نگرانید که خیلی پیرتر از آنچه واقعا هستید به نظر می‌رسید؟ چه ۳۵ سال‌تان باشد و تازه اولین علائم پیری را دیده باشید، چه ۵۵ سال‌تان باشد و پوست‌تان کاملا نشان بدهد که چندساله هستید، احتمالا دل‌تان می‌خواهد چروک‌های پوست‌تان را کمتر کنید. این مقاله را بخوانید تا ۲۳ راه جلوگیری از چروک صورت را یاد بگیرید. از همین الان می‌توانید شروع کنید!

 

کارشناسان می‌گویند خیلی از شما فکر می‌کنید جنگ با چروک‌ها را باخته‌اید و ناامیدانه چروک شدن پوست‌تان را به نظاره نشسته‌اید.

دکتر رابین آشینوف (Robin Ashinoff)، یکی از متخصصان پوست مرکز پزشکی دانشگاه هاکنسک در نیوجرسی می‌گوید: «بسیاری از زنان و مردان معتقدند پیری پوست غیرقابل اجتناب است، ولی با اطلاعات و تکنولوژی‌ای که امروزه داریم، واقعا می‌توانید هرقدر که دوست دارید جوان به‌نظر برسید».

برای رسیدن به این هدف از دکتر آشینوف و چند کارشناس دیگر خواسته‌ایم راه‌هایی به ما نشان بدهند که بتوانیم چروک‌ها را کاهش بدهیم. برای برخی‌ از آنها باید به متخصص پوست مراجعه کنید، اما کارهای زیادی هم هستند که می‌توانید در خانه انجام بدهید.

کارهایی که می‌توانید برای کاهش دادن چروک‌ها انجام بدهید

۱. از خورشید دوری کنید

از خورشید دوری کنید

اشعه‌ی خورشید اولین دلیل چروک پوست است. تحقیقات زیادی برای بررسی تأثیرات نور خورشید انجام شده‌ است. دکتر داریک آنتل (Darrick Antell)، جراح پلاستیک در نیویورک، در تحقیقی که روی دوقلوهای همسان انجام داده به این نتیجه رسیده است که قرار گرفتن در معرض خورشید از ژنتیک هم مهم‌تر است. خواهر یا برادرانی که کمتر در معرض خورشید بوده‌اند چروک‌های کمتری دارند و در کل نسبت‌ به خواهر یا برادر خورشیددوستِ خود جوان‌تر به‌نظر می‌رسند.

۲. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

آکادمی پوست‌شناسی آمریکا می‌گوید اگر مجبورید زیر نور خورشید باشید،‌ حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. این کرم هم از شما در مقابل سرطان پوست محافظت می‌کند و هم کمک می‌کند چروک‌های کمتری داشته باشید.

۳. سیگار نکشید

برخی از تحقیقاتی که در این مورد انجام شده‌اند هنوز هم به نتیجه نرسیده‌اند، ولی تحقیقات زیادی هم هستند که تأیید کرده‌اند دود سیگار پوست را پیر می‌کند. این دود آنزیم‌هایی را آزاد می‌کند که کلاژن و الاستین را که مواد مهمی برای پوست هستند، از بین می‌برد. تحقیقاتی که در بخش تحقیقات دوقلوها در بیمارستان توماس در لندن انجام شده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که پوست خواهر یا برادری که سیگار می‌کشد چروک‌تر و نسبت‌ به خواهر یا برادری که سیگار نمی‌کشد ۴۰ درصد نازک‌تر است.

۴. به‌اندازه کافی بخوابید

به اندازه کافی بخوابید

دکتر نیکولاس پریکون (Nicholas Perricone) متخصص پوست در دانشگاه ییل می‌گوید وقتی به‌اندازه کافی نمی‌خوابید،‌ بدن کورتیزول اضافه (هورمونی که سلول‌های پوستی را از بین می‌برد) ترشح می‌کند. وقتی به‌اندازه‌ کافی استراحت می‌کنید، HGH (هورمون رشد) بیشتری تولید می‌شود؛ این هورمون کمک می‌کند پوست‌تان ضخیم باقی بماند، کشسان‌تر باشد و کمتر چروک شود.

۵. به پشت بخوابید

آکادمی تخصصی پوست آمریکا (AAD) هشدار می‌دهد که خوابیدن در حالت‌های خاص برای شب‌های متوالی می‌تواند به خط‌‌هایی روی صورت منجر شود؛ چروک‌هایی که در سطح پوست به‌وجود می‌آیند و وقتی بیدار شوید از بین نمی‌روند! به پهلو خوابیدن چروک‌های روی چانه و گونه‌ها را افزایش می‌دهد و خوابیدن روی شکم باعث می‌شود پیشانی‌تان چروک بخورد. AAD می‌گوید برای کم کردن چروک پوست باید به پشت بخوابید.

۶. چشم‌تان را جمع نکنید، عینک بگیرید!

