استفاده از بوتولوکسین در بیماری زنان

تزریق بوتاکس : بوتولینوم یک سم عصبی قوی اه است که می تواند باعث فلج موقت عضله شود . از یک باکتری بی هوازی باسیل فرم گرم مثبت به نام کلستریدیوم بوتولینوم تهیه شده است. اولین بار این سم در سال ۱۸۹۷ توسط دانشمند بلژیکی pierre emile van ermengem تهیه شده است . ۷ سروتوتیپ مختلف توکسین بوتولینوم وجود دارد (A.B.CID E FG ) که هر کدام خواص جداگانه دارند . بیشترین سروتوتیپی که مطالعه شده و جهت درمان استفاده می شود بوتولینوم توکسین A می باشد .

مکانسیم اثر : بوتولینوم توکسین آزاد شدن استیل فولین را در اتصالات عصبی عضلانی بلوک می کند باعث فلج موقت می شود .  این فراِند چند ماه طول می کشد

این محصول در سال ۱۹۸۹ برای درمان بیماری کزاز و بلفارواسپاسم  ، اسپاسم عضلات پلکی مورد تائید قرار گرفت و در سال ۲۰۰۲ برای درمان به دو صورت قابل دسترس می باشد .

Allergan

Disport

بوتاکس به نظر میر سد که قوی تر بوده و یک واحد بوتاکس معادل ۳-۵ واحد didport است . یعنی ویال ۱۰۰ واحدی بوتاکس معادل یک ریال ۵۰۰ واحدی disport  است .

تزریق بوتاکس – منع مصرف عوارض جانبی :

منع اصلی شامل : اختلالات انعقادی خون .

۲- بارداری

۳- شیردهی

۴- اختلالات عمومی فعالیت عضلانی مانند میاستنی گراویس .

تاثیر سم تا ۶ ماه می ماند و بعد از آن میتوان دوره درمان را تکرار کرد . تاثیر این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت میباشد . این دارو کاملا ایمین و بی خطر است .

تزریق بوتاکس – موارد مصرف بوتولینوم توکسین A در بیماریهای زنان .

۱- واژینیسموس یا اسپاسم واژن vaginismus

۲- دردهای لگنی مزمن . chronic peric pain

۳- درمان مثانه بیش فعال و علائم آن مانند :

نیاز به رفع ادرار اورژانسی

بی اختیاری ادراری اورژانسی

نیاز مکرر به رفع ادرار

شب ادراری

۴- تنگی یا انسداد گردن رحم در افراد باردار

۵- ولو و سپتبولارسندرم

تزریق بوتاکس –  طبق گزارشات اخیر درمان اسپاسم های شدید واژن که باعث نزدیکی دردناک شده  با ۱۵۰ – ۴۰۰ واحد disport بسیار موثر بوده است و خانم هایی که درد شدید هنگام مقاربت داشته اند هیچ دارویی جواب نمی داد کاملا  با این دارو درمان شده اند و هیچگونه عودی نشده است .

بیماران مبتلا به دردهای مزمن لگنی است . و اسپاسم عضلات کف لگن با تزریق ۴۰ درصد بوتاکس در عضلات پوبورکفالیس و مورد زندگی زناشویی آنها بهبود یافت . همچنین در خانمها که دچار قاعدگی دردناک ، حرکات روده ای دردناک و دردهای لنگلی تکرار شونده داشتند با این درمان بهبود یافتند .

بیماران مبتلا به ولووستیبولارسندرم که دردهای فشاری و احساس سوزش در ناحیه تناسلی بخصوص هنگام مقاربت دارند که متاسفانه بسیار این سندروم شایع میباشد . و مطالعات نشان داده است . که تون عضلات لگنی این خانمها زیاد است . درمانها شامل ژل بی حسی موضعی ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای مورد استفاده در دردهای عصبی مانند گاباپنتن و کار با مازپین و جراحی و ستبولکتومی .

خوشبختانه اخیرا متوجه شوند که با تزریق بوتاکس در ناحیه اطراف مجازی ادراری ، لبیا مینو رو لسیتبول و نواحی دردناک این بیماری کاملا بهبود یافته است . و عوارض جانبی نیز دیده نشده است .

نتیجه گیری

تزریق بوتاکس –  تاثیر درمانی بوتولینوم توکسین  در بیماریهای زنان اخیرا شناخته شده است و خوشبختانه نتایج بسیار مطلوبی داشته است . در حال حاضر تحقیقات بیشتر در این زمینه ادامه دارد .

مقاله دوم

استفاده از بوتولینوم توکسین در بیماریهای زنان

۱- دردهای  متوسط تا شدید هنگام مقاربت ( نزدیگی جنسی )

 در تحقیقات اخیر از سم بوتولینو برای درمان درد هنگام نزدیکی متوسط تا شدید استفاده شده است ۹۵.۸ دهم درصد از خانم ها یک هفته بعد از تزریق بوتاکس  درد هنگام نزدیکی شان کاملا برطرف شده یا علائم خیلی خفیفی نشان داده اند .

۷۵ از بیماران نزدیکی رضایت بخش بعد از تزریق اول داشته اند . ۱۶.۷ درصد درد خفیف بعد از نزدیکی داشته اند .

یک نفر بعد از تزریق دوم بهبود یافت . خانم ها به مدت یک سال بررسی شده اند و از جهت عود دردهای حین نزدیکی مورد بررسی قرار گرفته اند .

این بررسی از سال ۲۰۰۲ – ۲۰۰۴  نجام شد. متوسط سنی  خانمها ۲۵ سال و آنها ۱۹ تا ۳۴ بوده . درمان های قبلی این خانها نا موفق بود . توکسین بوتاکس ۱۵۰ تا ۴۰۰ واحد در عضلات لگن تزریق شد . دردهای هنگام نزدیکی که به درمان های مرسوم و سنتی جواب نداده بود کاملا بعد از تزریق بوتاکس برطرف شد.

۲-  دردهای لگنی مزمن : درد لنگی مزمن یک شکایت شایع در میان خانم ها با علت های مختلف می باشد . که نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارد . موارد سطحی مانند دردهای وستیبول تحریک شده و دردهای قسمت های عمقیتر مانند اسپاسم عضلات کف لگن بسیار مشکل و طاقت فرساست و گاهی کیفیت زندگی فرد را تحت تآثیر قرار می دهد . دردهای روزانه لگن و زیر شکم ، نزدیکی دردناک ، درد های شدید قاعدگی ، حرکات روده ای دردناک نمونه های از این دردها است . در موارد التهابی و زمانیکه اسپاسم عضلات باعث درد می شود بوتاکس بسیار موثر است و باعث بهبود درد می شود .

۳ – درمان مثانه بیش فعال وعلائم آن شامل ،

·      نیاز به دفع ادرار اورژانسی

·      نیاز مکرر به  دفع ادرار

·      شب ادراری

تزریق بوتاکس به دیواره مثانه با بی حسی موضعی انجام میشود . بوتاکس سیگنال های عصبی  که به عضله مثانه می رسد را بلوک کرده و مشکلات ذکر شده را از بین می برد . این تزریق توسط دستگاه مخصوص   با دید مستقیم انجام میشود.