پاییز نارنجی زیبا از راه رسیده است و کم‌کم حال‌وهوای تابستان به‌کلی ناپدید می‌شود. حالا باید لباس‌های پاییزی را از کمدها بیرون بیاورید و با لباس‌های سبک و نازک تابستانی خداحافظی کنید. آنچه در هر فصل بسیار مهم است، مراقبت از پوست است. مراقبت از پوست، فصل نمی‌شناسد و لازم است در هر فصلی نکاتی را رعایت کنید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید. اما برای اینکه نحوه‌ی مراقبت از پوست در پاییز را یاد بگیرید، برای شما ۱۰ مورد کاربردی و مفید آماده داریم. با ما همراه باشید تا با یادگیری و رعایت این نکات پوست زیبا و شادابی داشته باشید.

۱. تجدیدنظر درباره‌ی پاک‌کننده‌های پوست

معمولا ژِل‌ها و پاک‌کننده‌هایی که در تابستان استفاده می‌شوند، اسانس، رایحه‌ی میوه و … دارند. اما یادتان باشد که این پاک‌کننده‌ها در فصل پاییز و در مواجهه با باد سرد پاییزی ممکن است پوست‌تان را خشک کنند. پس باید از ژل پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که فاقد صابون باشد و ضمنا کار آبرسانی به پوست را نیز انجام بدهد.

مراقبت از پوست در پاییز با پاک‌کننده مناسب

انتخاب کرم بدن به‌جای ژل‌ها در زمستان و پاییز بسیار مناسب است و باعث مراقبت بهتر از پوست‌تان می‌شود. می‌توانید از حمام شیر استفاده کنید. البته منظور از حمام شیر پر کردن وان حمام با شیر به سبک شاهزادگان رؤیایی نیست؛ حمام شیر با درست کردن ترکیبی از شیر و سایر مواد، و شست‌وشوی بدن با آن میسر می‌شود. کِرِم حمام هم گزینه‌ی مناسب دیگری برای شستن پوست در پاییز و زمستان است. بهتر است رایحه‌های متناسب با پاییز را در محصولاتی که استفاده می‌کنید، لحاظ کنید. مثلا بوی کدو حلوایی و بلغور جو دوسر کاملا با این فصل زیبا هم‌خوانی دارند.



۲. استفاده از لایه‌بردار روغنی

لایه‌بردارهای روغنی بهترین انتخاب برای فصول پاییز و زمستان هستند و باعث می‌شوند آبرسانی به پوست صورت بگیرد. وقتی صحبت از لایه‌بردارهای روغنی می‌شود، انتخاب‌های نامحدودی پیش‌رو خواهید داشت. می‌توانید از لایه‌بردارهای روغنی با مقدار شناور روغن روی سطح آنها یا از لایه‌بردارهایی که بافت و ترکیب یک‌دست‌تری دارند، استفاده کنید. لایه‌بردارها انواع و اقسام مختلفی دارند و بنا به هزینه‌ای که می‌خواهید بپردازید، دست شما در انتخاب باز است.

۳. مرطوب‌سازی روزانه پوست

مراقبت از پوست در پاییز با مرطوب‌کننده

از اهمیت آبرسانی به پوست هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. اگر می‌خواهید از پوست‌تان در برابر خشکی و شرایط نامساعد محافظت کنید باید روزانه آن را آبرسانی کنید. بهترین زمان استفاده از لوسیون‌ها، دقیقا زمانی است که از حمام خارج می‌شوید و خود را خشک می‌کنید. با این کار رطوبتی را که جذب پوست‌تان شده است، حفظ می‌کنید. مرطوب‌کننده‌های متنوعی در بازار وجود دارند که بنا به سلیقه و هزینه‌ای که به آن اختصاص داده‌اید می‌توانید انتخاب‌های متنوعی داشته باشید.

۴. تجزیه و تحلیل پوست

با تغییر فصل، پوست شما نیز تغییر حالت پیدا می‌کند. با آمدن پاییز، دوستانی که پوست چرب دارند، احساس می‌کنند که پوست‌شان عادی‌تر شده است و دوستانی که پوست‌شان عادی و معمولی است، کمی خشکی احساس می‌کنند.

پس لازم است با تغییر فصل‌ها، پوست خود را معاینه و بررسی کنید. باید متوجه باشید که پوست‌تان چه تغییری کرده و با توجه به آن مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرید. اگر خودتان به‌تنهایی موفق به درک تغییرات پوستی‌تان نمی‌شوید بهتر است از یک متخصص یا افراد آگاه کمک بگیرید.



