شناخت انواع داروهای مزوتراپی و آمپول های مزوتراپی

مزوتراپی یک تکنیک درمانی است که در آن مقادیر ناچیز دارو (microdoses) به منظور اهداف درمانی گوناگون در لایه‌های مختلف پوست تزریق می‌شود. طی سالیان گذشته ثابت شده است که نتایج مؤثر مزوتراپی ناشی از دو پدیده اصلی است:

۱.تأثیر غیر مستقیم ورود و خروج سوزن در لایه‌های پوست
۲. تأثیر مستقیم داروها

بنا به دلایل فوق امروزه مزوتراپی در دنیا به سه روش زیر صورت می‌گیرد:
۱. مزوتراپی خشک No Medication Mesotherapy : که در آن تنها از خراش پوستی سوزن بهره گرفته می‌شود. در این روش هیچ‌گونه دارویی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
۲. مزوتراپی بدون سوزن  No Needlo Mesotherapy: که در آن محصولات مزوتراپی بوسیله تکنیکی مانند الکتروفوز بداخل پوست نفوذ داده می‌شوند.
۳. مزوتراپی کلاسیک Classic Mesotherapy : که در آن محصولات و داروها بوسیله سرنگ در لایه‌های مختلف پوست تزریق می‌شوند.

داروها و محصولات مورد استفاده در مزوتراپی:

بر اساس توضیحات فوق چنین برداشت می‌شود که یک مزوتراپیست با توجه به اندیکاسیون‌های متعدد مزوتراپی با طیف وسیعی از داروهای مزوتراپی‌ مواجه باشد. چنین استنباطی کاملاً درست است. برای مثال در درمان ریزش موی آندروژنیک از داروهائی مانند Minoxidyi,Finasteride در درمان سلولیت از داروهایی مانند Phosphatidylcholine,L- Carnitine و برای درمان افتادگی پسوت از دارویی مانند DMAE (Dimethylaminoethanol) استفاده می‌شود.

بطور کلی داروهای مورد استفاده در مزوتراپی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
•    داروهای از پیش مخلوط شده (Pre-mixed)
•    داروهای خالص (non premixed)
کلیه این داروها بر اساس اهداف درمانی می‌توانند در گروه‌های زیر مورد طبقه ‌بندی قرا گیرند:

طبقه بندی
بیحس کننده‌های موضعی     لیدوکائین، پروکائین، مارکائین و گزیلوکائین.
(این داروها به منظور کندتر کردن جذب موضعی سایر داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند).
رقیق کننده‌ها     محلول نرمال سالین Nacl,9%
مواد ضدعفونی کننده     الکل ۷۰%، بتادین، Biseptine
داروهای ضد التهاب     پیروگزیکام، کتوپروفن
داروهای Lipolytic    آمینوفیلین، کافئین، Artichoke,Triac,L-Carnitine
حل کننده‌های چربی     Deoxycholate,Phosphatidylcholine
مواد مغذی     مولتی‌ویتامین‌ها، بیوتین، Zink، Copper، ویتامین A,C و….
فیلرها/ مواد زیبایی     اسید هیالورنیک،Glycolic acid,Mellilotus,Conjonetyl Retinnoic acid
آنزیم‌ها     کلاژناز، هیالورونیداز
بهبود دهنده جریان خون     Trental، بتابلوکردها، پروپرانولول، Pentoxifylline
هورمون‌ها     استروژن، پروژسترون
مهار کننده‌های هورمونی     Dutasteride، Finasteride

داروهای از پیش مخلوط شده (Per- mixed) معمولاً بر اساس موارد مصرف و اهداف درمانی از ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و املاح لازم تشکیل شده‌اند.
میزان تأثیر داروها به عوامل زیر بستگی دارد:

۱. همخوان بودن محتویات با موارد مصرف
۲. اعتبار کمپانی سازنده
۳. دارا بودن مجوزهای CE,FDAA جهت مصرف
۴. دقت کمپانی سازنده در استریلیزاسیون بدون تخریب محتویات

حال به شرح مختصری در خصوص هر یک از داروهای خالص و اثرات بافتی آنها می‌پردازیم:

آلفا هیدورکسی اسید
اسید مشتق شده از میوه‌ها و گیاهان است و یک ماده بسیار مؤثر در مزوتراپی است. اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک به منظور رفع چروک‌های ریز، لکه‌های پوستی، لک‌های ناشی از افزایش سن، کاهش منافذ و نیز در فرآیند مزولیفت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسید آلفا لیپوئیک
یک آنتی اکسیدان قوی بوده و باعث تقویت اثر سایر آنتی اکسیدان‌ها می‌شود. این ماده نقش بسیار مؤثری در ترمیم پوست آسیب دیده دارد.

