رفع جای جوش

جوش‌ها هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی اثرهایی را به جا می‌گذارند که تا مدت‌ها پس از ناپدید شدن جای جوش صورت، پابرجا است. حتی پس از رفع آکنه و جوش صورت آثار همیشگی آن‌ها روی پوست باقی می‌ماند که یادآور خدشه‌دار شدن زیبایی پوست است. اگرچه جلوگیری از ایجاد جوش و باقی ماندن جای آن دشوار است، اما با آگاهی از دلایل به وجود آمدن جای جوش می‌توانیم احتمال بروز آسیب پوستی دراز مدت را کاهش دهیم و یا به درمان جوشبپردازیم.

دلایل به وجود آمدن جای جوش


خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش  زمانی که بافت بدن صدمه یا آسیب ببیند، بدن “گروه ترمیم کننده” خود را به سرعت برای درمان جوش صورت  به محل آسیب‌دیدگی می‌فرستد. گلبول‌های سفید خون و گونه‌های مختلف مولکول‌های التهابی این گروه ویژه را تشکیل می‌دهند که برای التیام دادن بافت آسیب دیده و مقابله با عفونت فعالیت می‌کنند. بااین حال بافت پس از برطرف شدن عفونت نمی‌تواند همواره به حالت پیشین خود بازگردد و در نتیجه جای جوش روی پوست باقی می‌ماند.که باید به درمان جای جوشپرداخت.

چه افرادی بیشتر مستعد به وجود آمدن جای جوش هستند


خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش : چگونگی و دلیل به‌وجود آمدن جای جوش صورت کاملاً مشخص نیست. از آنجایی که جای جوش در هر فرد متفاوت با دیگری است، احتمال داده می‌شود که برخی بیشتر در معرض این آسیب پوستی باشند. در میان افرادی که بیشتر با مشکل رفع جوش و رفع جای جوش مواجه می‌شوند، غالباً عامل ژنتیکی نیز یافت می‌شود و هم شدت و هم نوع جای جوش می‌تواند ارثی باشد.

طول عمر جای جوش گاهی بسیار طولانی است، بعضی از جای جوش‌ها در مدت وجودشان تنها اندکی تغییر می‌کنند، حال آن که تعدادی نیز به مرور محو می‌شوند. شکی نیست که جای جوش بیشتر روی پوست افرادی دیده می‌شود که شدیدترین نوع جوش و ضایعه پوستی، برای مثال ضایعه‌های عمیق ندولر، را تجربه می‌کنند.

پیشگیری از ایجاد جای جوش


خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش :  چون اطلاعات اندکی در مورد دلیل مستعدتر بودن برخی افراد در برابر جای جوش در دست است، بهترین روش رفع جای جوش صورت این است که با مراقبت مداوم از پوست مانع به‌وجود آمدن جوش شد. نکته مهم این است که، جوش را به محض رویت باید با مراقبت از پوست از بین برد. بااین حال اگر این اقدام‌ها جواب ندهد و جوش‌ها پابرجا بمانند، باید به نحو مناسبی آنها را مدیریت کرد و از فشار دادن یا ترکاندن آنها خودداری کرد. دستکاری پوست، فشار دادن با ناخن، سوراخ کردن جوش با سوزن و…، احتمال سرایت کردن آسیب‌دیدگی به بافت مجاور را افزایش می‌دهد و ضایعه پوستی اثری ماندگار برجا می‌گذارد.

ترکاندن جوش

خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش : از یاد نبرید که جوشی که امروز نفرت‌انگیز به نظر می‌رسد و آزارتان می‌دهد، اگر به حال خود رهایش کنید، به زودی ناپدید خواهد شد؛ اما اگر آن را دستکاری کنید یا بترکانید، تبدیل به همراه همیشگی‌تان خواهد شد. چنانچه جوش بسیار آزاردهنده و دردناک است، جهت اطمینان خاطر به متخصص پوست مراجعه کنید، تا درمان تخصصی بر روی آن انجام شود یا درآورده شود.

بدن سالم سریع‌تر و بهتر التیام می‌یابد، بنابراین شیوه زندگی سالم تأثیر شایان توجهی بر توانایی التیام‌بخشی بدن می‌گذارد. رعایت رژیم غذایی متعادل، داشتن استراحت کافی و نوشیدن آب فراوان از جمله اقدام‌های ساده و مفید محسوب می‌شود. اگر لازمه انجام ورزش مورد علاقه یا وظایف شغلی قرار گرفتن در محیط باز و زیر نور خورشید است، با استفاده از کرم ضدآفتاب فاقد چربی از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB حفاظت کنید، چرا که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث ماندگارتر شدن جای جوش می‌شود. ضرر استعمال دخانیات نیز برای سلامتی بدن و پوست بر همگان آشکار است. سیگار کشیدن ذخیره باارزش کلاژن و اکسیژن پوست را از بین می‌برد و در نتیجه رسوبات سمی و آسیب‌های ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد پوست را در برابر پیری و جای جوش آسیب‌پذیرتر می‌سازد.

