چربی را باید چند وقت به چندوقت تجدید کرد؟

چربی را باید ۶ تا ۹ ما ه بعد از نخستین تزریق تجدید کرد اما باز هم نیاز به تکرار دارد و زمان این تکرار ۲ سال بعد است و دوباره هر ۲سال باید تکرار می‌شود، ولی باید بدانید هربار که چربی تزریق می‌شود معمولا ۰۲ درصد پایه آن باقی می‌ماند حتی اگر چربی کاملا آب هم شود باز هم حدود ۵۱ درصد پایه آن باقی می‌ماند.

چه ژلی دوام بیشتری دارد؟

اما اگر بخواهیم در مورد تزریق ژل‌های نیمه موقت توضیح بدهیم باید بگوییم که فقط چند نوع از آن‌ها تائید شده هستند مثلا یک نوع تائید شده آن، کلسیم هیدروکسی آپاتید است که بین ۲ تا ۳ سال ماندگاری دارد و باید به‌طور عمقی تزریق شود. این نوع، ژل بسیار خوبی است و مثل ژل‌های دیگر چند روز اول کبودی وکمی تورم در اطراف محل تزریق دیده می‌شود.

ماندگاری بیشتر یک ژل به موارد زیر وابسته است:

  •  کیفیت ژل (همانند ژل های ژوویدرم، استایلج ، تئوسیال، ریوانس، رستیلن و …)
  • متد یا تبحر پزشک نزریق کننده
  • واکنش نسبی بدن دریافت کننده ژل

تفاوت ژل با چربی چیست؟

ژل یک ماده خارجی است و انواع مختلف آن در بازار وجود دارد. ژل‌ها به ۳ گروه موقت، نیمه دائمی و دائمی تقسیم می‌شوند، البته هنوز ژل دائمی که تمام استانداردهای دارویی را داشته باشد و هیچ عارضه‌ای نداشته باشد، ساخته نشده است. پس می‌توان گفت صحبت بیشتر روی ژل‌های موقت و نیمه دائمی است. ژل‌های موقت از متداول‌ترین انواع ژل‌ها هستند، و این‌ها ژل‌هایی هستند که از هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند که علاوه بر جبران حجم از دست رفته، سنتز کلاژن را هم تحریک می‌کنند و به این وسیله به پوست قوام بیشتری می‌بخشند.

ژل‌ها چه عوارضی دارند؟

هیالورونیک اسید، ماده‌ای است به صورت طبیعی در پوست یافت می‌شود ولی باافزایش سن، میزان آن در پوست کاهش می‌یابد. با تزریق ژل، این ماده را وارد پوست می‌کنند تا بتوانند عمق چین به‌وجود آمده روی پوست را کم کنند، البته همان طور که گفتیم این ژل ۶ تا ۵۱ ماه بعد، تجزیه و جذب پوست می‌شود و از بین می‌رود.تجربه نشان داده است واکنش بدن به ژل بسیار کم است به‌خصوص اگر از ژل‌های استاندارد استفاده شود تنها ممکن است بعد از تزریق ژل دچار کبودی و کمی تورم بشود که معمولا در چند روز برطرف می‌شود و می‌توان گفت ممکن است در بعضی افراد این اتفاق اصلا رخ ندهد. برای از بین بردن این کبودی‌ها می‌توانید از آناناس، قرص‌های ویتامین C، کمپرس سرد در اوایل و بعد کمپرس گرم استفاده کنید.

