منظور از چـروک صورت بوجود آمدن شیارهای عـرضی در پیشانی و شیارهای طـولی در بین دو ابرو و نیز شیارهای کنار چشم ها و دهان و بر روی گونه ها است.
علل بوجود آورنده چروک:
در ایجاد چروک صورت علتهای گوناگونی وجود دارد، مسئول نگه داشتن قوام پوست کلاژن داخل درمی میباشد; حال به هر علتی در روند کلاژن سازی اختلالی بوجود آید می تواند باعث چروک پوست گردد. با افزایش سن کلاژن سازی دچار وقفه میگردد و افراد با سنین بالا پوستی افتاده دارند..اختلالات ارثی در تولید کلاژن در بیماران سندرم مارفان و سندرم اهلر دانلس از این جمله اند در این بیماران پوست بعلت نقص در کلاژن سازی دچار افتادگی زود رس میگردد.
تزریق بوتاکس انجام دهید. این روش برای افراد با سن بالا میتواند مفید باشد.
بر روی پشت بخوابید: یک آکادمی امریکایی در زمینه پوست مدعی است که نحوه و شکل خاص خوابیدن در شب منجر به پیدایش خطوطی در صورت می شود که به آن خطوط خواب می گویند. چروکهایی که در سطح پوست ترسیم شده و زمانیکه از خواب بیدارمی شوید از بین نمی رود. خوابیدن بر پهلو چروکهای روی گونه و چانه را افزایش می دهد. و خوابیدن بر شکم باعث چروک روی پیشانی می شود. بنابر این به منظور کاهش چروک ها بهتر است بر روی پشت بخوابید.
ماهی بیشتری بخورید به خصوص ماهی قزل آلا
ماهی ها به خصوص ماهی قزل آلا سرشار از پروتئین است . یکی از مواد اصلی ساختمانی برای پوست.همچنین ماهی ها منبعی ضروری و سرشار از اسید چرب امگا ۳ می باشد . این اسید چرب باعث پروردن پوست و جوانی و شادابی آن می گردد. و چروک های پوست را کاهش می دهد.
برای مطالعه چشمان خود را ریز نکنید! بلکه از عینک مطالعه استفاده کنید.
حرکت های تکرار شونده ماهیچه های صورت -مثل همین ریز کردن چشم هنگام مطالعه برای بهتر دیدن- باعث خسته کردن ماهیچه ها ی صورت و در نتیجه پیدا شدن شیارهایی در سطح زیر پو ست می گردد. این شیار ها سرانجام تبدیل به چین و چروک می شود. بنابراین چشمان خود را گشاده نگه دارید. و اگر نیاز به عینک مطالعه دارید حتما از آن استفاده کنید. و به منظور محافظت پوست دور چشم از آسیب های نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید.
از اسیدهای آلفا- هیدروکسی بر روی پوست استفاده کنید.
این اسیدهای طبیعی سلولهای پوستی مرده سطحی را می زداید و باعث کاهش خطوط و چروک های سطحی پوست صورت می شود به خصوص چروکها و خطوط دور چشم. شواهد جدید نشان میدهد که استفاده از این ماده با غلظت بالا تولید کلاژن را تحریک می کند.
صورت خود را بیش از اندازه نشویید.