هزینه لیپولیز :لیپولیز لیزری چیست؟

لیپولیز لیزری ( لیزر لیپولیز یا لیزر لیپواسکالپچر) چیست؟

به تخریب و ذوب کردن بافت چربی به کمک لیزر لیپولیز لیزری یا لیزر لیپولیزlaser lipo lysis گفته می شود که جدیدترین ،مدرنترین و کم عارضه ترین روش درمان چاقی های موضعی (مثل بازو ،شکم،پهلو،ران و…)است و تنها روشی است که باعث افتادگی بیشتر پوست نمی شود بلکه به سفت تر شدن آن کمک هم می کند.

هزینه لیپولیز : چه فرقی بین لیپولیز با لیپولیز لیزری(لیزر لیپو اسکالپچر) وجود دارد؟

لیپولیز (لیزر لیپو اسکالپچر)را می توان برای هر روشی که سبب تخریب بافت چربی می شود بکار برد بطور مثال روش مزوتراپی که در آن موادی داخل بافت چربی تزریق شود را هم می شود یک نوع لیپولیز شیمیایی تلقی کرد یا حتی لیپوساکشن اولتراسونیک را که در آن بوسیله امواج مافوق صوت (اولتراسوند)بافت چربی ذوب می شود را هم می توان لیپولیز اولتراسونیک نامید اما به طور معمول وقتی صحبت از لیپولیز می شود منظور لیپولیز لیزری است نه سایر روشها, زیرا لیپوساکشن عادی یا اولتراسونیک یا مزوتراپی توانایی سفت تر کردن پوست و ممانعت از شلی پوست را ندارند وتنها از زمانی که لیزرها برای لیپولیز(لیزر لیپو اسکالپچر) بکار رفتند این امکان بوجود آمد که برخلاف لیپوساکشن اولتراسونیک یا لیپوساکشن مکانیکی(عادی)نه تنها باعث تشدید افتادگی پوست نشویم بلکه با کمک لیزر به سفتی پوست هم کمک کنیم.

هزینه لیپولیز : چه فرقی بین لیپولیز با لیپولیز لیزری(لیزر لیپو اسکالپچر) وجود دارد؟

لیپولیز (لیزر لیپو اسکالپچر)را می توان برای هر روشی که سبب تخریب بافت چربی می شود بکار برد بطور مثال روش مزوتراپی که در آن موادی داخل بافت چربی تزریق شود را هم می شود یک نوع لیپولیز شیمیایی تلقی کرد یا حتی لیپوساکشن اولتراسونیک را که در آن بوسیله امواج مافوق صوت (اولتراسوند)بافت چربی ذوب می شودد را هم می توان لیپولیز اولتراسونیک نامید اما به طور معمول وقتی صحبت از لیپولیز می شود منظور لیپولیز لیزری است نه سایر روشها, زیرا لیپوساکشن عادی یاا اولتراسونیک یا مزوتراپی توانایی سفت تر کردن پوست و ممانعت از شلی پوست را ندارند وتنها از زمانی که لیزرها برای لیپولیز(لیزر لیپو اسکالپچر) بکار رفتند این امکان بوجود آمد که برخلاف لیپوساکشن اولتراسونیک یا لیپوساکشن مکانیکی(عادی)نه تنها باعث تشدید افتادگی پوست نشویم بلکه با کمک لیزر به سفتی پوست هم کمک کنیم.

هزینه لیپولیز : چه فرقی بین لیپولیز با لیپولیز لیزری(لیزر لیپو اسکالپچر) وجود دارد؟

