بوتاکس صورت :بوتاکس چیست 

حتما تا به حال زیاد در مورد بوتاکس شنیده اید و شاید حتی خودتان یک یا چند بار تزریق آن را تجربه کرده باشید یا دچار وسوسه تزریق آن شده باشید، یعنی تزریق سمی که در خیلی از موارد توسط یک باکتری تولید می شود و بعد از رقیق و ضعیف شدن باعث مهار حرکت عضلات می شود تا دیگر چروک ها کمتر روی پوست جلوه کنند. تزریق این ماده جوان کننده این روزها شایع ترین عملزیبایی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد تا جایی که در اطراف مان افراد زیادی را می شناسیم که از این راه جوانی را به خود هدیه کرده اند. تا به حال در مورد بوتاکس زیاد صحبت شده است و ما نمی خواهیم دوباره همان حرف ها را تکرار کنیم بلکه به دنبال گفتن نکاتی در مورد این ماده جوانی هستیم که شاید کمتر جایی شنیده باشید.

چرا بوتاکس بهترین راه است؟

تزریق بوتاکس روش سریع و موثری برای رفع چروک است زمان شروع اثر بوتاکس بین ۴ تا ۷ روز است. مدت تزریق آن بین ۱۰ تا۲۰ دقیقه طول می کشد و می توانید بعد از تزریق سریع به سر کار خود برگردید، حتی در اکثر مواقع هنگام خروج کمتر کسی متوجه تزریق ها خواهد شد.

اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می کشد. اگر هر۳ ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود، به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر می شود، یعنی عملا با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانی تری حاصل می شود.

اگر بوتاکس را فرد غیر متخصص تزریق کند…

عوارض پس از تزریق بوتاکس معمولا به سبب اشتباهات در تزریق کردن ایجاد می شود. برای مثال اگر بوتاکس در نقاط صحیح تزریق نشود یا دوز دارو مناسب نباشد و بیش از حد تزریق شود، دارو بسیار رقیق شده باشد و پخش شود یا نقاطی که تزریق می شود فشار و ماساژ داده شود یا اگر از داروهای تقلبی و غیر استاندارد استفاده شود و تزریق به وسیله اشخاص غیر متخصص و در مکان های نامناسب مثل آرایشگاه ها صورت گیرد، احتمال ایجاد عارضه افزایش پیدا می کند و اگرنه بوتاکس به خودی خود کارایی بسیار خوبی دارد و عارضه چندانی ندارد. اگر هم عارضه ای داشته باشد برای مثال سبب سر درد گذرا و علائمی شبیه سرماخوردگی بعد از تزریق می شود یا یک مقدار افتادگی پلک می دهد که این عوارض گذراست و خطرناک نیست. البته یادتان نرود افتادگی پلک ممکن است به سبب عدم مهارت کافی پزشکی در تزریق هم پیش بیاید.

اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می کشد.

انواع بوتاکس های (دیسپورت) موجود در بازار کشورمان از کشور انگلیس، کره و کاناداست. اما بوتاکس های نوع کانادایی مورد تایید وزارت بهداشت نیست چرا که این نوع بوتاکس در واقع ساخت کشور چین است و در بعضی بیماران سبب ایجاد عوارض آلرژی می شود. این نوع بوتاکس ها نه تنها کیفیت بسیار پایینی دارند بلکه قیمتت پایینی هم دارند و به همین دلیل متاسفانه برخی پزشکان با خریداری بوتاکس چینی ارزان قیمت هزینه های بالایی را از بیماران و اشخاص علاقه مند به تزریق بوتاکس دریافت می کنند.

خطوط اخم دو نوع هستند

نوع ثابت: که در حالت آرامش هم وجود دارد. این خط با زدن بوتاکس به تنهایی از بین نمی رود و احتیاج به تزریق فیلر دارد.

نوع حرکتی: یعنی در آرامش وجود ندارد، این نوع با زدن بوتاکس و ممانعت از انجام اخم به طور کامل از بین می رود.

در چه مواردی تزریق بوتاکس ممنوع است؟

۱. اگر فرد بیماری اختلالات انعقادی داشته باشد.

۲. استفاده از داروهای ضد انعقاد خون

۳. دوران حاملگی

۴. سن کمتر از ۱۸ سال و همچنین سن بالاتر از ۷۵ سال

۵. بیماری ام اس ، میاستنی گراویس، نفروپاتی و نارسایی کلیه

۶. بیماری های قلبی و عروقی حاد

۷. ضعف ایمنی یا کسانی که عفونت فعال دارند.

۸. واکسیناسیون در ۲ هفته اخیر

۹. کسانی که بدون دلیل مشخص مبتلا به بیماری فلج عضلانی هستند.

بعد از بوتاکس ممکن است این عارضه ها سراغ شما بیایند

۱.صورت تان بی حرکت می ماند و مانند یک ربات هستید؟ این در نتیجه دوز نادرست بوتاکس است و احساس راحتی ندارید.

