مزوتراپی عبارت است از وارد کردن گروهی از مواد فعال بیولوژیک با سوزن های بسیار ریز، به داخل پوست. این مواد می توانند شامل انواع ویتامین ها دارو ( مانند ماینوکسیدیل ) یا فاکتورهای رشد ( مانند فاکتورهای رشد انسولینی) باشند.

 در واقع تعداد مقاله های علمی که تایید کننده کاربرد مزوتراپی در زمینه پوست و مو باشند، کم هستند و به همین دلیل خیلی از متخصصان پوست این روش درمانی را قبول ندارند و این درحالی است که در کنگره های اروپایی به خصوص در فرانسه که به نوعی مهد درمان زیبایی پوست محسوب می شود، این روش بسیار کاربردی و شایع است و هیچ کس درمورد موثر بودن یا نبودن آن سوالی نمی پرسد، زیرا تقریبا همه در مورد تاثیرمثبت مزوتراپی آگاهی لازم را دارند.

همایون مژدهی آذر متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه در مزوتراپی موادی که به داخل پوست تزریق می شوند شامل انواع ویتامین های دارویی مانند ماینوکسیدیل یا فاکتورهای رشد مانند فاکتورهای رشد انسولینی هستند، بیان کرد: افرادی که تحت درمان با مزوتراپی قرار می گیرند باید بدانند که این روش موقتی بوده و باید چند مرتبه برای درمان مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه  معمولا فواصل تزریق در نوبت های اول کوتاه تر و در نوبت های بعدی، طولانی تر خواهد بود، ادامه داد: در مورد مزوتراپی مو هنگامی که از محلول های مناسب برای تزریق استفاده شود، ریزش مو تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند و حتی گاهی شاهد رشد موی مجدد نیز خواهیم بود، اما در این مورد هم باید تزریق و درمان، دنباله دار باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل تزریق با سوزن های ریزی که به صورت دستی یا با دستگاه مزوگان انجام می شود، مزوتراپی کمی دردناک است، گفت: تکرار درمان که از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است، می تواند کمی خسته کننده باشد که البته این تکرار درمان و تزریق برای حفظ اثر مزوتراپی است که درنهایت می تواند برای بیمار نتیجه مطلوبی داشته باشد و معمولا پس از تزریق بیمار با کمی تورم در ناحیه تزریق و اطراف آن مواجه می شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به این که استفاده از ترکیباتی که باعث ذوب شدن چربی ها می شوند، می تواند تورم بیشتری ایجاد کند. اضافه کرد: در مورد مزوتراپی چربی ها و سلولیت ها توصیه می شود که مقدار زیادی از دارو در یک جلسه تزریق نشود زیرا درغیر این صورت، بیمار با افزایش بیش از حد چربی خون مواجه می شود و حتی در مواردی التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت برای او به وجود می آید.

آلرژی نسبت به مزوتراپی
علاوه بر این موارد ممکن است گاهی بیمار به مواد تزریقی آلرژی داشته باشد و دچار واکنش های آلرژیک شود. همچنین بد نیست به کبودی دور چشم در اثر مزوتراپی برای از بین بردن سیاهی و لکه های دور چشم نیز اشاره کنیم، از آنجا که مویرگ ها و پوست بسیار نازکی در اطراف چشم ها وجود دارد، بنابراین کبودی دور چشم در اثر مزوتراپی دور از انتظار نخواهد بود.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران با بیان این که تا زمانی که یک ماده را برای بیمارمان تزریق نکنیم، متوجه  حساسیت او نسبت به آن نمی شویم؛ اظهار کرد: اگر خود بیمار بگوید که بدنش به ماده خاصی مانند ماینوکسیدیل حساسیت دارد، پزشک برایش آن تزریق را انجام نخواهد داد ولی جالب است بدانید تمام افراد با هر جنس پوست و مویی می توانند روش مزوتراپی را برای درمان های زیبایی خود انتخاب کنند.

مژدهی آذر تصریح کرد: مزوتراپی برای درمان های مختلف دارای پروتکل های متفاوتی است، یعنی ترکیب ها و میزان مواد مورد استفاده تزریقی برای هر مشکلی به صورت مستقل است و پزشکان می توانند خودشان مواد مختلفی مانند ویتامین ها و داروها را با یکدیگر ترکیب کرده یا اقدام به تهیه ترکیب های آماده ای کنند که از قبل توسط شرکت های داروسازی تولید شده است.

بیشترین کاربرد و تاثیر مزوتراپی
وی در پاسخ به این سوال که بیشترین کاربرد مزوتراپی در چه مواردی است ، بیان می کند : این روش برای جوانسازی پوست، کم رنگ کردن لکه های پوستی و لکه های بارداری، لیفتینگ پوست، ذوب کردن سلولیت ها و چربی های اضافه و درمان ریزش مو کاربرد دارد.

این متخصص پوست و مو  اذعان کرد: میزان پاسخ گویی و عوارض مزوتراپی از فردی به فرد دیگر متفاوت و غیرقابل تشخیص است. مثلا ممکن است درمان ملاسما( لک بارداری) به مزوتراپی برای بیمار خوب و موثر باشد و برای بیمار دیگری چنین تاثیری نداشته باشد.