درحال حاضربهترین و مدرنترین روش لیزر لیپولیز, لیزر لیپواسکالپچر یا پیکر تراشی به کمک لیزر است که بوسیله معتبرترین و مشهورترین دستگاه لیزر لیپولیز دنیا دستگاه اسمارت لیپوMPX (SMART LIPO MPX)قابل انجام است .
این دستگاه ساخت کارخانه معظم ساینوشور(CYNOSURE) آمریکا است . این دستگاه قویترین و اولین لیزر لیپولیز(لیزر لیپو اسکالپچر) با دو طول موج است که توسط سازمان دارویی آمریکا(FDA)مورد تائید قرار گرفت در عین حال این دستگاه تنها لیپولیز لیزری(لیزر لیپو اسکالپچر) است که برای جلوگیری از صدمه به بافت به وسیله دو سیستم به نامهای ترماگاید Thermaguideو اسمارت سنس Smartsense درجه حرارت بافت را مرتب اندازه گیری می کند و سرعت دست جراح را کنترل کرده و انرژی خروجی را متناسب با آن تنظیم می کند به همین علت است که اکثریت مطالعات معتبر در مورد لیزر لیپولیز (لیزر لیپو اسکالپچر)به وسیله اسمارت لیپو mpxانجام شده اند.(به سایت Cynosure.com www. مراجعه کنید)
نکته مهمی آنکه اسمارت لایپو MPX را از دستگاههایی با اسامی نسبتاًمشابه یعنی اسمارت لایپوی دکا که یک دستگاه ایتالیایی با قدرت ۱۸-۱۰وات وslim lipo mpx کرهه ای که لیزری با۱۸وات قدرت است متمایز کرد.
در عین حال برای اولین بار داشتن دو طول موج ۱۰۶۴نانومتر و ۱۳۲۰نانومتر باعث شده است که علاوه بر ذوب چربی ها بطور موثربتوان از لیزر سطح زیری پوست برایی کمک به سفت تر کردن آن استفاده کرد در مورد سایر دستگاههاهمیشه جراح به علت ترس از سوزاندن پوست از نزدیک شدن به سطح خودداری می کند چون امکان اندازه گیری درجه حرارت محل وجود ندارد اما در اسمارت لیپوmpxاولاً طول موج ۱۳۲۰نانومتر عمدتاً برای سفت تر کردن پوست بکار رفته است و ثانیاًوجود ترماگاید که بطور مرتب درجه حرارت محل را اندازه گیری می کند و در صورت لزوم لیزر را قطع می کند باعث شده است که جراح به طور مطمئن و بدون ترس از سوختگی برخلاف سایر دستگاههای لیزر لیپولیز عمل خودرا به راحتی و با کنترل و اطمینان انجام دهد.
در حال حاضر اسمارت لایپوmpx46وات قویترین دستگاه لیزر لیپولیز کشور و یکی از دو دستگاه موجود در خاور میانه است که با نزدیکترین رقیب خود بیش از دوبرابرر فاصله قدرتی دارد .متاسفانه قیمت بالای این دستگاه فوق پیشرفته امکان گسترش آن را محدود کرده است.

هزینه لیپولیز : لیزر لیپو اسکالپچیر چیست و چرا با دستگاه اسمارت لایپوMPXمفهوم پیدا کرد؟

اگر بخواهیم این کلمه را معنی کنیم به معنی پیکر تراشی با لیزر است به این معنی هرچند که برای لیپوساکشن هم از کلمه لیپواسکالپچر استفاده می شد اما ظرافت لیپوساکشن در حدی نبود که بتوان آنرا پیکر تراشی نامید.
درعین حال لیزرهای قبل از اسمارت لایپو mpx46وات ضعیفتراز آن بودند که بتواند با دقت کافی و زمان مناسب بافت چربی را فرم دهند تنها پس از پیدایش اسمارتت لایپوmpx46وات بود که کلمه لیزر لیپواسکالپچر به شکل متداول در منابع پزشکی مورد استفاده قرار گرفت زیرا قدرت و دقت این دستگاه فوق پیشرفته امکاناتی را فراهم کرد که قبلاًوجود نداشت.