۲.ابروهای قوسی غیر طبیعی رو به بالا که همیشه نگاه متعجبانه را به صورت تان می دهد و ممکن است چین و چروک های غیر طبیعی در اطراف ابروها به وجود آید. همه اینها زمانی رخ می دهد که تزریق بوتاکس درست انجام نشود.

۳.افتادگی پلک که بسیار رایج است وقتی ابرو پژمرده می شود پلک احساس سنگینی می کند، اگر چه این عارضه موقتی است اما احساس ترس را در کسی که بوتاکس تزریق کرده به وجود می آورد.

۴. اگر دوز بوتاکس بیش از حد باشد مخصوصا در قسمت عضله، احساس می شود که پیشانی سنگین شده است و چهره شما عبوس و افسرده دیده می شود.

۵. مسمومیت غذایی حاد هم می تواند پدید بیاید و از چند ساعت تا چند هفته بعد از تزریق ادامه داشته باشد، یعنی از زمانی که سم بوتاکس اثر می کند دوبینی، تاری دید، از دست دادن صدا و کنترل مثانه ایجاد می شود.

۶.سوزن سوزن شدن یا کبودی در محل تزریق.

۷. دیگر عوارض جانبی مثل سردرد، درد صورت، سرخی صورت و حالت تهوع.

botox injec بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانیدبوتاکس افسردگی می آورد؟

پژوهشگران دریافته اند تزریق بوتاکس در اطراف چشم لبخند اشخاص را تحت تاثیر قرار می دهد و چنین به نظر می رسد که گویی این افراد به هیچ وجه نمی خندند و اگر این را در نظر بگیریم که شادی و خوشحالی از درون ماست و خندیدن جلوه بیرونی می تواند در خوب جلوه کردن و شادی بخشی ما موثر باشد پس می توان گفتت انجام بوتاکس به هر چه بیشتر افسرده شدن کمک می کند.

پژوهشگران در ضمن این تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اشخاصی که در ناحیه چشم نسبت به دیگر قسمت های خود بوتاکس انجام می دهند نسبت به دیگران افسرده تر هستند و کمتر احساس شادی می کنند، در واقع افرادی که در ناحیه دور چشم بوتاکس انجام می دهند، نمی توانند تا مدت بسیاری احساسات خود را بروز دهند و همین سبب افسردگی آنها می شود.

تزریق بوتاکس در چه کسانی ممنوع است؟

تزریق بوتاکس باید حتما توسط متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک صورت گیرد. اما امروزه بسیاری از افراد غیر متخصص و گاهی پزشکان عمومی این کار را انجام می‌دهند. در این صورت احتمال ایجاد عوارض بسیار بالاست.

بوتاکس یکی از سمومی است که برای انسان کاربردهای بسیاری دارد، از جمله اینکه تزریق دوزهای بسیار کم آن می‌تواند از ایجاد چین و چروک در سنین جوانی پیشگیری کند و ظاهر چروک‌ها به خصوص خطوط ناحیه پیشانی، اطراف چشم و خط اخم را در سنین بالاتر بهبود بخشد و از پیشرفت آنها جلوگیری کند.

همچنین با استفاده از بوتاکس می‌توان بدون انجام جراحی‌های پرهزینه و پرعارضه، ابروها را بالا کشید.

علاوه بر این برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل، تعریق کف دست و بسیاری از مشکلات دیگر نیز کاربرد دارد. اما برخی افراد و بیماران در شرایطی قرار دارند که تزریق بوتاکس می‌تواند برایشان همراه با عارضه باشد.

اگر می‌خواهید بدانید چه کسانی مجاز به تزریق بوتاکس نیستند، این مقاله را از دست ندهید.

آیا شما به بوتاکس آلرژی دارید؟

پی بردن به آلرژی نسبت به بوتاکس قبل از تزریق بسیار دشوار است، بنابراین فرد باید یک بار بوتاکس را تزریق کند تا به حساسیت داشتن یا نداشتن نسبت به آن پی ببرد.

معمولا خطر ایجاد آلرژی در موارد عادی با بوتاکس‌های استاندارد خیلی کم است، اما خطر حساسیت در بوتاکس‌های غیر استاندارد و چینی بسیار بالاست.

این آلرژی می‌تواند باعث سفت، قرمز و ملتهب شدن ناحیه تزریق شود یا ممکن است باعث واکنش‌های کلی تر به صورت ضعف عضلات کلی بدن، تنگی نفس و .. شود. البته این موارد بسیار نادر است.

اگر از داروهای ضد انعقادی استفاده می‌کنید …

در مورد مبتلایان به بیماری‌های خودایمنی به طور قطعی نمی‌توان تزریق بوتاکس را منع کرد، اما بهتر است این افراد تزریق نکنند.

همچنین افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین استفاده می‌کنند بهتر است از یک هفته قبل از تزریق داروهای‌شان را قطع کنند. اصولا قطع داروهای ضدانعقادی بیشتر قبل از انجام جراحی‌هایی توصیه می‌شود که همراه با خونریزی هستند. با این حال بهتر است قبل از تزریق بوتاکس نیز مصرف آن را قطع کرد.

