مقدمهتزریق بوتاکس و دیسپورت

بوتاکس دارویی است که به درون عضلات خاص تزریق می شود تا ظاهر خطوط چین و چروک را بهتر کند. در ایران، بوتاکس ® گزینه محبوب غیرجراحی برای کاهش یا از بین بردن خط اخم بین ابروها، چین خوردگی پیشانی، چین و چروک اطراف چشم و چین و چروک دور گردن است. سم بوتولین (بوتاکس) در درمان سردرهای میگرن و تعریق بیش از حد نیز موثر است.

تزریق بوتاکس

حقایق مربوط به تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس و دیسپورت : بوتاکس در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و اولین سم بوتولینوم است  که FDA آن را برای درمان موقتی خط اخم و چین و چروک متوسط تا شدید بین ابروها تایید کرده است.تزریق این ماده باعث نتایج واقعی و قابل توجهی  می شود و نیازی به جراحی یا دوران نقاهت نیست و دلایل بسیاری وجود دارد که بوتاکس توسط میلیون ها نفر از زنان و پزشکان آنها انتخاب می شود.

تزریق بوتاکس

بوتاکس چطور عمل می کند؟

تزریق بوتاکس و دیسپورت : بوتاکس توسط جراح پلاستیک به عنوان یک درمان ساده و غیرجراحی به کار می  رود که به صورت مستقیم داخل عضلات تزریق می شود و باعث کاهش فعالیت عضلات اخمی می شود که عامل ایجاد خطوط و چین و چروک متوسط تا شدید در صورت می باشند.

تزریق بوتاکس

کدام قسمت های صورت را می توان با بوتاکس درمان کرد؟

تزریق بوتاکس و دیسپورت : خط های صورت که بوتاکس به خوبی آنها را درمان می کند خط هایی هستند که در اثر فعالیت عضله به وجود آمده اند. تمام عضلات را نمی توان با بوتاکس درمان کرد. برخی از عضلات صورت عملکردهای مهمی دارند و بی حرکت کردن آنها باعث  مشکلات عملکردی ناخواسته یا ظاهر نامناسب می شود. قسمت هایی که بوتاکس برای درمان آنها بیشتر به کار می رود عبارتند از فاصله بین ابروها، پیشانی و چین و چروک دور چشم. سایر قسمت هایی که با شیوع کمتر جهت تزریق بوتاکس انتخاب می شوند عبارتند از باند های طنابی شکل گردن، فرورفتگی های ناحیه چانه و عضلات مسیول جویدن. آخرین موردی که می توان از بوتاکس به صورت موثر استفاده کرد، تعریق شدید و سردرد است.

تزریق بوتاکس

تصورات اشتباه درباره بوتاکس

تزریق بوتاکس و دیسپورت : تزریق بوتاکس باعث می شود ماسکه یا بی احساس بنظر برسید

اگر بوتاکس به صورت درست استفاده شود و توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک تزریق شود، این مشکل روی نمی دهد. این نکته نشان دهنده اهمیت انتخاب جراح پلاستیک قابل اعتماد برای تزریق بوتاکس است.

تزریق بوتاکس

اگر تزریق بوتاکس را  قطع کنید، چین و چروک های شما بدتر از قبل می شوند

تزریق بوتاکس و دیسپورت :این مطلب درست نیست. اگر درمان با بوتاکس را قطع کنید و اجازه دهید تاثیرات آن به صورت کامل از بین بروند، عضلات بیدار می شوند و مانند قبل از تزریق عمل می کنند ولی چین وچروک ها بدتر کند.

ملاحظات مهم درباره بوتاکس

قبل از تزریق بوتاکس از بیماران می خواهیم از ۱۰ روز قبل از تزریق از داروهایی که خون آنها را رقیق می کنند، استفاده نکنند (مثلا آسپرین). تاثیر بوتاکس موقتی است و معمولا ۶-۴ ماه طول می کشد.

جزئیات در مورد تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس و دیسپورت : تزریق بوتاکس روش نسبتا ساده ای است. دکتر نداف ابتدا بررسی می کند که شما گزینه مناسبی برای انجام این روش هستید. از شما خواسته می شود با اخم کردن،  یا بالا بردن ابرو در صورت خود جین و چروک ایجاد کنید. تزریق با سوزن بسیار کوچک و متناسب با آناتومی صورت شما انجام میی شود.تزریق کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد و می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

تزریق بوتاکس

دوران نقاهت بعد از تزریق بوتاکس

به بیمارانی که تزریق بوتاکس انجام داده اند توصیه می کنیم تا ۲ ساعت بعد از این تزریق دراز نکشند و فعالیت های جدی در آن روز انجام ندهند. معمولا تاثیر بوتاکس در ۲۴ ساعت دیده می شود اما شاید ۴ روز طول بکشد تا تاثیرات کامل شود. همان طور که انتظار می رود، به سختی می توانید عضله ای که به آن تزریق شده را منقبض کنید اما می توانید اندکی آن را حرکت دهید. اگر خطوط روی پوست شما نسبتا عمیق  باشند، تا ۴ هفته طول می کشد تا پوست کاملا رها شود، حتی با این وجود که عضلات فلج شده اند.

