تزریق ژل
تزریق ژل

ابتدا کاربرد تزریق ژل در پوست : مهمترین کاربرد ژل در پوست پر کردن چین ها وچاله های عمیق در پوست است مثلا خطوط خنده یا خطوط عمیق در ناحیه اخم و گاها چین های عمیق در اطراف چشم و برای گونه گذاری خصوصا خانم هایی که دچار لاغری صورت هستند یا صورت نسبت به بدن لاغر تر است و ناحیه گونه و طرفین صورت انها لاغرتروگودتراست.

ابتدا چند نکته و پرسش مهم

ایا تزریق ژل عوارضی هم دارد ؟

پاسخ : کاملا بستگی به نوع ژل تزریق شده دارد ژل های خوب هستند که اولا بدن به انها واکنش ندهد دوما به مرور زمان قوام و شکل خود را در زیر پوست محل تزریق از دست ندهند مثلا ژل هایی وجود دارد که بعد از تزریق تا چند ماه هیچ مشکلی ندارند ولی بعد از چند سال گلوله گلوله میشوند و در این صورت تخلیه انها از پوست هم بسیار مشکل است لذا بسیار مهم است که تزریق ژل توسط پزشک متخصص انجام شود و مراجعه کننده هم کاملا حق دارد که از پزشک خود نوع و مارک ژل تزریق شده توسط پزشک معالج خود را بپرسد . سازمان هایی بسیار معتبری در دنیا وجود دارند که اعتبار ژل های ساخته شده در کشورهای مختلف را تایید کردند و می کنند بطوریکه بعد از تست های مکرر و ازمایشات گوناگون انهم بعد از چند سال بی عارضه بودن یا کم عارضه بودن ژل های مختلف را تایید و یا رد می کنند . البته برای مردم عادی بسیار سخت و شاید غیر ممکن باشد که بدانند چه ژلی این تاییدیه ها را دارند و کلا فلان ژل بی عارضه است یا نه لذا مراجعین باید به پزشک معتمد خود اعتماد کنند و پزشک معالج هم نهایت صداقت را داشته باشد و نوع ژل تزریقی را به بیمار خود معرفی کنند و البته اکثر ایشان اینگونه هستند .

البته اغلب ژل هایی که در کشورهای معتبر اروپایی خصوصا اروپای غربی و امریکا ساخته میشوند کاملا بی عارضه هستند خصوصا ژ ل هایی که در خود کشورهای سازنده هم اعتبار دارند و مصرف میشوند البته مواردی از عارضه وجود دارد که ربطی به کیفییت بد ان ژل تزریقی ندارد بلکه به علت تکنیک غلط تزریق است مثلا اگر موضع خوب ضد عفونی نشود و شرایط تزریق استریل رعایت نشود در محل تزریق ممکن است عفونت ایجاد شود که البته در این موارد میتوان با درمان مناسب ضد میکروبی مشکل را حل کرد . البته البته عوارض کوتاه مدتی هم در بعضی موارد در دو تا سه روز اول تزریق است بوجود بیایید مثل تورم و التهاب محل تزریق یا حتی کبودی و خون مردگی محل تزریق است این موارد جز عوارض محسوب نمی شوند در واقع این التهاب محل نوعی واکنش بدن در محل تزریق می باشد که کاملا طبیعی است و بسرعت هم حتی بدون درمان و گاها با تجویز کرم های موضعی و کمپرس سرد التهاب و تورم طی چند روز خوب می شود .

پرسش بعدی در مورد مدت تاثیر ژل تزریق شده است ؟

پاسخ : بستگی به نوع ژل دارد در بروشور داخل جعبه ژل مدت اثر و در واقع ماندگاری ان زل معمولا بدرستی نوشته شده البته ممکن است دوام یک ژل دریک فرد با فرد دیگر چند ماهی تفاوت داشته باشد . تکنیک تزریق هم تا حدود زیادی در دوام ژل تزریق شده تاثیر دارد مثلا ژلی به نام کلاژن یا هیالورونیک است که باید در لایه میانی پوست یا درم تزریق شود اگر خیلی سطحی تزریق شود و یا عمقی مثلا مثلا در زیر پوست مثلا داخل چربی زیر پوست تزریق شود دوام اثر ان خیلی کم خواهد شد و بالعکس . بطور خلاصه مدت زمات اثر انواع ژل ها با مارک های معتبر ساخته شده در دنیا از ۶ ماه تا ۲ سال متغییر است .

البته زمانی که گفته میشود تاثیر فلان ژل تزریق شده یکسال است به این معنی نیست که اثر پر کنندگی ان در طول یک سال کامل است بلکه معمولا در شش ماه اول تزریق پر کنندگی ان خوب و مثل ماه اول است ولی از ماه ششم و هفتم و ببعد تاثیر ان کمتر میشود و تا پایان یک سال کاملا اثر ان از بین می رود.

در مورد ژل های دیگر هم همینگونه است همچنین قدرت پر کنندگی ژل ها به عوامل متعددی بستگی دارد اول تکنیک تزریق ـ دوم میزان چین محل اینکه عمق چین فردی که قرار است ژل تزریق کند عمیق است یا نه ــــ سوم حجم میزان داروی تزریقی

معمولا ژل های ساخته شده در کشورهای معتبر در سورنگ های یک تا دو سی سی عرضه میشوند حال اگر کسی مثلا چین خنده عمیق دارد حدود دو سی سی ژل برای تزریق نیاز دارد .

پرسش بعدی اینکه چه ژلی را برای تزریق انتخاب کنیم ؟

پاسخ : اولا به عمق چین محل تزریق بستگی دارد اگر حانمی چین خنده ایشان خیلی عمیق است بهتر است ژل های غلیظ بخصوص انهایی که دوام و ماندگاری بیشتری دارند ( مثلا ژل های ۱ تا ۲ ساله) را تزریق کند و بالعکس اگر کسی عمق چین های اخم یا خط خنده وی کم است بهتر است از ژل های رقیق تر و با دوام کمتر استفاده کنند خصوصا در مورد چین های اطراف چشم که عمق ان از چین های خنده خیلی کمتر است حتما از ژل های رقیق باید استفاده شود

ـــ فاکتور مهم بعدی هزینه ای است که فرد می خواهد بپردازد

چرا که قیمت ژل هایی که مانداگاری ۱ تا ۲ ساله دارند معمولا دو تا سه برابر ژل هایی است که ماندگاری مثلا۶ تا ۹ ماهه دارند ، به عنوان مثال تزریق یک سی سی ژل حاوی هیالورونیک از مارک های معتبر مثلا فرانسوی یا کانادایی که ماندگاری یک ساله دارند ۱۹۰ هزارتومان هزینه دارد ، ولی تزریق یک یک سی سی ژل با دوام اثر اثر ۶ تا ۸ ماهه از مارک های معتبر و در جه یک چینی ۱۲۰ هزار تومان و نوع اروپایی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان هزینه دارد و البته اگر عمق چین زیاد باشد نیاز به دو سی سی یا دو سورنگ ژل برای پر کردن چین و گودی خط خنده خواهد داشت و طبعا قیمت ان هم تقریبا دو برابر خواهد شد .

خلاصه هزینه تزریق اولا به نوع ژل و دوام اثر ان و ثانیا به حجم ژلی که در اخم یا خط خنده یا اطراف چشم نیاز دارد بستگی دارد اینکه ۱ سی سی یا ۵/۱ سی سی یا ۲ سی سی نیاز داشته باشد چرا که حدود ۷۰ درصد هزینه تزریق مربوط به هزینه ژل تزریقی می باشد .