1761 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانیدبا دوز استاندارد در تزریق آشنا شوید

تزریق بوتاکس باید هر ۴ تا ۶ ماه تمدید شود و نیازی به استراحت دادن پوست نیست، زیرا اگر انقباض عضله بازگردد ممکن است اثر بوتاکس کم شود. پس بهتر است قبل از اینکه حرکات عضله کاملا بازگردد، تزریق تکرار شود تا عضله به این حالت عادت کند.

همچنین این تفکر که بعد از ۴ یا ۵ بار تزریق، عضله برای همیشه فلج می‌ماند اشتباه است، بلکه آن عادت عضله از بین می‌رود و ایجاد چین‌ها به عقب می‌افتد، وگرنه اگر شما ۱۰ بار هم بوتاکس تزریق کنید، باعث فلج دائمی عضله نمی‌شود.

علاوه بر این دوزهای بوتاکس که در پوست تزریق می‌شود، معمولا باعث ساخت آنتی‌بادی علیه بدن نمی‌شود و احتمال عدم جواب با تزریق دوز‌های استاندارد خیلی کم است.

معمای بوتاکس و بارداری

بوتاکس در دو زمینه زیبایی و درمانی کاربرد دارد. مصرف زیبایی آن معمولا برای افراد زیر ۲۱ سال توصیه نمی‌شود.

از طرف دیگر کسانی که بیماری‌های خاص مانند میاستنی گراویس دارند و دچار ضعف عضلانی هستند نباید بوتاکس تزریق کنند، زیرا وضعیت‌شان بدتر می‌شود.

در زمان بارداری و شیردهی نیز بهتر است بوتاکس استفاده نشود. حتی توصیه می‌شود سه ماه قبل ازبارداری مصرف بوتاکس قطع شود، اما اگر خانمی بوتاکس تزریق کرد و بعد بدون برنامه‌ریزی باردار شد، مشکل خاصی برایش پیش نمی‌آید و نیازی به سقط جنین وجود نخواهد داشت.

این موضوع درحد یک توصیه است، یعنی تا حد ممکن بهتر است در این زمان بوتاکس تزریق نشود.

عارضه پس از تزریق بوتاکس معمولا به دلیل اشتباهات در تزریق کردن ایجاد می‌شود

خطرات اشتباه در تزریق

اگر هم عارضه‌ای داشته باشد، برای مثال باعث سردرد گذرا و علائمی شبیه سرماخوردگی بعد از تزریق می‌شود، یا یک مقدار افتادگی پلک می‌دهد که این عوارض گذراست و خطرناک نیست.

بوتاکس مناسب چه کسانی است؟

برخی افراد عادت دارند هنگام صحبت کردن، حرکت کردن، مطالعه یا قرار گرفتن زیر نور آفتاب به طور ناخودآگاه با عضلات صورت‌شان بازی کرده و اخم کنند. این افراد خیلی زود دچار چین و چروک می‌شوند و بهتر است بوتاکس تزریق کنند.

همچنین کسانی که دچار چروک‌های ظریف شده‌اند، می‌توانند برای جلوگیری از پیشرفت آنها بوتاکس تزریق کنند.

اما کسانی که عادت به بازی با عضلات صورت‌شان ندارند، لزومی برای انجام این تزریق نیز نخواهند داشت.

تزریق بوتاکس عارضه ای هم دارد؟

چند سالی است که استفاده از بوتاکس در کشور ما هم افزایش یافته و خیلی از افراد و مخصوصا خانم ها علاقه ی زیادی به آن پیدا کرده اند. در حالی که خیلی از آنها هنوز ماهیت واقعی بوتاکس را نمی شناسند. اینکه این ترکیبی که تزریق می شود واقعا چیست و چه تاثیراتی بر بدنشان می گذارد. در اینجا اصلا هدفمان خوب و یا بد گفتن از بوتاکس نیست. فقط می خواهیم اطلاعاتی درباره بوتاکس به شما بدهیم.

بوتاکس نام تجاری یک نوع سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که البته غیر از بوتاکس نام های تجاری دیگری هم دارد مثل دیسپورت.

ورود سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم به بدن باعث ایجاد بیماری فلج کننده بسیار خطرناکی به نام بوتولیسم می شود. سه نوع عمده بوتولیسم عبارتند از:

۱- بوتولیسم غذایی که با خوردن غذاهای حاوی این سم ایجاد می‌شود.

۲- بوتولیسم زخم که در اثر آلودگی زخم توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینم ایجاد می‌شود.

۳- بوتولیسم نوزادان که با مصرف ذرات حاوی باکتری ایجاد می‌شود.

تاثیر سم این باکتری بر فلج عضلات بدن، امروزه آن را به یک داروی بسیار موثر در از بین بردن چین و چروک صورت و در دید عموم مردم، به یک اکسیر جوانی تبدیل کرده است.