تزریق بوتاکس

مناطق خاص برای تزریق بوتاکس

بوتاکس بین ابروها (منطقه بین دو ابرو در پیشانی):

وقتی اخم می کنید، خطوط عمودی که بین ابروهای شما شکل می گیرد ناشی از انقباض عضلات است. علاوه بر این خطوط عمودی،ممکن است خطوط افقی نیز در بالای بینی وجود داشته باشند. این خطوط به خاطر فعالیت عضلات اخم ایجاد می شوند. دکتر نداف این مناطق را با تزریق بوتاکس برای فلج کردن عضلات اخم  درمان می کند. مقدار معمول بوتاکس لازم برای این کار ۳۰۰ واحد است. وقتی بوتاکس تاثیر می کند، خطوط صورت شما کاملا صاف می شوند. همان طور که انتظار می رود به سختی می توانید اخم کنید. این تاثیر بین ۵-۴ ماه طول می کشد. بیمارانی که دنبال نتایج طولانی تر هستند باید از روش های جراحی استفاده کنند.لیفت پیشانی و برداشتن عضلات اخم باعث درمان و بهبود طولانی مدت این منطقه می شوند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در پیشانی

تزریق بوتاکس و دیسپورت : خطوط روی پیشانی زمانی شکل می گیرند که ابروهای خود را بالا می برید. عضلات درگیر در ایجاد این خطوط عضلات فروتالیس هستند. فعالیت بیش از اندازه عضله فرونتالیس منجر به ایجاد چین و چروک های افقی دائمی و عمیق روی پیشانی می شود.در اغلب موارد عضله بصورت  ناخودآگاه بیش فعال است. تزریق بوتاکس به این منطقه در صاف کردن پیشانی تاثیر بسیار زیادی دارد. فوق تخصص جراحی پلاستیک دقت زیادی در انتخاب محل تزریق  دارد. تزریق اشتباه بوتاکس در پیشانی باعث می شود ابروها افتاده شوند و ظاهر نامطلوبی ایجاد شود. تقریبا ۴۰-۳۰ واحد بوتاکس به کار می رود؛ بیماران با توجه به معاینه و ارزیابی ممکن است به بوتاکس بیشتری احتیاج داشته باشند. اثر آن معمولا ۶-۴ ماه می ماند. بیمارانی که می خواهند پیشانی آنها برای همیشه صاف شود و ابروی آنها بالا برود باید لیفت پیشانی را مدنظر قرار بدهند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای چین و چروک دور چشم

تزریق بوتاکس و دیسپورت : وقتی چشم ها را سفت می بندید می توانید به راحتی چین و چروک دور چشم را ببینید. عضله درگیر در ایجاد این خطوط را عضله اربیکولاریس اکولی می نامند. چندین عامل در ایجاد و افزایش چین و چروک دور چشم دخالت دارند: قرار گرفتن در معرض نور خورشید که باعث از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست می شود، جمع کردن دائمی چشم و از دست رفتن چربی صورت در زمان پیری. استفاده از بوتاکس باعث کاهش قابل توجه چین و چروک دور چشم با بی حرکت کردن عضله می شود.اثرات تزریق بوتکس  در بر طرف کردن چین و چروک تقریبا ۶-۴ ماه طول می کشد. متاسفانه گزینه جراحی های کوچک برای از بین بردن چین و چروک دور چشم وجود ندارد. لیفت صورت یا مینی لیفت به کاهش چین و چروک دور چشم کمک می کند اما نه به اندازه تزریق بوتاکس.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای رفع باند های طنابی شکل در گردن

شاید متوجه شده باشید که وقتی افراد پیر می شوند تغییراتی در ظاهر گردن آنها روی می دهد.یکی از این تغییرات پیدا شدن باند های طنابی شکل در گردن است. این باند ها رشته های عضلانی هستند که به صورت عمودی در جلوی گردن امتداد می یابند. با افزایش سن و پیری این عضلات بیشتر دیده می شوند و در افراد لاغر بیشتر پدیدار می شوند. این باند ها در واقع بخشی از عضله پلاتیسمای گردنی هستند که جلوی گردن را می پوشاند. تغییرات در عضله با افزایش سن روی می دهد و باعث می شود رشته های عضلانی دیده شوند. یک راه برای درمان آن، استفده از بوتاکس است. معمولا هر باند نیاز به ۲۰-۱۵ واحد بوتاکس دارد و بیشتر بیمارانی که نیاز به درمان دارند، بیش از ۲-۴ باند دارند. اگر به دنبال راه حل دائمی می گردید، لیفت صورت، لیفت گردن یا مینی لیفت گردن باعث رفع طولانی مدت این مشکل می شوند.