حرکات دائم صورت مثل جمع کردن چشم به ماهیچه‌های صورت فشار می‌آورد و باعث به‌وجود آمدن شیارهایی زیر سطح پوست می‌شود که در نهایت به چروک تبدیل می‌شوند. بنابراین استفاده از عینک آفتابی بسیار بااهمیت است. عینک آفتابی از پوست دور چشم در برابر نور خورشید محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد چشم خود را جمع کنید.

۷. ماهی بخورید، مخصوصا ماهی سالمون

ماهی سالمون (و همه‌ی ماهی‌های آب سرد) نه‌تنها منبع غنی‌ پروتئین (که یکی از مواد سازنده‌ی پوست است) هستند بلکه از اسیدهای چرب مانند امگا۳ نیز سرشارند. پریکون می‌گوید اسیدهای چرب اساسی کمک می‌کنند پوست مواد مغذی مورد نیازش را دریافت کند، پُر و جوان بماند و چروک کمتری داشته باشد.

۸. بیشتر سویا بخورید

تا کنون بیشترین آزمایشات در این مورد روی حیوانات انجام شده‌اند، ولی نتایج نشان می‌دهند که سویا ویژگی‌های خاصی دارد که می‌تواند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند و حتی آن را بهبود ببخشد. محققان در یکی از تحقیقاتی که روی انسان‌ها انجام داده‌اند و در ژورنال تغذیه اروپا نیز منتشر شده است، به این نتیجه رسیدند که مکمل‌های حاوی سویا (به همراه پروتئین ماهی، عصاره‌ی چای سفید،‌ روغن هسته‌ی انگور، گوجه‌فرنگی و چندین ویتامین) ساختار پوست و استحکام آن را بعد از ۶ ماه استفاده بهبود می‌بخشند.

۹. به‌جای قهوه شکلات داغ بنوشید

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ در ژورنال تغذیه منتشر شد، محققان به این نتیجه رسیدند که شکلات حاوی مقادیر زیادی از فلاونول غذایی (کاتچین و اپیکاتچین) است که از پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند. این ماده همچنین جریان خون را در سلول‌های پوست افزایش می‌دهد، پوست را آب‌رسانی می‌کند و باعث می‌شود صاف‌تر به‌نظر برسد.

۱۰. بیشتر میوه و سبزیجات بخورید

میوه و سبزیجات بخورید

کراس (Kraus) می‌گوید ماده‌ی مؤثر موجود در میوه‌ها و سبزیجات آنتی‌اکسیدان‌ آنهاست. این آنتی‌اکسیدان‌ها با صدمات به‌وجود آمده توسط رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بی‌ثباتی هستند که می‌توانند به سلول‌ها صدمه بزنند. آنتی‌اکسیدان‌ها کاری می‌کنند که پوست جوان‌تر و درخشان‌تر به‌نظر برسد و کمتر از نور خورشید صدمه ببیند.

۱۱. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

آشینوف می‌گوید: «زنان مخصوصا درگیر محصولات ضدپیری هستند، ولی آنها اغلب تأثیر مرطوب‌کننده را نادیده می‌گیرند. پوستی که مرطوب شده‌ است خیلی بهتر به‌نظر می‌رسد و چروک‌ها و خط‌های آن کمتر دیده‌ می‌شود».

۱۲. صورت‌تان را زیاد نشویید

متخصصین پوست دانشگاه و مرکز پزشکی مری‌لند معتقدند آب، چربی و رطوبت طبیعی پوست را که از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند، از بین می‌برد. اگر صورت خود را زیادی بشویید،‌ پروتئین‌ها از بین می‌روند. اگر صابونی که استفاده می‌کنید فاقد مرطوب‌کننده است،‌ به‌جای آن از محلول شوینده استفاده کنید.

درمان‌های موضعی که چروک پوست را کاهش می‌دهند

تحقیقات نشان داده‌اند که این مواد می‌توانند چروک پوست را کاهش بدهند. بسیاری از آنها را می‌توان در مراکز درمانی پوست با تجویز پزشک یا به صورت آزاد در داروخانه پیدا کرد.

۱۳. اسیدهای آلفا – هیدروکسی (AHAها)

این اسیدهای طبیعیِ میوه لایه‌های بالایی سلول‌های مرده را برمی‌دارند و باعث می‌شوند که خط‌ها و چروک‌های دور چشم‌ها کمتر به چشم بیایند. شواهد جدید نشان می‌دهند که AHAها در مقادیر زیاد ممکن است به تولید کلاژن کمک کنند.