چگونه؟

بوتاکس انتقال پیام های عصبی را از اعصاب محیطی بدن به عضلات مسدود می کند. پس عضله ای که بوتاکس به آن تزریق شده منقبض نمی شود و این باعث از بین رفتن چین و چروک و صافی عضلات صورت می شود.

پزشک متخصص پوست، ماهرترین افراد در تزریق بوتاکس است. پزشک دقیقا می داند بوتاکس را به چه مقدار و به کدام عضلات تزریق کند تا کمترین عارضه و بیشترین تاثیر را داشته باشد. تزریق بوتاکس تنها چند دقیقه طول می کشد و نیازی به بی هوشی ندارد. برای رسیدن به تاثیرات واقعی بوتاکس، ۳ تا ۷ روز زمان لازم است.

تزریق بوتاکس واقعا می تواند برای مبتلایان به بیماری تنفسی خطرناک باشد

پزشکان معمولا توصیه می کنند به منظور پیشگیری و کاهش کبودی نواحی تزریق شده، بیماران دو هفته قبل از تزریق از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهاب خودداری کرده و حداقل یک هفته قبل از تزریق به هیچ وجه نوشیدنی های الکلی استفاده نکنند.

اما بوتاکس عارضه ای هم دارد؟

کبود شدن موقتی پوست شایع ترین عارضه تزریق بوتاکس است. سردرد نیز می تواند از عوارض آن باشد که معمولا ۲۴ تا ۴۸۸ ساعت بعد از بین می رود. درصد کمی از بیماران افتادگی پلک ها را بعد از تزریق بوتاکس گزارش می کنند که معمولا در طول سه هفته به کلی از بین می رود.

این افتادن پلک ها علامت مهمی است و نباید نادیده گرفته شود، زیرا نشانه حرکت بوتاکس تزریق شده و پخش شدن آن به اطراف است. پس سعی کنید تا ۱۲ ساعت بعد از تزریق، به نواحی تزریق شده دست نزنید و آنها را نمالید و برای ۳ تا ۴ ساعت از خوابیدن و فشار آوردن به این نواحی خودداری کنید.

تمام این عوارض در خصوص تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص پوست بود. اما متاسفانه علاقه مردم به تزریق بوتاکس و رسیدن به تاثیرات آن در زیبایی و جوانی پوست باعث شده خیلی از افراد توصیه های ایمنی آن را نادیده بگیرند. بدون شک این تزریقات اگر توسط پزشک متخصص پوست انجام نشود، عوارض بیشتر و خطرناک تری خواهد داشت.

بوتاکس در آرایشگاه

تزریقات بوتاکس آرایشی، مخصوصا بوتاکس هایی که در آرایشگاه ها و مکان های غیر پزشکی انجام می شود، می تواند عوارض جدی و حتی مرگبار را به بار بیاورد.

در صورتی که بعد از تزریق بوتاکس در این مکان ها و یا حتی توسط پزشک با این علائم مواجه شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید: مشکل در بلع غذا و یا صحبت کردن و یا نفس کشیدن.

این مشکلات می توانند ساعت ها و یا هفته ها بعد از تزریق ایجاد شوند. علت این است که عضلات تنفسی و دهانی و حلقی ممکن است بعد از تزریق ضعیف شوند. موارد شدید این عوارض و نادیده گرفتن آنها توسط فرد حتی می تواند باعث قطع کامل تنفس و مرگ شود.

بیماران تنفسی مثل مبتلایان به بیماری آسم، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض بوتاکس هستند.

مشکل در بلع غذا ممکن است چند ماه طول بکشد. در موارد شدید حتی ممکن است فرد نیازمندتغذیه از راه لوله باشد و یا فقط بتواند رژیم مایع را تحمل کند. گاهی وقت ها مشکل در بلع باعث ورود غذا و مایعات به نای و مجاری هوایی می شود که این خود می تواند باعث قطع تنفس و مرگ شود.

پس باز هم تاکید می کنیم که تزریق بوتاکس واقعا می تواند برای مبتلایان به بیماری تنفسی خطرناک باشد.

Botox 21 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

گسترش تاثیرات سم

در برخی موارد، سم باکتری بوتولینوم که به عنوان داروی تزریقی به کار می رود می تواند به مناطقی دور تر از مناطق تزریق هم گسترش یابد و باعث علائم بیماری بوتولیسم شود.

پس فراموش نکنید تزریق بوتاکس باید حتما تحت نظر پزشک متخصص پوست و در مکان های پزشکی انجام شود.

خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند و یا خانم هایی که قصد بچه دار شدن را دارند، فقط تحت نظر پزشک متخصص خود، مجاز به تزریق بوتاکس خواهند بود. ولی بهتر است در این دوران از خیر بوتاکس بگذرید تا پشیمانی به بار نیاورد.

در چه سنی بوتاکس تزریق کنیم؟

البته بوتاکس خطرهایی نیز دارد که برای کاهش آن بهتر است حتما متخصص آن را تزریق کند.