هزینه لیپولیز : لیزر لیپواسکالپچر یالیپولیز لیزری مدرن چه مزایایی نسبت به لیپوساکشن اولتراسونیک و لیپوساکشن معمولی (مکانیکی)دارد؟

همانطور که گفته شد من از سال ۸۰(۲۰۰۱)عمل لیپوساکشن اولتراسونیک (که این روزها سعی می شود به آن لیپولیز بگویند )انجام می دادم اما در سال۸۳(۲۰۰۴)آن را کنار گذاشتم به سه علت:

    • A) سوراخ ورودی آن بزرگ وحداقل ۱۰-۶میلی متر است
    • B) تورم عمل لیپوساکشن مدتها طول می کشد (حتی از لیپوساکشن عادی هم بیشتر)
    • C)باعث شلی پوست می شود بنابراین از سال ۸۴تا اواسط ۸۸از لیپوساکشن عادی استفاده کردم و خوشبختانه هیچ عارضه ای هم نداشتم با اینکه از سال ۸۳(۲۰۰۴)ایتالیایی ها لیزر لیپولیز را ساخته بودند اما تا سال (۲۰۰۶)۸۵سازمان دارویی آمریکا آن را تایید نکرده بود و از آن سال به بعد هم به علت ضعیف بودن کاربرد عمده ای نداشت تا زمانی که اسمارت لایپوmpx46وات ساخته شد

هزینه لیپولیز :مزایای لیزر لیپواسکالپچر:

  • درد کمتر که دردستگاه قوی MPXقدرت بیشتر بهمعنای درد کتر در زمان سریعتر است.
  • ۲-خونریزی کمتر :چون لیزر سبب بسته شدن عروق خون کوچک می شود.
  • ۳-کبودی کمتر
  • ۴-تورم کمتر:بطور متوسط تورم در لیپوساکشن عادی حدود ۶ماه ،در لیپوساکشن اولتراسونیک حدود ۹ماه و در لیپولیز لیزری حدود ۳ماه طول می کشد.
  • ۵-نقاهت سریعتر:که به علت درد وتورم کمتر بیمار خیلی سریع به زندگی روزانه بازمیگردد.
  • ۶-قطع سریعترترشحات:سرعت قطع ترشحات در اسمارت لایپوmpx5-3روز درلیپوساکشن عادی و لیزر لیپولیز های ضعیف تر۱۰-۷روز و در لیپوساکشن اولتراسونیک۲هفته است.
  • ۷-جلوگیری از افتادگی پوست:که در لیپوساکشن عادی و اولتراسونیک یکی از مشکلات شایع است اما در لیپولیز لیزری بادستگاه اسمارت لایپوmpx به دلایلی که ذکر شد نادر است.
  • ۸-کمک به سفتی پوست:که تنها در لیپولیز لیزری مخصوصاًدر اسمارت لایپوmpx مطرح است.
  • ۹-سوراخ ورودی کوچکتر: که در اسمارت لایپو mpxحدود ۲میلیمتر است باید توجه داشت که اندازه سوراخ ورودی در لیپوساکشن اولتراسونیک حدود ۱۰-۸میلیمتر است.
  • ۱۰.عدم تشدی سلولیت(برجستگی و فرورفتگی سطح پوست) که یکی از عوارض شایع سایر روشهاست.

هزینه لیپولیز : اسمارت لایپو mpxچه مزایای کلی نسبت به رقبای خود دارد؟

  • ۱-قدرت بیشتر:۴۶وات که امکان ذوب سریع چربی ها را فراهم می کند باید بدانیم که در دستگاههای ضعیف تر روند ذوب چربی کند و وقت گیر است. به همین دلیل است که طول مدت لیپولیز با این دستگاه ۳۰دقیقه تا ۲ساعت است.(حداقل۲-۱ساعت کمتر از سایر دستگاهها)
  • ۲-دقت بیشتر : وجود دو طول موج وامکان اندازه گیری حرارت باعث دقت بیشتر در اسمارت لایپوmpxشده است.
  • ۳-سرعت بیشتر:قدرت بیشترواندازه فیبر نوری این دستگاه که۱۰۰۰میکرون است باعث آن است که بتوان سریعتر به نتیجه رسید.
  • ۴-عوارض کمتر:به علت وجود سیستم های کنترل حرارت Thermaguidو اندازه گیری سرعت دست جراح برای تنظیم انرژی (اسمارت سنسSmart sense)عوارض چون سوختگی که در سایر دستگاههای لیپولیز لیزری و لیپوساکشن اولتراسونیک دیده می شود در این دستگاه نادر است.

