خطوط یا چین‌های پیشانی به صورت افقی و در سراسر پیشانی امتداد می‌یابد. این خطوط  در تمام سطح پیشانی به وجود می‌آیند  و در بخش های خاصی از آن بیشتر و عمیق‌ترمی‌شوند. با بالا رفتن سن، پیشانی افتادگی پیدا می‌کند و عضله پیشانی نیز سعی میکند با لیفت پیشانی ، این افتادگی را جبران کند که این کار موجب انقباض عضله و درنهایت باعث ایجاد چین و چروک در دو طرف پیشانی می‌شود.

خطوط یا چین‌های پیشانی به صورت افقی و در سراسر پیشانی امتداد می‌یابد. این خطوط  در تمام سطح پیشانی به وجود می‌آیند  و در بخش های خاصی از آن بیشتر و عمیق‌ترمی‌شوند. با بالا رفتن سن، پیشانی افتادگی پیدا می‌کند و عضله پیشانی نیز سعی میکند با لیفت پیشانی ، این افتادگی را جبران کند که این کار موجب انقباض عضله و درنهایت باعث ایجاد چین و چروک در دو طرف پیشانی می‌شود.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا بوتولینوم حاصل باکتری خاصی به نام کلستریدیوم بوتولینوم است که مسمومیت غذایی بوتولیسم را به وجود می‌آورد. این سم باکتریایی، یکی از خطرناک‌ترین سموم‌ جهان است. اما برای درمانِ دارویی، اثر خود را از دست می‌دهد و شکل غلیظ شده وضعیف ‌آن برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزریق بوتاکس برای جوانسازی صورت  با دوزهای پایین در عضلاتی خاص و توسط پزشک مجاز ومتخصص، مانع از رسیدن سیگنال‌های شیمیایی به عضله شده و از انقباض بیش حد آن جلوگیری می‌کند و در نتیجه از تشکیل چین‌ و چروک‌ها ممانعت به عمل می‌آید. در ادامه در مورد روش تزریق بوتاکس و عوارض آن و همچنین مزایای تزریق بوتاکس توضیح داده شده است.

چرا از بوتاکس استفاده می‌شود؟

صورت ما حرکات عضلاتش را با نقش بستن به شکل چین و چروک بر روی پوست نشان می‌دهد. بنابراین با جلوگیری ازحرکت برخی از عضلات، که باعث به وجود آمدن چین و چروک‌های پوست و یا عمیق‌تر شدن آن‌ها می‌شوند می‌توان به طور چشمگیری  پوست را صاف‌‌تر کرد. بوتاکس خط اخم به درون ماهیچه‌هایی که ابرو‌ها را بالا می‌برند تزریق می‌شود تا با انجام حرکات معمول ابرو توسط شخص، حالت طبیعی چهره‌ی فرد به طور کامل حفظ شود. همچنین بوتاکس برای از بین بردن خط اخم نیز بسیار موثر است.

تزریق بوتاکس در چه بخش‌هایی از بدن نتیجه‌ی مطلوب دارد؟

در چه جاهایی نباید از تزریق بوتاکس استفاده کرد؟

با تزریق بوتاکس نمی‌توان به رفع خط اخم پرداخت و انواع چین و چروک‌های پیشانی را  از بین برد یا از میزان آن‌ها کاست. مثلاً چین و چروک‌هایی که به دلیل آسیب‌دیدگی از تابش آفتاب به‌وجود آمده‌اند را نمی‌توان با تقبل  هزینه تزریق بوتاکس اصلاح کرد و به دلیل اینکه عضلات ناحیه پایینی صورت برای انجام حرکات طبیعی صورت از اهمیت خاصی برخوردارند، توصیه می‌شود از تزریق بوتاکس و تضعیف این عضلات به شدت خودداری گردد.