با افزایش سن، در نقاط مختلف صورت چروک‌هایی ظاهر می‌شوند. این خطوط به‌خصوص در ناحیه پیشانی، خط اخم و خطوط دور چشم به دلیل انقباض عضلانی به وجود می‌آید و اگر به موقع درمان شود مانع از تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم (که در حالت استراحت هم وجود دارند) می‌شود.

با تزریق بوتاکس که نوعی پروتئین حاصل از یک باکتری است، می‌توان از انقباض این عضلات و ایجاد چروک پیشگیری و چروک‌های موجود را درمان کرد. بهترین سن تزریق بوتاکس بین سنین ۲۰ تا ۶۵ سال است و استفاده از آن کاربردهای مختلفی دارد؛ پیشگیری از چروک، درمان خطوط ناحیه پیشانی، اطراف چشم و خط اخم، بالا بردن ابرو(لیفت ابرو) و درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست. اثر بوتاکس از ۲ ساعت بعد از تزریق شروع می‌شود و طی ۳ تا ۵۵ روز قابل مشاهده است و بعد از ۱۴ تاا ۲۱ روز به حداکثر می‌رسد. دوام تاثیر بوتاکس حدود ۴ تا ۶ ماه است و بعد از این مدت اثر آن از بین می‌رود. البته بهتر است خانم‌های جوانی که باردار هستند، از بوتاکسس استفاده نکنند و همچنین کسانی که دچار نارسایی حاد کلیوی یا بیماری‌های عصبی عضلانی هستند یا داروهای ضدانعقاد مثل هپارین و وارفاین مصرف می‌کنند، نباید بوتاکس تزریق کنند.

استفاده از بوتاکس در درجه اول در رفع چین و چروک‌های پیشانی و بعد چین‌های قاعده بینی که به آن «چین‌های خرگوشی» گفته می‌شود و سپس چین وچروک‌های لب بالا موثر است. البته بوتاکس خطرهایی نیز دارد که برای کاهش آن بهتر است حتما متخصص آن را تزریق کند. از جمله این موارد، واکنش آلرژیک است. همچنین ممکن است به دلیل انقباض ماهیچه‌ها، باعث ایجاد اخم دائم یا حالت متعجب شود.

قبل از آنکه عجله کنید و به یک متخصص پوست برای انجام این کار مراجعه کنید ابتدا مواردی که در ادامه این نوشته آمده را مطالعه کنید تا بدانید که این روند به چه صورت است.

بوتاکس نوعی سم (neurotoxin) است که با سوزن تزریق می شود

1 19 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

آنچه به داخل صورت تزریق می شود چیست؟ دکتر «جان پل توتلا» یکی از جراحان پلاستیک در این باره می گوید:

“بوتاکس نوعی سم قابل تزریق برای زیبایی است که با «سم بوتولینوم» رقیق می شود. این سم در باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» یافت می شود و در شکل رقیق شده برای ریلکس کردن عضلات به کار برده و در نواحی چون پیشانی، بین ابروها و اطراف چشم به کار گرفته می شود.”

دکتر «تیپورا شاینهوس» در این باره توضیح می دهد، ایده اصلی این است که شما به طور موقت ضربان های عصب ناحیه ای از صورت را برای عضلات ویژه ای مسدود می کنید به همین دلیل هم نمی توانید برخی از حالات خاص صورت را داشته باشید بنابراین در آن نواحی چروکی شکل نخواهد گرفت.

اگر بوتاکس به درستی انجام شود، بدون آسیب خواهد بود

2 18 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

اینکه مایعی با سوزن به نواحی ای چون پیشانی، بین ابروها، و اطراف چشم ترزیق شود به خودی خود دلهره آور است اما این همان چیزی است که طرفداران فراوانی دارد.

اگرچه این کار عمدتا جنبه زیبایی دارد اما می تواند به منظور سلامتی نیز باشد. دکتر «ژیل ای. وایبل» می گوید:

“بوتاکس نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی برای درمان «بلفارواسپاسم» پلک ها به تایید سازمان دارو رسید و اکنون نیز می تواند در صدها موقعیت پزشکی از جمله hyperhidrosiss (تعرق بیش از اندازه بدن) یا میگرن های مزمن مورد استفاده قرار گیرد.”

این متخصص پوست اشاره می کند که در سال ۲۰۰۲ میلادی برای مصارف زیبایی نیز به تایید رسید. از آن زمان میلیون ها نفر به طور موثر از آن استفاده کردند. مهم است که بدانید اگر این کار توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک که مدارک لازم برای انجام این کار را دارد انجام پذیرد هیچ مشکلی به وجود نمی آورد.

معجزه ای برای از بین بردن کامل چروک ها وجود ندارد

بسیاری از جوانان و حتی پیش از آنکه بر روی صورت شان چروکی شکل گیرد علاقمند هستند که بوتاکس را انجام دهند. به همین دلیل هم متخصصان پوست مناسب ترین سن برای انجام این کار را نیز اعلام کرده اند که البته آن هم وابسته به هدف، حالات صورت و خواست شما دارد.