آمینوفیلین
یک داروی شناخته شده در درمان آسم است. ثابت شده است که مانند کافئین کاربرد این دارو در مزوتراپی عبارت است از تحریک شکست چربی و افزایش جریان خون بافت بوسیله اتساع عروق. این دارو از طریق مهار فسفودی استراز باعث سوختن مؤثر چربی توسط گیرنده‌های بتا می‌شود.
نکته
در سطح سلول چربی دو نوع گیرنده آلفا و بتا وجود دارد. گیرنده‌های بتا مسئول سوزاندن چربی و گیرنده‌های آلفا مسئول انباشت چربی هستند. در بخش‌های بالای کمر، نسبت گیرنده‌های آلفا و بتا در زن و مرد مساوی است. اما در نواحی پایین‌تر از کمر، تعداد رسپتورهای آلفا در زنان ۶ تا ۸ برابر گیرنده‌های بتا است. این دلیل عدم موفقیت زنان در کاهش سایز نواحی Hip است. گیرنده‌های آلفا بوسیله مصرف کربوهیدرات، چربی، اسیدهای آمینه و الکل تحریک می‌شوند.

Artichoke Extract
این محصول در واقع کوکتلی است که در درمان سلولیت مورد استفاه قرار می‌گیرد. اثر آن از طریق تحریک تخلیه لنفاوی و نیز خاصیت دیورتیکی آن اعمال می‌شود. مؤثرترین دارو در درمان سلولیت ادماتو است (بویژه در زنانی که داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند).

Asian Centella
دو داروی مؤثر این ترکیب عبارتند از:Madecasolico وAsiaticosidico این داروها باعث تحریک فعالیت بیوسنتز کلاژن می‌شوند. از آثار دیگر آن می‌توان به افزایش جذب اسید آمینه‌های لیزین و پرولین بهبود مولکول کلاژن بدون افزایش محتوای پروتئینی اشاره کرد. به همین دلیل یکی از درمان‌های مناسب برای Stretch marks و شلی پوست تلقی می‌شود.

Bio Flavinoids
مانند Rutine ذاتا داروی ضد التهاب تلقی می‌شوند و باعث حمایت از عروق خونی می‌گردند. در مزوتراپی در جوانسازی، MesoGlow,Mesolift مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیوتین
در درمان آلوپسی، آکنه، درماتیت سبورئیک و التهاب زبان کاربرد دارد. این ماده به کربوکسی بیوتین تبدیل می‌شود و به عنوان کوفاکتور در کربوکسیلاسیون بیوسنتز اسیدهای چرب دخالت دارد.

Buflomedil
بطور مستقیم یک وازودیاتور است. این دارو با مهار آنزیم فسفودی استراز باعث تحریک CAMP می‌شود. در مزوتراپی برای درمان سلولیت، تقویت جریان خون، درمانStretch marks، ریزش مو و درد و نیز ناتوانایی جنسی کاربرد دارد.

کافئین
کافئین در مزوتراپی بعنوان یک داروی لیپولیتیک بکار می‌رود. این دارو غلظت داخل سلولی CylicAMP را افزایش داده و باعث تحریک متابولیسم چربی دریافت می‌شود.

کو آنزیم Q10
این ماده یک آنتی اکسیدان شناخته شده ایست که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد حمایت می‌کند. همچنین باعث بهبود ترمیم می‌شود. در مزوتراپی برای جوانسازی، MesGlow و Mesolift کاربرد دارد.

کلاژناز
یک آنزیمی است که باعث شکست چربی می‌شود. این دارو برای درمان Lipoma دارای مجوز  FDAاست.

Methylsilanetriol Salicylate) Conjonctyl
کونژونکتیل یک رژنرتور فیبرهای کلاژن و الاستین بوده و باعث پرولفراسیون فیبروبلاست‌ها می‌شود. در مزوتراپی برای درمان سلولیت، Stretch marks و پیری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این دارو در بیماران مبتلا به آلرژی به AAS ممنوع بوده و نباید با آنزیم‌های تخریب کننده مانند Thiomucaseمخلوط شود.

Copper (ملح مس)
ملح مس باعث تقویت تولید کلاژن و الاستین شده و همچنین دارای اثر آنتی اکسیدانی است. این ماده برای فرآیند ساخت طبیعی بافت‌های بدن ضروری است و باعث نرمی، سفتی و لطافت پوست می‌شود. در مزوتراپی برای Mesolift کاربرد دارد.

(DMAE) Dimethylaminoethanol
این ماده بطور شناخته شده در فرمولاسیون‌های موضعی ضد پیری کاربرد دارد که بالتبع استفاده از فرم تزریقی تأثیرات آن را سریع‌تر و مطلوب‌تر می‌سازد. این ماده در واحد عصبی عضلانی به عنوان پیش‌ساز استیل کولین عمل کرده و باعث افزایش تونسیته کلی پوست می‌شود. این ماه به سرعت تأثیر کرده و اثرات آن بمدت طولانی باقی می‌ماند. در مزوتراپی برای درمان سلولیت، Mesolift و درمان شلی پوست کاربرد دارد.