۱۴. رتینوئیدها (شامل رتین-ای)

تنها درمان موضعی‌ای که FDA برای درمان چروک پوست تأیید کرده است ترتینوئین است. این دارو را می‌توانید در داروخانه‌ها با نام رتین-ای پیدا کنید. این کرم خط‌های ریز و چروک‌ها را از بین می‌برد و آسیب ناشی از نور خورشید را بهبود می‌بخشد. رتینول نوع طبیعی‌ای از ویتامین A است که در خیلی از محصولات معمول در داروخانه‌ها پیدا می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که رتینول در یک فرمول تثبیت‌شده، با غلظت زیاد می‌تواند به‌‌اندازه‌ی رتین-ای مؤثر باشد. عوارض جانبی مانند سوختگی پوست و حساسیت برای این دارو کمتر است.

۱۵. ویتامین C موضعی

از ویتامین C موضعی استفاده کنید

تحقیقات در دانشگاه تولین نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن را افزایش بدهد، از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت ‌کند، مشکل تجمع رنگ‌دانه‌ها در بافت و نیز تورم پوست را برطرف ‌کند. اما نکته‌ی اصلی نوع ویتامین C‌ای است که مورد استفاده قرار گرفته‌ است. تا امروز،‌ بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که اسید اسکوربیک – ال قوی‌ترین برطرف‌کننده‌ی چروک پوست است.

۱۶. ایده‌بنون

این مورد یکی از موارد مشابه به ماده‌ی مغذی کوآنزیم Q10 و یک آنتی‌اکسیدان خیلی قوی است. در تحقیقی که اخیرا در ژورنال پوست‌شناسی منتشر شده‌ است، پزشکان به این نتیجه رسید‌ه‌اند که بعد از ۶ هفته استفاده‌ی موضعی،‌ خشکی و زبری پوست تا ۲۶ درصد و خط‌ها و چروک‌های پوست تا ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد، آب‌رسانی به پوست ۳۷ درصد بیشتر شد و آسیب‌ واردشده در اثر نور خورشید تا ۳۳ درصد بهبود پیدا کرد. تحقیقات دیگر نیز به نتایج مشابهی رسیدند.

۱۷. عوامل رشد

عوامل رشد بخشی از عکس‌العمل طبیعی پوست برای بهبود یافتن هستند و وقتی آنها را به‌صورت موضعی استفاده کنیم، می‌توانند آسیب نور خورشید و خط‌ها و چروک‌های پوست را کاهش بدهند. تحقیقات نشان داده‌ند که این عوامل می‌توانند کلاژن تولید کنند که پوست را جوان‌تر می‌کند.

۱۸. پنتاپپتیدها

نتایج تحقیقاتی که در مؤسسه‌ی ملی سلامت انجام شده‌اند نشان می‌دهد که پنتاپپتیدها می‌توانند تولید کلاژن را در پوست‌های آفتاب‌سوخته افزایش بدهند. تحقیقات بعدی (مانند تحقیقی که در کنفرانس پوست‌شناسی ملی ارائه شد) نشان دادند وقتی این دارو را به‌صورت موضعی استفاده می‌کنیم،‌ تولید کلاژن افزایش می‌یابد و خط‌ها و چروک‌ها را کمتر می‌کند.

درمان‌های پزشکی/زیبایی که چروک‌ها را کاهش می‌دهند

۱۹. بوتاکس

بوتاکس

تزریق سم بوتولینوم A خالص، ماهیچه‌های زیر چروک‌ها را شل‌ می‌کند. این درمان به پوست بالایی اجازه می‌دهد صاف‌تر و بدون چروک‌تر بماند.

۲۰. پرکننده‌های چروک

در این روش پزشک چروک‌ها را با مواد مختلفی پر می‌کند. این مواد شامل کلاژن، اسید هیالورونیک و سایر مواد مصنوعی و درمان‌های معمول شامل رستلین، جووِدرم، آرتفیل و … هستند.

۲۱. لیزر و نوردرمانی

در این درمان انرژی ساطع‌شده از یک منبع نور (لیزر یا دیود پالسی) لایه‌ی بالایی پوست را برمی‌دارد و یک زخم پوستی کوچک و غیرقابل دید به‌وجود می‌آورد. این سیستم تولید کلاژن طبیعی پوست را تحریک می‌کند و در نهایت به پوست صاف‌تر و چروک‌های کمتر منجر می‌شود.

۲۲. لایه‌برداری شیمیایی

در این درمان یکی از انواع مختلف مواد شیمیایی استفاده می‌شود تا لایه‌ی بالایی پوست را «بسوزاند». این سوختگی آسیبی به‌وجود می‌آورد که بدن در واکنش به آن کلاژن بیشتری تولید می‌کند که در نهایت پوست صاف‌تر و جوان‌تری خواهید داشت.

۲۳. درم ابریژن

این درمان به وسیله‌ی یک دستگاه مَکِش خلأ به همراه یک کریستال شیمیایی انجام می‌شود. درم‌ ابریژن سلول‌های لایه‌ی بالایی پوست را برمی‌دارد و پوست تازه و سفت‌تر را به سطح می‌آورد. در این فرایند خط‌های نازک و چروک‌ها ناپدید می‌شوند.