تزریق بوتاکس برای بهبود حدود فک

ممکن است به خاطر رشد بیش از اندازه عضلات جونده؛ عرض فک و صورت بیماران افزایش یابد. این بیماران معمولا مشکل دندان غروچه در شب دارند. یک راه برای کاهش پهنای صورت  بدون استفاده از جراحی فک، تزریق بوتاکس به این عضلات است.

تزریق بوتاکس برای بهبود تعریق اضافی زیربغل یا کف دست

آیا مشکل تعریق بیش از حد دارید؟ بیمارانی که زیاد عرق می کنند از خیس شدن زیربغل ها چند دقیقه بعد از لباس پوشیدن شکایت دارند. همچنین از مرطوب بودن دائمی کف دست ها شکایت دارند. عرق کردن معمولا غیرقابل کنترل، ناراحت کننده و غیراختیاری است. بیمارانی که دنبال درمان نمی روند در سراسر عمر خود از این مساله رنج می برند و ممکن است این مستاله تاثیرات روانی و عاطفی شدیدی برای آنها داشته باشد. عرق کردن کف دست بیشتر ناشی از هایپرهیدروسیس است. قبل از معرفی بوتاکس، جراحی یکی از راه های کمک به این بیماران بود. امروزه عرق زیاد را می توان به آسانی با تزریق بوتاکس کنترل کرد.

-چطور عمل می کند: بوتاکس با فلج کردن عضلات کار می کند اما برای درمان هایپرهیدروسیس، سیگنال های شیمیایی اعصابی را که غده های عرق را تحریک می کنند، متوقف می کند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای اصلاح گودی چانه

گودی دائمی یا موقتی چانه زمانی روی می دهد که عضله واقع در چانه بیش از اندازه فعالیت کند. این امر معمولا ناخودآگاه است و به رشد ناکافی چانه (چانه ضعیف) یا عدم همخوانی دندان ها با لب ها ربط دارد. تزریق بوتاکس باعث رفع این مشکل می شود.

تزریق بوتاکس برای خط های دور دهان در افراد سیگاری

این خطوط همگی ناشی از فعالیت بیش از حد عضله در اطراف دهان هستند. فعالیت این عضلات در سیگاری ها زیاد است که ظاهر خطوط چین و چروک عمودی را ایجاد می کنند. زنان شکایت می کنند که این چین و چروک ها آنها را پیر نشان می دهد. اگرچه این چین و چروک ها به نام خطوط چین و چروک سیگاری ها شناخته می شوند اما بیمارانی که سیگار نمی کشند نیز آنها را دارند. سایر عواملی که در ایجاد این خطوط دخالت دارند عبارتند از پیری، قرارگرفتن در معرض نور خورشید، از دست رفتن چربی صورت و ژنتیک. علت هر چه باشد؛ مقدار کمی بوتاکس که به دقت در مناطق مهم تزریق شود باعث آزاد شدن عضلات و صاف شدن ظاهر می شود. تزریق بوتاکس در این منطقه به دقت انجام می شود چون تزریق بیش از اندازه آن باعث کج شدن دهان یا لبخند می شود. دکتر نداف تجربه زیادی در این زمینه دارد.

تزریق بوتاکس برای بهبود سردرد

تحقیقات نشان داده که تزریق بوتاکس برای بیمارانی که از سردرد میگرنی رنج می برند، مفید است.

تزریق بوتاکس

مشکلات احتمالی

خوشبختانه مشکلات ناشی از تزریق بوتاکس کم هستند. اما وقتی روی می دهند،شایعترین عارضه این است که بوتاکس بیش از حد خوب کار می کند یا در مناطقی که نیاز نیست منجر به از بین رفتن فعالیت عضله شود.

زمانی که بوتاکس بیش از حد خوب عمل کند: برخی از بیماران شکایت می کنند که پشیانی آنها بعد از تزریق بوتاکس بسیار سنگین به نظرشان می آید. این مشکل در بیمارانی روی می دهد که عادت دارند ابروی خود را بالا ببرند و به خاطر تاثیر بوتاکس دیگر نمی توانند این کار را انجام دهند. این امر منجر به نوعی حس  سنگینی در پیشانی می شودو دکتر نداف معمولا این بیماران را شناسایی می کند، در مورد این عارضه با آنها صحبت می کند و تزریق را به روشی انجام می دهد که ریسک را به حداقل برساند.

بوتاکس در مناطقی که نیاز نیست منجر به از بین رفتن فعالیت عضله شود: بندرت، بوتاکس می تواند بر عضلات مجاور نیز تاثیر بگذارد و باعث از بین رفتن فعالیت عضله بصورت ناخواسته در سایر مناطق شود. یک نمونه از آن افتادگی پلک بالایی است که ممکن است به دنبال تزریق بوتاکس بین دو ابرو رخ دهد. خوشبختانه می توان این  مشکل را با قطره های چشمی حل کرد و موقتی و خودبخود برطرف می شود.