ممکن است زمانی که عکس های خود را مشاهده می کنید تصور کنید که اگر آن چروک های روی پیشانی تان وجود نداشته باشند احساس بهتری خواهید داشت.

هر زمانی که پیشانی را به سمت بالا به حرکت در می آوریم و یا پلک می زنیم چروک های روی پیشانی و اطراف چشم های مان عمیق تر می شوند. اگر این کار را به مدت طولانی تر مثلا ۱۰ ثانیه انجام دهید، عمق این چروک ها را نیز افزایش خواهید داد.

بوتاکس از چنین روندی جلوگیری به عمل می آورد. انجام این کار تقریبا هرگز زود نیست و می تواند روندی برای جلوگیری از افزایش سن باشد.

بوتاکس چهره را بی حالت نمی کند

33 1 e1486279727229 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

برخی از منتقدین درباره بوتاکس می گویند که بوتاکس می تواند حالت اصلی صورت شما را بگیرد و زمانی که می خندید، ناراحت یا مضطرب هستید صورت شما را بدون حالت باقی می گذارد.

اگرچه این جریان صادق است اما اگر میزان بوتاکس به اندازه و متوسط باشد می توانید حالات صورت خود را نیز کاملا نشان دهید.

دکتر وایبل می گوید باید بدانید که بوتاکس تنها برای خطوط پیشانی، بین ابروها و اطراف چشم می تواند کاربرد داشته باشد.

بوتاکس تمام چروک ها را به طور کامل از بین نمی برد

5 18 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

دکتر وایبل می گوید در واقع بوتاکس تمام چروک های روی پوست را از بین نمی برد. در حقیقت با استراحت دادن به برخی از عضلات چهره را بهتر به نظر می رساند. درنتیجه زمانی که در آینه و به چهره خود نگاه می کنید تمام چروک های روی صورت تان به طور کامل از بین نرفته اند.

اگر چروک های روی صورت تان هنوز هم باعث آزارتان می شوند بهتر است با پزشک متخصص خود برای لیزر درمانی مشورت هایی را انجام دهید.

بوتاکس در حقیقت نام یک برند است

6 15 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

بوتاکس نام نوعی سم (neurotoxin) موجود در بازار است. سطوح بعدی این نوع سم، Dysport ها و Xeomin ها هستند که به ترتیب در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ میلادی به تایید سازمان جهانی دارو رسیدند.

دکتر «پل لورنس» از جراحان زبده پلاستیک در منتهن نیویورک توضیح می دهد: “همه این مواد از نوع مشابهی باکتری نشات گرفته اند بنابراین همگی در یک مسیر کاربرد دارند. تنها تفاوت های جزئی میان آنها وجود دارد.”

وی اضافه می کند: ” Xeomin، نوع خالص سم neurotoxin است. به همین دلیل هم به آن «مولکول عریان» گفته می شود.”

علت این امر هم این است که متشکل از هیچ نوعی پروتئین اضافه نیست و این همان روندی است که Botox و Dysport طی می کنند. این سم خالص به عمق پوست نفوذ پیدا کرده، سریعا عمل می کند و کمترین خطر برای ابتلا به آلرژی یا حساسیت را نشان می دهد.

دکتر لورنس می گوید: “از دیدگاه تئوری نیز هرچقدر میزان پروتئین موجود در سم کمتر باشد، احتمال عدم پاسخگویی کاهش داده می شود. این امر بدان معناست که بدن بیمار مقاومت کمتری برای پذیرش آن از خود نشان خواهد داد.”

دکتر لورنس اشاره می کند، Dysport در مقایسه با بوتاکس بیشتر پخش می شود بنابراین برای نواحی که به چندین بار تزریق احتیاج دارند مناسب است. همچین نسبت به سایر انواع سریع تر یعنی در حدود دو یا سه روز پس از تزریق عمل می کند که در مقایسه با ۷ تا ۱۰ روز اثر حاصل از بوتاکس، مزیت خوبی به شمار می رود.

زمانی که انوع مختلف این مواد را مورد امتحان قرار دارید احتمالا می توانید بهترین نوع آن برای پوست خود را انتخاب کنید.

ممکن است در ابتدا برای تان بسیار مضحک به نظر برسد

7 15 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

بین سه تا ۵ روز طول می کشد که بوتاکس کار خود را انجام دهد. این زمان گاهی به دو هفته نیز افزایش پیدا می کند. بسیاری از افراد خودشان می توانند این زمان را تشخیص دهند.

دکتر شاینهوس در این باره می گوید: “ممکن است زمانی که نمی توانید صورت تان را حرکت بدهید اندکی برای تان مضحک به نظر برسد.” همچنین گاهی تزریق بوتاکس در یک ناحیه می تواند سایر مناطق را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال اگر نواحی پیشانی در قسمت های پایین آن تزریق شود می تواند ابرو را نیز تحت تاثر قرار دهد و این کار عمدتا ایده آل به شمار نمی رود.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که بدن تان برای اینکه بتواند با شرایط جدید کنار بیاید برای تان سختی هایی همچون احساس فشردگی فراوان در آن نواحی را به وجود آورد.