ژل‌ها برای بدن ضرر دارند؟

اگر ژل استاندارد استفاده کنید می‌توان گفت برای بدن ضرری ندارد ولی به هرصورت باید بدانید ژل یک ماده خارجی است که حتی اگر استاندارد باشد وقتی وارد زیر پوست می‌شود ممکن است بدن نسبت به آن ماده خارجی واکنش نشان دهد و چند ماه یا چند سال بعد، دچار التهاب یا قرمزی یا به‌اصطلاح گرانولوم (یعنی واکنش بدن) شود. بنابراین احتمال این‌که یک ژل استاندارد بدن را دچار مشکل کند، وجود دارد اما این خیلی به ندرت پیش می‌آید عوارضی مثل تورم، التهاب و واکنش جسم خارجی به‌صورت سفتی آن نقطه و عفونت.البته ژل‌های هیالورونیک چون ظرف ۲۱ ماه جذب می‌شوند بنابراین احتمال فوق‌العاده کمی وجود دارد که مشکلی ایجاد شود و اگر مشکلی ایجاد شود مربوط به همان ۲۱ ماه است و بعد از آن، جذب می‌شود.

در چه مناطقی می‌توان از ژل استفاده کرد؟

مدت دوام ژل‌های موقت بین ۹ تا ۲۱ماه است حتی گاهی تا ۵۱ ماه می‌ماند و می‌توان با تزریق آن برای افزایش حجم لب، گونه و خط خنده. برای خط اخم که با بوتاکس برطرف نمی‌شود هم استفاده کرد با تزریق ژل، بلافاصله حجم از دست رفته به پوست باز می گردد و چین‌هایی مانند خطوط لبخند یا پرانتزها و چین‌هایی که از کناره‌های تحتانی بینی در دوطرف شروع شده و تا گوشه‌های دهان ادامه پیدا می‌کنند، از بین می‌رود. ضمنا با برخی انواع آن می‌توان گود افتادگی‌های زیرچشم یا فرورفتگی‌های برخی قسمت‌های پوست را کاهش داد.

بزرگ‌ترین مشکل تزریق چربی چیست؟

وقتی می‌خواهید ژلی را تزریق کنید باید حتما توجه کنید روی بسته‌بندی ژل تائید FDA وجود داشته باشد و برچسب تائید وزارت بهداشت روی آن باشد، این نوع ژل‌ها قابل اطمینان و مناسب هستند ولی به واسطه کیفیت‌شان قیمت نسبتا بالاتری دارند هر چند گاهی ژل‌هایی تقلبی و غیراستاندارد وارد می‌شود و چون طرفداران بسیاری دارند با قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسند؛ من به‌عنوان یک متخصص اصلا این نوع ژل‌ها را توصیه نمی‌کنم چون عوارض بسیاری دارند؛ ما نمی‌دانیم مواد درون این ژل‌ها چیست، طرز تهیه آن را نمی‌دانیم در نتیجه اثرات آن روی پوست ناشناخته است. شما می‌توانید قبل از تزریق با جست‌وجویی در اینترنت و راهنمایی پزشک‌تان مارک‌های معروف ژل را شناسایی کنید تا بتوانید با اطمینان بیشتری این عمل را انجام دهید، باید توجه داشته باشید فقط چند نوع از ژل‌ها مورد تائید وزارت بهداشت و دارای برچسب هستند.

چه زمانی ژل گلوله گلوله می‌شود؟

تکنیک تزریق بسیار مهم است. گاهی ممکن است به دلیل تکنیک نادرست تزریق ژل گلوله گلوله شود.درصورتی که اگر تزریق درست انجام شود احتمال آن بسیار کم می‌شود. همچنین اگر این تزریق به درستی انجام نشود مثلا محل سوراخ تزریق را خیلی پاره کنند، احتمال دارد که مثلا روی لب جای سوزن‌ها باقی بماند ولی اگر تزریق درست انجام شود جای سوزن‌ها ۴ تا ۵ روز باقی می‌ماند و بعد از بین می‌رود.ژل را باید حتما متخصص پوست تزریق کندو قبل از عمل حتما با متخصص مشورت کنید. تا در شما انتظار واقعی ایجاد شود، گاهی بعضی افراد به‌دلیل انتظار بیش از حد از نتیجه عمل، اصلا راضی نمی‌شوند، افراد باید بدانند که قرار نیست بعد از تزریق ژل چهره‌شان آنها به کلی تغییر کند.