۵. برنامه‌ریزی روزانه برای مراقبت از پوست

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که هنگام استفاده از لایه‌بردارهای مختلف، ماسک‌های صورت و سایر روش‌های مراقبتی پوست، یادتان می‌رود که آخرین بار کِی آنها را مصرف کرده‌اید. بنابراین لازم است برای مراقبت‌های پوستی، برنامه‌ریزی مناسب و دقیقی داشته باشید.

برنامه‌‌ی دقیقی طراحی کنید و بدانید که مثلا یکشنبه‌ها باید از کدام ماسک استفاده کنید و برنامه‌ی مراقبت از پوست‌تان سه‌شنبه‌ها به چه ترتیب است. برای استفاده از لایه‌بردار، ماسک و … روزهایی را در نظر بگیرید که برای‌تان مناسب‌تر هستند. مطمئن باشید با این کار بهتر می‌توانید از پوست‌تان محافظت کنید و تأثیر مثبت آن را نیز سریع‌تر مشاهده خواهید کرد.

۶. اهمیت و توجه به کرم ضدآفتاب

بعضی از دوستان فکر می‌کنند که مصرف ضدآفتاب محدود به تابستان و کنار ساحل آفتاب‌گرفتن است. اگر شما هم این‌طور فکر می‌کنید باید بدانید که سخت در اشتباهید. مصرف ضدآفتاب همیشه و همه جا ضروری و لازم است.

باید از مرطوب‌کننده‌ای با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید و در طول روز هروقت که لازم شد، آن را تجدید کنید. کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا و قابلیت محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء‌بنفش، بسیار مناسب هستند.



۷. مراقبت از پاها

مراقبت از پاها در پاییز - مراقبت از پوست در پاییز

دوست عزیزی که در حال خواندن این مقاله هستی، خواهش می‌کنم با صدای بلند این جمله را تکرار کن: «در این پاییز و زمستان، من از مراقبت پاهایم غافل نخواهم شد». بسیار عالی! در این چند ماه پیشِ‌رو از سال، پاهای بینوای شما اسیر چکمه‌، بوت‌ و … است، اگر به‌خوبی هوای آنها را نداشته باشید بازگشت آنها به صندل‌ها در تابستان آینده، بازگشت پیروزمندانه‌ای نخواهد بود. با استفاده از لایه‌بردارها و سایر مراقبت‌های لازم پاهای خود را در وضعیت سلامت قرار بدهید. در حمام از لایه‌بردارهای مناسب کمک بگیرید و پاهایی سالم و زیبا داشته باشید.



۸. استفاده از کرم ضدترک و خشکی پوست

هوای سرد و خشک باعث پوست‌پوست شدن دست‌ها می‌شود. معمولا کرم‌های عادی نمی‌توانند به‌خوبی مشکل خشکی و تَرَک پوست را رفع کنند. بهتر است از روغن‌ها و کرم‌های مخصوص استفاده کنید تا از پوست‌تان بهتر محافظت کنید.

به کمک روغن‌ها و کرم‌های مخصوص از پوسته‌ها و ترک‌های ناخوشایند خلاص می‌شوید و با چندبار استفاده از آنها در هفته به‌خوبی از پوست‌تان مراقبت می‌کنید.

۹. انتخاب رنگ مناسب برای لاک ناخن

لاک ناخن مناسب در پاییز - مراقبت از پوست در پاییز

پاییز وقت مناسبی است تا ببینید که جای کدام رنگ در مجموعه‌ی لاک‌های ناخن‌تان خالی است. وقتی پاییز می‌رسد باید کم‌کم با رنگ‌های ملایمی مثل صورتی و … خداحافظی کنید و در عوض سراغ رنگ‌های تیره‌تر و گرم‌تری مانند شکلاتی تیره، قرمز بورگاندی و … بروید. رنگ‌هایی که نه به تیرگی رنگ مشکی هستند و نه آن‌قدر ملایم و خنک که مناسب تابستان است.

۱۰. اهمیت کرم برای محافظت از پوست دست

دست‌ها بیش از هر قسمت دیگری از بدن با آب در تماس هستند و برای مراقبت از آنها باید فکری اساسی کرد. پس همیشه کرم مناسب دست‌ در کیف خود یا کنار سینک ظرف‌شویی در اختیار داشته باشید و بعد از هربار خیس شدن و خشک کردن دست‌هایتان از آن استفاده کنید.

در انتخاب کرم، دست شما باز است. انواع و اقسام کرم‌ها در بازار موجود هستند. بعضی‌ افراد از کرم‌های عطری و بودار خوش‌شان می‌آید و برخی دیگر کرم‌های ساده و بدون بو را ترجیح می‌دهند. در هر حال هر سلیقه‌ای که دارید، حتما باید از کرم برای مراقبت از دست‌هایتان استفاده کنید.