بوتاکس تنها برای زنان نیست

8 15 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

از میان جراحی های زیبایی، بوتاکس در میان مردان رواج فراوانی دارد. دکتر توتلا در این باره می گوید: “این یکی از رایج ترین کارهایی است که مردان برای انجام آن مراجعه می کنند که سال های اخیر به Bro-Tox نیز شهرت یافته.

تزریق بوتاکس فرایندی نیست که یکبار انجام شود

9 13 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

اگر می خواهید شروع به انجام این پروسه کنید باید بدانید که فواصل بین سه تا شش ماه باید دوباره آن را تکرار کنید. چرا که این کار تنها یک ریلکس سازی مقطعی برای پوست به شمار می آید.

در نتیجه خودتان هم با گذشت زمان به خوبی متوجه بازگشت دوباره چروک ها خواهید شد. دکتر شاینهوس می گوید:

“با افزایش سن حالت ارتجاعی پوست کاسته و ساخت کلاژن کاهش و متوقف می شود. بنابراین چروک هایی روی پوست شکل می گیرند. تنها با گذشت چند ماه از تزریق بوتاکس، بدن گیرنده جدیدی به نام acetylcholine را می سازد و عصب ها قادر به هدایت مجدد ضربان ها خواهند شد.”

وی می افزاید: “برای آنکه حرکت ماهیچه ها را کاهش دهید باید به تزریق مجدد neurotoxins مبادرت کنید.”

تنها برای اینکه این کار را انجام داده باشید به آب و آتش نزنید

0 2 e1486278197182 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

دکتر توتلا توصیه می کند که هرچقدر هم که برای انجام این کار وسوسه شده باشید باید حتما به مطالعه سابقه و تجارب پزشکی که می خواهید به او مراجعه کنید بپردازید.

حتی می توانید از سایر افرادی که در آن مرکز این کار را انجام داده اند پرس و جو کنید. این پزشک می گوید بسیاری از مراکزی که این کارها را ارزان انجام می دهند ممکن است که بسیاری از مراجعه کنندگان خود را ناامید کرده باشند.

بنابراین باید حتما از کیفیت مرکز مورد نظر و پزشک معالج آگاهی کامل پیدا کنید.

همیشه از اینکه چند واحد دریافت کرده اید سوال بپرسید

11 9 بوتاکس ، اگر قصد بوتاکس کردن دارید حتما این مطلب را بخوانید

یکی از علت هایی که بسیاری از افراد علاقه به انجام این کار دارند این است که بعدها دیگران به آنها خواهند گفت که چقدر بهتر از قبل شده ای.

در واقع با انجام این کار شما درخشان تر شده و پوست هموارتری خواهید داشت.

دکتر توتلا می گوید برای اینکه بتوانید حالت طبیعی چهره خود را حفظ کنید و صورت مصنوعی و یخ زده ای نداشته باشید، حتما از متخصص پوست یا جراح پلاستیک خود سئوال کنید که چند واحد تزریق برای شما مناسب ترین است.

از آنجایی که صورت هر فردی با دیگری متفاوت است نمی توان برای این تعداد واحدها عدد معجزه آوری را برشمرد. اما اینکه بار اول در جریان باشید که چه میزانی را دریافت کرده اید برای دفعات بعدی نیز برای تان مناسب خواهد بود.

مدت تاثیر هر بار تزریق بوتاکس چقدر است ؟

اثر بوتاکس کم کم از بین میرود و چروکها دو مرتبه ظاهر میشوند. لذا برای اینکه بتوان نتیجه خوبی برای کاهش چروک های اخم و پیشانی و اطراف چشم حاصل شود لازم است تزریق بوتاکس حداقل سالی دو بار انجام شود.

حالت اول : برای این که شما بدانید آیا دچار چروک های ذکر شده هستید و یا نه و اینکه شدت ان زیاد یا متوسط یا خفیف است کافی است در اینه بدون اینکه پیشانی و اخم خود رامنقبض کنید در حالت عادی به خودتان نگاه کنید اگر در این حالت در هر کدام از نقاط فوق یعنی اخم و پیشانی و دورچشم چروک داشتید این بدان معناا است که شدت چروک شما شدید است یا در حال شدید شدن است ، این حالت اول بود.

حالت دوم : اگر بدون منقبض کردن به پیشانی و اخم و دور چشم خود نگاه کنید و چینو چروک نبینید ولی بعد از منقبض کردن متوجه شوید اخم و پیشانی شما چین دارد و هنگام تبسم ببینید که خطوط دور چشم شما خود را نشان می دهد این نشان می دهد یا دچار چروک هستید ولی هنوز پیشرفته و عمیق نشده و در این صورتت تاثیر تزریق بوتاکس در از بین بردن این چروک ها ۱۰۰ درصد و کامل است

ولی در حالت اول که چروک شدید است تزریق بوتاکس کاملا چین و چروک ها را از بین نمی برد و حدودا ۷۰ تا ۸۰ درصد موثر است و این بدان معنی است که بعدازتزریق شما نمی توانید اخم و پیشانی و دور چشم را منقبض کنید ولی در حالت عادی و بدون منقبض کردن شما متوجه خطوطی در نواحی فوق خواهید شد.