در چه جاهایی از بدن می‌توان بوتاکس تزریق کرد؟
ماهیچه‌هایی که در بدتر شدن خطوط پیشانی سهم دارند:

ماهیچه‌ی پیشانی. ماهیچه‌ای است بزرگ و همانطور که در تصویر نشان داده شده، کل پیشانی را می‌پوشاند. هنگامی که این ماهیچه منقبض می‌شود، خطوط پیشانی برجسته‌تر می‌گردند.
عضلاتی که  که در بالا بردن کنار ابرو سهم دارند:

عضله‌ی حلقوی چشم، ماهیچه‌ای حلقه‌ای شکل در اطراف چشم است. هنگامی‌که  به این ماهیچه در محل‌هایی که در تصویر بالا با علامت سؤال آبی رنگ مشخص شده‌اند، بوتاکس دور چشم  تزریق شود،  لبه بیرونی ابرو کمی به بالا کشیده می‌شود و به آن بالا کشیدن (کنار) ابرو می‌گویند. این کار اغلب با تزریق بوتاکس در پیشانی ترکیب می‌شود.
روش‌ تزریق بوتاکس
بیمار راحت و آسوده روی تختی که تکیه گاه دارد، می‌نشیند.
ناحیه تزریق تمیز می‌شود.
عضلاتی که باید در آن‌ها تزریق صورت گیرد با نشانگر پوست (اسکین مارکر)، روی آن‌ها نشانه‌گذاری می‌شود. جایگذاری دقیق نقاط تزریق بین افراد متفاوت است و به فعالیت ماهیچه‌ی مورد نظر هنگام چروک خوردن پیشانی بستگی دارد.
همیشه تزریق بوتاکسِ خطوط  پیشانی و تزریق بوتاکس ابرو با هم انجام می‌شوند، زیرا تزریق پیشانی بدون ابرو می‌تواند منجر به سنگینی ابروها و حتی باعث کمی خمیدگی و انحنا در آن‌ها شود.
تزریق بوتاکس به ماهیچه‌ها حدود ۱ تا ۲ دقیقه طول می‌کشد.
تاباندن نور به محل تزریق از کبودی پوست جلوگیری به عمل آورد.
نشانه‌هایی که توسط نشانه گذار پوست (اسکین مارکر) گذاشته می‌شوند، با کشیدن دست پاک می‌شوند.
نتایج استفاده از بوتاکس
نتایج تزریق بهترین برند بوتاکس چند روز بعد از به‌کارگیری آن مشخص می‌شود اما تأثیر کامل  بعد از گذشت ده روز از تزریق معلوم می‌گردد. با تزریق مقدار متعادل بوتاکس، حالت طبیعی چهره به طور کامل حفظ می‌شود.

تأثیر استفاده از بوتاکس  چهار تا شش ماه طول می‌کشد، و بعد از آن ماهیچه به‌طور کامل به حالت قبلی خود باز می‌گردد. به دنبال آن، درمان را می‌توان بدون هیچ منع استعمالی، به تعداد دفعات دلخواه تکرار کرد. و حتی با ایجاد فاصله زمانی بین تزریق‌ها می‌توان بدون هیچ ترسی از گذاشتن تأثیرات منفی بر چهره ، این تزریقات را تکرار کرد.

مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس به پیشانی
روی پیشانی نخوابید یا آن را ماساژ ندهید، زیرا این کار می‌تواند باعث جا‌به‌جا شدن بوتاکس به سمت پلک بالایی شده و منجر به احساس سنگینی در پلک‌ها یا حتی ایجاد کمی افتادگی در آن‌ها خواهد شد. تا زمانی‌که این مشکل خودبه‌خود در ظرف ۷ تا ۲۱ روز رفع شود، قطره‌های چشمی آپراکلونیدین می‌توانند این اثر را خنثی کنند. با تزریق بوتاکس پیشانی، برخی از بیماران سردرد خفیفی می‌گیرند که با مسکن‌های پاراستامول از بین می‌رود و کبودی خفیف ایجاد شده را نیز می‌توان با آرایش مخفی کرد که البته  بعد از چند روز خودبه‌خود از بین می‌رود. اثرات تزریق بوتاکس ۳ تا ۱۰ روز  بعد از تزریق ظاهر می‌شود و بین ۲ تا ۷ ماه اثر آن باقی می‌ماند، که میزان آن، به مقدار استفاده شده‌ی بوتاکس و فیزیولوژی بیماربستگی دارد یعنی برخی از بیماران اثر بوتاکس‌شان زودتر و برخی دیرتر از بین می‌رود. بعد از اولین تزریق گاهی بعد از دو ۲ تا ۳ هفته از بیمار خواسته می‌شود که برای معاینه و پرکردن مجدد محل تزریق درصورت نیاز، دوباره مراجعه نماید. بسیاری از بیماران تزریق بوتاکس را یک یا دوبار در سال تکرار می‌کنند.