هزینه لیپولیز : چه بیمارانی مناسب انجام لیزر لیپولیز با اسمارت لایپوmpxهستند؟

فردی که از عدم تناسب اندام رنج می برد و به وسیله رژیم و ورزش هم نمی تواند آن را تصحیح کند بطور مثال فردی که علیرغم آنکه چاقی قابل توجهی ندارد بازو،شکم،پهلو یا ران نامتناسب با بقیه بدن دارد .چنین فردی مجبور است که مثلاً به علت آنکه نسبت به سایر قسمتهای بدنش ران بزرگی داردهمیشه شلوارهایی بزرگتراز سایز کمر خودبخرد که نیازمند تنگ کردن کمر دارد یا روپوش با سایز بزرگتراز معمول استفاده می کند چون بازوهایی بزرگتراز معمول دارد.
بطور معمول لیپولیز لیزری در مورد افرادی که شاخص جرم بدن ) BMI(Bodymass indexزیر ۳۰دارند توصیه می شود BMIاز فرمول قد xقد(متر) / وزن(کیلوگرم) بدست میی آید و اگر فرد BMIبین ۲۵-۱۸داشته باشد در محدوده ایده آل است اگر بین ۳۰-۲۵باشد دچار اضافه وزن است و اگر بالای ۳۰باشد چاق تلقی می شود . می بینید که عملاً لیپولیز لیزری در مورد افراد چا ق توصیه نمی شود زیرا ریسک همه عوارض قلبی، ریوی،موضعی در این بیماران بیشتر است.(برای محاسبه Bmiخود به ستون سمت راست صفحه اصلی مراجعه کنید)(و برای اطلاعات بیشتر به مقاله چگونه عوارض لیپولیز را کاهش دهیم در بخش مقالات مراجعه کنید)
باید توجه داشت در فردی که Bmiزیر ۳۰دارد معمولاً با رژیم و ورزش نمی توان بطور مناسب چربی های موضعی راازبین می برد.مثلا ًفردی که بغل ران دارد سعی می کندد با ورزش و رژیم این ناحیه را کوچک کند اما با کاهش وزن بیشتر از آنکه بغل ران از بین برود صورت و سینه اش تحلیل می رود و عدم تناسب او بیشتر هم می شود یعنی نواحی متناسبش بدتر شده و ناحیه نامتناسبش تغییر چندانی نمی کند . همین مسئله در مورد چاقی موضعی شکم ،پهلووبازو هم صدق می کند اینجاست که روشهای درمان چاقی موضعی و در راس آنها لیپولیز لیزری(لیزر لیپو اسکالپچر) بکار می آیند.

هزینه لیپولیز : کاربردهای اسمارت لایپو mpxچیست؟

نکته مهمی آنکه اسمارت لایپو MPX را از دستگاههایی با اسامی نسبتاًمشابه یعنی اسمارت لایپوی دکا که یک دستگاه ایتالیایی با قدرت ۱۸-۱۰وات وslim lipo mpx کره ای که لیزری با۱۸وات قدرت است متمایز کرد.

هزینه لیپولیز : لیزر لیپولیز با اسمارت لیپوMPXچه کاربردهایی دارد؟

  • صورت
  • گردن
  • پشت
  • بازوها
  • شکم
  • پهلو
  • رانها
  • زانو
  • باسن
  • ساق