البته این بدان معنی نیست که شما نبایدبوتاکس تزریق کنید چراکه در صورت عدم تزریق برشدت چروک شما هر سال افزوده خواهد شد لذا علاوه بر تاثیر ۷۰ تا ۸۰درصدی در کاهش این چین ها اگر منظم هرسال دوبار بوتاکس تزریق شود نه تنها از پیشرفت ان جلوگیری میشود بلکه شدت چروک هم بعد از ۲ تا ۴ سال کمتر هم می شود درضمن در مواردی که شدن چین اخم شدید است و بدون منقبض کردن دچار شیار یاشکاف عمیق شده علاوه بر تزرق بوتاکس لازم است ژل های کلاژن یا هیالورونیکاسید هم در چین اخم تزریق شود در اینصورت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد چین عمیق اخم اصلاح و پر میشود . تزریق ژل در قسمت تزریق ژل کامل توضیخ داده شده.

مدت اثر هر بار تزریق حدود۴ تا ۶ ماه می باشد ، بطور کلی مدت اثر بوتاکس به ۴ فاکتور وابسته است اول میزان پاسخ دهی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، فاکتور دوم میزان دارویا واحدی ازبوتاکس است که پزشک معالج برای مراجعه کننده خود تزریق میکند مثلا ایا ۵۰ واحد بوتاکس تزریق کرده یا ۷۰ واحد ، فاکتور سوم شدت چروک مراجعه کننده است که هر چه شدت و عمق چروک ها بیشتر باشد میزان تاثیر دارو و مدت اثران هم کم تر خواهد شد ، فاکتور چهارم اگر فردی چند سال منظم سالی دو بار بوتاکس تزریق کرده باشد مسلما اثر ان از فردی که بار اول است که بوتاکس تزریق می کند هم اثر ان بهتر است و هم مدت اثر ان بیشتر میشو

آیا دارو و یا کرم و یا حتی لیزری وجود دارد که بر چروک اخم و پیشانی اثر داشته باشد ؟
با توجه به اینکه مکانیسم چروک در اخم و پیشانی انقباضات عضلانی است و کرم های ضد چروک و لیزر بر روی پوست اثر می کنند لذا تاثیری بر این چروک ها ندارند ،، البته کرم های بوتاکس ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که در واقع بوتاکس واقعی نیستند ، علت انکه نام بوتاکس را بر این کرم ها گذاشتند این است که مقداری ( نه کاملا ) شبیه بوتاکس عمل میکنند به عنوان مثال ماده ارژیرلین که ماده موثره اصلی این کرم ها است یک هگزاپپتید است که مولکول بسیار ریزی دارد وقتی این کرم ها به پوست مالیده میشوند این ماده بتدریج جذب میشود وباعث جلوگیری از انقباض فیبروبلاست های داخل پوست و به مقدار کم و یطور غیرمستقیم باعث کاهش انقباضات عضلات زیر پوستی میشود.

کاربرد اصلی این کرم ها برای پیشگری است ولی در از بین بردن انقباضات عضلانی و کاهش چروک به تنهایی تاثیر نسبتا کمی دارند لذا این کرم ها با توجه به اینکه گران هم هستند دو تا سه ماه بعد از تزریق بوتاکس تجویز می شوند تا اثر بوتاکس تزریق شده بیشتر و بهتر شود .در مورد لیزر هم در مورد چروک های عمیق در پیشانی که گفتیم بوتاکس نمی تواند کامل چروک ها را از بین ببرد میتوان بعد از تزریق بوتاکس برای تکمیل کردن اثر بوتاکس ا میتوان لیزر یا ژل را تجویز کرد.

البته در مورد چروک دور چشم فرق میکند چرا که علاوه بر انقباضات عضلانی شلی و چروک پوست هم در چروک دور چشم دخیل است لذا اگر هنگام تبسم دور چشم شخص دچار چروک می شود و در حالت عادی شخص چروک ندارد فقط تزریق بوتاکس کافی است ولی اگر در حالت عادی هم دور چشم شخص چروک داشته باشد در این موارد علاوه بر تزریق بوتاکس بهتر است شخص از کرم های دور چشم ضد چروک هم استفاده کند البته کرم دور چشم فقط برای پیشگری است واثرزیادی دردرمان چروک پوستی دورچشم ندارد.

لذا اگر هدف مراجعه کننده درمان و بهبودی واضح چروک پوست باشد بایدلیزر کند ،که در قسمت جوان سازی پوست توضیح کامل لیزرهایی که برروی جوان سازی صورت و دورچشم اثر دارند ک داده شده اند . لیزرهایی وجود دارند که بطور موثر و واضحی می توانند چین و چروک پوستی دور چشم را کاهش دهند.