انواع جای جوش


خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش :  خبر خوش این است که به موازات بهبود یافتن و ناپدید شدن جوش، ناحیه‌ی ملتهب صاف و پشت لکه قرمز رنگ پنهان می‌شود. اگرچه در این حالت به نظر می‌آید که جای جوش روی پوست وجود دارد، اما در واقع با لکه پوستی (ماکول)، یعنی مرحله پایانی ضایعه پوستی، مواجه هستیم. لکه‌های پوستی ظرف ۶ ماه از بین می‌روند و هیچ اثری را بر روی پوست به جا نمی‌گذارند.

چنین حالتی در مورد هیپرپیگمانتاسیون (تجمع غیریکنواخت رنگدانه‌ها در پوست) نیز رخ می‌دهد و پوست ناحیه ضایعه پوستی در حال التیام تیره می‌شود. این لکه‌ها، که در میان اقوام آسیایی، آفریقایی ـ امریکایی و لاتین شیوع بالاتری دارند، حداکثر تا ۱۸ ماه روی پوست باقی می‌مانند، البته هر چه بیمار کمتر در معرض نور خورشید باشد، لکه نیز سریع‌تر از بین خواهد رفت. هم هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب و هم لکه‌های پوستی با توجه به این که در نهایت کاملاً ناپدید می‌شوند، به عنوان “شبه جای جوش” در نظر گرفته می‌شوند.

جای جوش به دو دلیل تشکیل بافت افزایش یافته (گوشت اضافه یا بافت همبند جای زخم) و از بین رفتن بافت به وجود می‌آید. جای جوش ناشی از گوشت اضافه (کلوئید یا جای جوش هایپرتروفی) کمتر متداول است، ریشه ارثی دارد و آسیایی‌ها، امریکایی‌های آفریقایی تبار و لاتین‌ها بیشتر دچار این نوع جای جوش می‌شوند. گوشت اضافه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های پوست با تولید کلاژن اضافه واکنش نشان می‌دهند و این کلاژن اضافه به توده‌های فیبری برآمده‌ای تبدیل می‌شود که معمولاً در امتداد خط فک، روی پشت بدن یا سینه به چشم می‌خورد. این نوع جای جوش سفت و براق است و سال‌ها روی پوست باقی می‌ماند.

جای جوش ناشی از از بین رفتن بافت شیوع بسیار بیشتری دارد و به شکل‌های گوناگون دیده می‌شود:

جای جوش نرم

خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش : این نوع جای جوش لبه‌های شیبدار و مدور محوی دارد که با پوست اطراف درمی‌آمیزد و چندان جلب توجه نمی‌کند. جای جوش‌های نرم معمولاً کوچک، مدور یا خطی و همان گونه که از نام‌شان برمی‌آید نرم هستند.

جای جوش چکشی

خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش : این نوع جای جوش که معمولاً روی گونه دیده می‌شود، جای جوشی کوچک اما عمیق با لبه دندانه‌دار و کناره‌های شیبدار است. جای جوش چکشی در صورت نرم بودن با کشیدن پوست بهبود می‌یابد، اما درمان اسکار گونه سفت آن دشوار است.

جای جوش فیبروتیک فرورفته

جای جوش چکشی به مرور زمان تبدیل به نوع فیبروتیک فرورفته می‌شود که مانند نوع چکشی لبه‌های تیز و کناره‌های شیبدار دارد، اما پایه آن بزرگتر و محکم‌تر است.

لکه‌های پوستی (ماکول‌های) آتروفیک

این نوع جای جوش، نرم و دارای پایه نسبتاً چروکیده است و در میان سفیدپوستان بیشترین شیوع را دارد. رگ‌های خونی زیر سطح جوشگاه باعث می‌شود که، در ابتدا مایل به ارغوانی به نظر برسد، اما این تغییر رنگ به تدریج رنگ می‌بازد و ناحیه به رنگ عاجی کمرنگ درمی‌آید. لکه‌های پوستی آتروفیک معمولاً در صورت ایجاد شدن روی صورت کوچک هستند، اما در دیگر نقاط بدن به بزرگی یک سانتی متر یا بیشتر هستند.