هزینه لیپولیز : چگونگی کاربرد لیزر لیپولیز در صورت

امروزه بوسیله روشهای ظریفی مثل تزریق چربی ،فیلرهاوانجام اسمارت لیپوMPXدر صورت که به آن اسمارت لیفت (Smart lift)گفته می شود می توان در بسیاری از بیماران از انجام لیفت های بزرگ صورت که باعث صدمه به بافت و ایجاد اسکارهای (جای زخم)بدشکل روی صورت می شد خودداری کرد و به جای آن یابرشی نداد یا با کمترین برشی به جوانسازی صورت کمک کرد . در واقع امروز روشهای زیبایی در صورت به شکل تصویر گونه ای هنرمندانه شده اند بدین معنی که ابتدا در هر ناحیه از صورت که تحلیل بافت رخ داده باشد مثل دور چشم و گونه ها با استفاده از چربی و فیلرها بافت را به اندازه ای که نرمال و طبیعی باشد پر می کنیم و سپس در نواحی دیگر مورد نیاز با استفاده از دستگاه اسمارت لیپو بافت را تحت لیزر قرار داده و در نهایت اگر بیمار افتادگی خیلی شدید پوست نداشت عمل ختم می شود و اگر افتادگی پوست خیلی شدید بود بابرشی بسیار کوچکتراز قبل عمل لیفت صورت انجام می شود.

هزینه لیپولیز : چگونگی کاربرد لیزر لیپولیز در گردن

اکنون اسمارت لایپوMPXدر کنار روشهای دیگر مانند بوتوکس ،فیلرها(جوویدرم)هیدراتانها)ترکیبات آبرسان( (مزولیس پلاس و رستیلن وایتال )کمک شایانی به جوانسازی صورت کرده است به شکلی که در بسیاری از بیماران نیاز به عمل لیفت را مرتفع کرده و مانع از ایجاد اسکارهای بدشکل روی صورت و گردن بیمار می شود.

چگونگی کاربرد لیزر لیپولیز در بازو

برای افرادی که سایز بازوی بزرگ و نامتناسب با بدن خود دارند استفاده از MPXکه برخلاف لیپوساکشن یا لیپولیزهای ضعیف تر باعث افتادگی پوست نمی شود و درمان خارق العاده به شمار می رود.

هزینه لیپولیز : چگونگی کاربرد لیزر لیپولیز با اسمارت لیپو در شکم و پهلو

یکی از شایعترین و مناسبترین محل ها برای انجام لیزر لیپولیز با اسمارت لایپو MPXاست. عملاً اگر بیمار افتادگی پوست قابل توجه نداشته باشد و ضخامت چربی زیر پوستش بالای ۳سانتی متر باشد می توان به کمک اسمارت لایپو MPX باعث بهبود قابل توجه ظاهر شکم و پهلو شد.

هزینه لیپولیز : چگونگی کاربرد لیزر لیپولیز در ران ها

در کشور ما وجود تحمع موضعی در قسمت خارج رانها یکی از شایع ترین مشکلاتی است که حتی در خانمهای لاغر اندام هم وجود دارد گذشته از ایجاد ظاهری نامتناسب سبب می شود که چنین افرادی به علت تفاوت سایز کمر ورانها در هر شلواری نیاز به تنگ کردن کمر پیدا کنند.لیپولیز لیزری با اسمارت لایپو MPxبه راحتی و تحت بیحسی موضعی قادر است که این ناحیه را با نتایج فوق العاده درمان کند.

هزینه لیپولیز : چگونگی کاربرد لیزر لیپولیز در زانو

قسمت داخل زانوها محل تجمع موضعی چربی در بسیاری از خانمها است که به راحتی و ظرف مدت کوتاهی با بیحسی موضعی می توان آن را به شکل بسیار موثر با اسمارت لایپو MPX درمان کرد.

هزینه لیپولیز : چگونگی کاربرد لیزر لیپولیز در ساق پا

باید توجه داشته باشید که هر چند ساق پا از نواحی قدیمی کاربرد لیپوساکشن است اما به علت احتمال قابل توجه عوارض در آن به طور معمول لیپولیز لیزری در آن به طور شایع توصیه نمی شود.

