تزریق ژل و بوتاکس

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. یک روش سریع و نسبتا غیر تهاجمی است.

خانمی هستم ۳۵ ساله که در اثر رژیم غذایی دچار لاغری ناحیه گونه و چروک های پیشانی و کنار چشم و خط خنده شده ام. به پزشک پوست مراجعه کرده ام ایشان تشخیص دادند که برای درمان می توان از تزریق ژل  و بوتاکس پیشانی استفاده کنم، ولی من هیچگونه اطلاعی از این علم ندارم و این باعث نگرانی من می شود. لطفاً مرا راهنمایی فرمایید که تزریق این مواد باعث بهبودی چروک های من خواهد شد یا نه؟
تفاوت بین ژل های پاژ و اکرامید چیست؟

ایجاد عوارضی همچون حساسیت نسبت به نوع آکرامید خیلی کم تر می باشد و با توجه به اینکه فرمول هر دو ژل دارای ماندگاری یکسانی می باشد، تفاوت عمده در میزان درجه خلوص و مواد افزودنی به ژل پاژ و بسته بندی و تکنولوژی تولید آنهاست و ژل پاژ برای جاهای ظریف مانند لب و خط خنده مناسب نمیباشد.

خانم دکتر لطفاً بفرمایید که ژل گونه و بوتاکس چیست؟
امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می شود که متاسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد. به اختصار باید گفت که این نوع ترکیبات به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
ترکیبات فلج کننده :
که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می کنند و مانع از انقباض عضلات می شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می شوند و طول اثرشان بین ۳ تا ۶ ماه می باشد.
بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از ژل و بوتاکس بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. یک روش سریع و نسبتا غیر تهاجمی است.
برای درمان چروکهای پیشانی و کنار چشم ها (در مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) میتوان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروکها جلوگیری شود.
خانم دکتر بفرمایید آیا تزریق بوتاکس، عوارضی را به دنبال دارد؟
عوارض بوتاکس به طور معمول، جز ضعف عضلات ناحیه اطراف محل تزریق، جدی نمی باشد. البته در صورتی که تزریق توسط پزشک با تجربه انجام شود، هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت، ولی بیمارانی که بیماری های عصبی و عضلانی دارندو در فاز حاد هستند و یا زنان باردارو شیرده نبایستی از آمپول بوتاکس استفاده کنند،مضاف بر این که دیده شده تزریق بوتاکس باعث فروکش کردن سردردهای میگرنی در بسیاری از افراد می شود، اما گاهی ممکن است سردرد به صورت موقت برای مدت چند روز اتفاق افتد و یا علایمی دال بر حساسیت  ایجاد شود که آن هم موقتی و گذراست.