آتروفی فولیکولی لکه‌ای

این نوع جای جوش سفید رنگ نرم و کوچک بیشتر روی سینه یا پشت بدن دیده می‌شود و شبیه به جوش‌های سرسفید کوچکی است که، کاملاً رشد نکرده‌اند. این مشکل پوستی ماه‌ها یا حتی سال‌ها دوام دارد.

مدیریت و درمان جای جوش


خرید کوکتل مزوتراپی : رفع جای جوش : راه‌حل‌هایی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد. لکه‌های پوستی و هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب را می‌توان با رنگ‌زدایی عامل‌ها و بعضی جای جوش‌های سطحی را با بازسازی موضعی پوست از بین برد. یکی از داروهای مورد استفاده برای ترمیم و درمان جای جوش صورت رتینول است که می‌توان آن را در شکل‌های گوناگون بدون نسخه یا با تجویز پزشک از داروخانه تهیه کرد.

یکی دیگر از روش های از بین بردن جای جوش صورت، روش میکرودرم ابریژن است، که با حداقل ۶ تا ۸ جلسه، یا جراحی پوست می تواندرمان جای جوش صورت را انجام داد. ممکن است نتوان پوست را به وضعیت پیش از جوش زدن برگرداند، اما اگر جای جوش زیبایی و به تبع آن احساس و اعتماد به نفس فرد را تحت الشعاع قرار داده باشد، مسلماً امتحان روش‌های درمانی موجود خالی از فایده نخواهد بود. متخصص پوست بیمار را در مورد انتخاب بهترین روش درمان جای جوش راهنمایی می‌کند.

روش های درمان


 کلینیک فوق تخصصی زیبایی صدف با بهره‌گیری از همکاری متخصصین باتجربه و روش‌های درمانی گوناگون در رفع این عارضه پوستی آماده کمک به شما است. در واقع ما روزانه پذیرای مراجعین بسیاری هستیم که، برای درمان این مشکل پوستی به کلینیک فوق تخصصی زیبایی صدف می‌آیند و در پایان با لبخند رضایت حاصل از نتایج فوق‌العاده کلینیک را ترک می‌کنند.

  • ساب سیژن : روش ساب سیژن برای رفع جای جوش موثر است و در اسکارهای عمیق و متوسط برای جداکردن لایه آسیب‌دیده ازلایه‌های عمقی‌تر بکار می‌رود.
  • میکرونیدلینگ :در میکرونیدلینگ پوست صورت منافذ بسیار ریزی توسط سوزن‌های بسیار ظریف ایجاد می شود و هنگامی‌که پوست اقدام به ترمیم این منافذ می نماید مقادیر بسیار زیادی کلاژن می سازد .ترمیم زخم های ایجاد شده با میکرونیدلینگ باعث ترمیم اسکار آکنه نیز می شود.
  • درم ابریژن : با استفاده از یک فرز لایه برداری عمیق از پوست برای از بین بردن جای جوش صورت انجام می‌شود البته این روش عوارض زیادی دارد.
  • پیلینگ نقطه‌ای: برای اسکارهای فرورفته کوچک مفید است. این روش نباید برای رفع اسکار های عمیق بکار رود. امروزه بعلت زمان طولانی برای بهبودی ضایعات و عوارض آن به ندرت بکار می رود.
  • میکرودرم ابریژن : یکی دیگر از روش های از بین بردن جای جوش، میکرودرم است که اثرات محدودی در بهبودی اسکار دارد. میکرودرم بیشتر در حوزه جوانسازی پوست کاربرد دارد.
  • پانچ (جراحی پوست) : در اسکارهای عمیق بکار می رود در این روش کل بافت اسکار برداشته می شود. جای پانچ یک اسکار کوچکتر و سطحی تری بجای می گذارد که بعدا با لیزر درمان می شود.
  • لیزر (Co2 فرکشنال) : در لیزر جای جوش ، با لیزر فرکشنال نور لیزر به تعداد زیادی شعاع‌های کوچکتر تقسیم می شود که وقتی به پوست برخورد می کنند نقاط بین آن‌ها سالم می ماند که این نقاط باعث تسریع روند ترمیم پوست و در نتیجه اسکار آکنه می شوند.

2

  • تزریق پرکننده‌ها : در اسکارهای عمقی با تزریق چربی یا فیلر می توان ظاهر اسکار را صاف‌تر نمود.
  • سلول درمانی : در موارد بسیار شدید و مقاوم به انواع درمان‌ها در این روش برای از بین بردن جای جوش یک بیوپسی از پوست تهیه شده ، سلول‌های فیبروپلاستی کشت داده شده و بعد از تکثیر آن‌ها به تعداد ۲۰ تا ۳۰ میلیون در ۳۳ نوبت در نواحی اسکار به صورت زیر پوستی تزریق می شود