هزینه لیپولیز : نحوه انجام لیزر لیپولیز با اسمارت لایپوMPX چگونه است؟

تحت بیحسی مو ضعی با یا بدون خواب آلودگی ابتدا ماده بیحسی به مقدار فراوان داخل چربی زیر پوست تزریق می شود پس از بیحس شدن از طریق سوراخهای کوچک ۳-۲میلی متری میله حاوی فیبر نوری وارد بافت چربی زیر پوست شده و آن را ذوب می کند به طور کاملاً اختصاصی و منحصربفرد در اسمارت لایپوmpX در تمام طول مرحله ذوب کردن دستگاه درجه حرارت بافت را به کمک ترماگاید اندازه گیری و کنترل می کند و به کمک اسمارت سنس انرژی خود را متناسب با سرعت و شدت جراح تنظیم می کند.سپس چربی ذوب شده خارج شده و پوست از عمق تحت لیزر قرار می گیرد تا به جلوگیری از افتادگی آن و کمک به سفت تر شدنش کمک کند.بیمار مدت کوتاهی بعداز عمل شروع به راه رفتن می کند و درد عمده ای ندارد و ظرف چند ساعت مرخص می شود.ترشحات پس از ۵-۳روز قطع می شود.عملاً در اسمارت لایپوmpxبیمار ظرف مدت کوتاهی می تواند فعالیت روزمره زندگی را شروع کند.

هزینه لیپولیز : آیا لیپولیز لیزری برگشت دارد؟

خیر اصولاً هیچ کدام از روش های درمان چاقی موضعی به شرط آنکه سبب تخریب بافت چربی شوند در صورت حفظ وزن بازگشتی ندارند زیرا سلول چربی به طور معمول در فرد بالغ قادر به تکثیر نیست. پس در صورتی که چاق نشوید بازگشتی هم وجود ندارد.البته حتی در صورت چاق شدن هم مقدار بازگشت ناحیه تحت درمان کمتر از سایر نواحی است و هیچگاه به حالت قبل برگشت نخواهد داشت.

هزینه لیپولیز : آیا نوع دستگاه لیزر در نتیجه لیپولیز لیزری مهم است؟

بدون شک زیرا آنچه که مهم است دادن انرژی و حرارت کافی به بافت بدون ترس از صدمه حرارتی به پوست است به جزmpxدر سایر دستگاه ها جراح از ترس صدمه به پوست چون لیزر لیپولیز کور و بدون کنترل انجام می شود مجبور است که انرژی کمی به بافت بدهد و این خود در نتیجه لیزر لیپولیز موثر است درست مثل آنکه در لیزر مو از ترس سوختگی درجه حرارت را کمتر از مقدار مورد نیاز بگیریم . به همین دلیل اکثر مطالعات نشان داده اند لیپولیز لیزری با عث سفتی پوست می شود به وسیله اسمارت لایپو MPX انجام شده اند.

فیبر نوری لیزر

نور راهنمای لیزر که از پشت پوست جهت تعیین دقیق محل لیزر استفاده می شود

هزینه لیپولیز : آیا انجام لیزر لیپو لیز مانع از حاملگی نمی شود و برای آن ضرری ندارد؟

خیر به هیچ وجه

هزینه لیپولیز : در مشاوره قبل از عمل چه کا ر هایی انجام می شود؟

ابتدا بررسی می شود که آیا شما مورد مناسبی برای عمل لیزر لیپولیز هستید یا خیر یعنی BMI(شاخص جرم بدن )شما چک می شود بهتر است زیر ۳۰ باشد و دچار عدم تناسب اندام باشد سپس معاینات کلی و توضیحات و آزمایشات و مشاورات مختلف صورت می گیرد در ضمن عکس بیمارانی که اجازه داده اند را می بینید با بیمارانی که خود تحت این عمل قرار گرفته اند می توانید صحبت کنید.

هزینه لیپولیز : چه عوارضی ممکن است در ضمن عمل لیزر لیپولیز اتفاق بیفتد؟

اولا باید تاکید شود که هرچند هیچ عملی بدون عارضه نیست اما در لیزر لیپو اسکالپچر یعنی لیپولیز پسشرفته با mpxعوارض بسیار نادر است .عوارض را به دو دسته عمومی و موضعی می توان تقسیم کرد که عوارض عمومی شامل واکنشهای دارویی (از بیحس کننده ها تا آنتی بیوتیک ها,اختلالات آب, الکترولیت وریدی و …)و عوارض مثل تورم،کبودی