D-Panthenol
این ماده در بدن به فرم اسیدی خود تبدیل می‌شود (Pantethine) و در مزوتراپی برای درمان ریزش مو کاربرد دارد.
Finasteride

این ماده یک ماده صناعی با فعالیت آندروژنیک است و مهار کننده رقابتی استروئیدی آنزیم ۵ آلفارد کتاز بوده و باعث کاش غلظت دی هیدروتستوسترون در پلاسما و در بافت می‌شود. کاربرد اصلی آن در آلوپسی آندروژنیک است.

Ginkgo Biloba
این ماده در مزوتراپی برای باز ترمیمی بافت بکار می‌رود، باعث کاهش تولید رادیکال‌های آزاد، کاهش پروکسیداسیون غشاء سلول و اکسیداسیون پروتئین‌های نوکلئیک می‌گردد.

هیالورونیداز
هیالورونیداز یک آنزیم طبیعی است که باعث افزایش نفوذپذیری بافت و در نتیجه توزیع و انتشار سایر داروها می‌شود. در مزوتراپی به منظور شکستن باندهای بافت همبند که ظاهر پوست پرتقالی سلولیت را ایجاد می‌کنند بکار می‌رود. ( در تمامی موارد مصرف باید حتماً Skin Testingصورت گیرد).

اسید هیالورونیک
این ماده در درمان پیری پوست و تأمین آب پوست کاربرد دارد. پس از تزریق باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود و بنابراین باعث کاهش چروک‌ها و خطوط ریز می‌گردد. در مزوتراپی برایMesolife  بکار می‌رود.

L-Carnithine
ال‌کارنی‌تین یک جزء لازم برای انتقال گراکسو اسیدها بداخل غشاء میتوکندری است که در طی این فرآیند اکسیداسیون آنزیمی چربی اتفاق می‌افتد. ال‌کارنی‌تین یک عامل تسهیل کننده تبدیل چربی به انرژی در داخل سلول است. در مزوتراپی برای درمان لیپودیستروفی‌های موضعی کاربرد دارد.

Pentoxifylline
این ماده یک مشتق صناعی دی متیل گزانتین است( از نظر ساختمانی شبیه تئوفیلین و کافئین) و باعث بهبود جریان خون میکروسکوپی و نیز بهبود لیپولیز از طریق مهار فسفودی استراز می‌شود.

فسفاتیدیل کولین
یک آنتی اکسیدان است که از لسیتین سویای طبیعی مشتق می‌شود.PPC  باعث تغییر متابولیسم کلسترول و تری‌گلسیرید در بدن می‌شود. این ماده قبلاً در درمان پلاک‌های آترومی در بیماران قلبی و نیز درمان آمبولی چربی مورد استفاده قرار می‌گرفت. گزارش شده است کهPPC  بدلیل اثر دترژنتی خود (Emulsifying ,Tensoactive) از دو لایه چربی گذشته و وارد سلول چربی می‌شود. این مطلب به این معنی است که چربی تحت تأثیرPPC  به مولکول محلول در آب مبدل شده و چربی شکسته شده توسط جریان خود برداشت و از طریق روده و کبد دفع می‌گردد. در صورت استفاده توام ورزش و رژیم غذایی این فرآیند تسریع و مؤثرتر خواهد شد.

پروکائین
این ماده در تمامی موارد مزوتراپی کاربرد دارد. این ماده باعث جذب آهسته داروها در منطقه می‌شود. همچنین دارای اثر باز ترمیمی مختصری در بافت بوده و باعث باز گرداندن عملکرد طبیعی بافت تخریب شده می‌گردد ( در تمامی موارد مصرف باید حتماً Skin Testingصورت گیرد).

Silica
این ماده برای حفظ ماتریکس سلول ضروری است و در Mesolift کاربرد دارد.

Tira Tricol
این ماده بدون اینکه مشتقی از هورمون‌های تیروئیدی باشد دارای ۲ مزیت بزرگی درمانی است:
الف) مداخله در عملکرد فسفریلاسیون اکسیداتیو میتوکندری‌ها
ب) مداخله در متابولیسم چربی
این دارو در لیپودیستروفی و چاقی موضعی در مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Trissilinol
در درمان Stretch marks کاربرد دارد. برای کسب نتایج درمانی به ۵ تا ۶ جلسه درمانی با فواصل ۱ هفته تا ۱۰ روز نیاز است.

ویتامین A
به بازگشت کلاژن و الاستین کمک کرده و در مزوتراپی برای جوانسازی و Mesolift کاربرد دارد.

ویتامین B5
اسیدپانتوتینیک در تولید انرژی سلولی دخیل بوده و برای سنتز هورمون‌های بدن ضروری است. در مزوتراپی برای جوانسازی و Mesolift کاربرد دارد.

ویتامین C
تنها آنتی اکسیدانی است که باعث تحریک تولید کلاژن و بهبود تونوسیته و قوام پوست می‌شود. این ماده همچنین یک ماده مغذی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. در مزوتراپی برای درمان جوانسازی، Stretch marks، Mesolift کاربرد دارد.

Xanthine
این ماده با مهار آنزیم فسفودی استاز باعث تحریک لیپولیز شده و به همراه اثرات CAMP باعث تبدیل تری گلسترید به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد می‌گردد.