خطرات احتمالی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس اگر توسط پزشکی تحصیل کرده و مجرب انجام گیرد کاملاً ایمن و بی‌خطر است. تا به امروز، تنها دو ماده برای تزریق تأیید شده است، دیسپورت و بوتاکس. پزشک موظف است بطری و محتویات مورد استفاده برای درمان را در معرض دید متقاضی قرار دهد. اگر بطری فاقد برچسب اطلاعات محل ساخت، میزان غلظت و تاریخ انقضاء باشد، چنین درمانی خطرناک بوده و جهت جلوگیری از مضرات بوتاکس بیمار نباید آن را قبول کند.

عوارض احتمالی

کبودی در محل تزریق، که بعد از ۵ تا ۷ روز از بین می‌رود.
سردرد و حالت تهوع (بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت ازبین می‌رود، معمولا از عوارض بوتاکس پیشانی در اولین تزریق است ).
ضعف عضله و افتادگی موقت ابرو (تا سه ماه طول می‌کشد؛  ‌علت افتادگی ابرو اشتباه پزشک است).
برخی بیماران پس از تزریق بوتاکس متوجه می‌شوند که دم ابروهایشان بیش از حد بالا رفته است و به اصطلاح ابرو شیطونی پیدا کرده‌اند.این عارضه نتیجه تزریق غیریکنواخت بوتاکس بین دو ابرو یا سهل‌انگاری در درمان مناسب کنار ابرو است. خوشبختانه عوارض جانبی تزریق بوتاکس  را می‌توان با تزریق مقدار بسیار کمی بوتاکس در عضله‌ی بالا برنده ابرو اصلاح کرد.
هزینه بوتاکس پیشانی

معمولا  هزینه بوتاکس برای هر فرد متفاوت است، جهت اطلاعات بیشتر می توانید با تعیین وقت قبلی برای مشاوره مراجعه نمایید.

سوالات رایج

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟
به دلیل اندازه‌ی بسیار عالی سوزن، بسیاری از افراد دردی احساس نمی‌کنند، هرچند در بعضی از نواحی حساس، پیش از درمان کرم‌های بی‌حس کننده استفاده می‌شود که این امر موجب راحت‌تر شدن تزریق می‌شود.

فرایند درمان با تزریق بوتاکس چقدر زمان می‌برد؟
تزریقات فعلی بوتاکس پیشانی ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌گیرند. هرچند هر بیمار، مورد مشاوره و توصیه‌های لازم قرار می‌گیرد و پیش از درمان نیز از بیمار عکس گرفته می‌شود که کل این فرایند به زمانی در حدود ۳۰ دقیقه نیاز دارد.

آیا می‌توان از بعد از درمان آرایش کرد؟
یک ساعت و نیم بعد از تزریق امکان انجام آرایش وجود دارد.

تأثیر بوتاکس چند ماه باقی می‌ماند؟

به طور میانگین پوست  ۳ تا ۶ ماه صاف و بدون چروک باقی می‌ماند و ممکن است تا ۹ ماه هم طول بکشد.

بوتاکس برای چه موارد دیگری تجویز می‌شود؟
علاوه بر درمان چین و چروک، تزریق بوتاکس برای ازبین بردن سردرد‌های مزمن، درمان مشکلات حرکت چشم و رفع گرفتگی‌ عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعرق بیش از حد نیز، با رقیق کردن بوتاکس و به کارگیری مستقیم آن در زیر پوست درمان می‌شود. این کار از فعالیت غدد تعریق می‌کاهد و در طول این دوره درمانی، حداقل ۶ ماه تا یکسال تعریق بدن افزایش نمی‌یابد.