نکات ضروری درباره تزریق ژل ” ژوویدرم ”

یکی از راه های رفع چین و چروک های پوست تزریق ژل یا پرکننده است. استفاده از ژل برای حجیم کردن لب نیز اخیرا” طرفداران بیشتری پیدا کرده است.  ژل ها انواع مختلفی دارند و توسط کمپانی های گوناگون ساخته می شوند. گفته شده ژل هایی که از ” هیالورونیک اسید ” ساخته شده اند، علاوه بر جبران حجم از دست رفته ، سنتز کلاژن را هم تحریک می کنند و به این وسیله به پوست قوام بیشتری می بخشند. یکی از آخرین تحقیقات معتبر در این زمینه، دوهفته پیش توسط خانم دکتر ” دانا ساکس۲ ، دانشیار درماتولوژی دانشگاه میشیگان در شصت و هشتمین گردهمایی سالانه آکادمی درماتولوژی امریکا ارائه گردید ( برای کسب اطلاعات بیشتردراین زمینه اینجا را کلیک کنید ).

یکی از ژل های معتبر ،  ” ژوویدرم ” است که توسط  ” اف دی ای “۳ ( سازمان غذا و داروی امریکا ) تایید شده. با تزریق ژل، بلافاصله حجم از دست رفته به پوست بازمی گردد و چین هایی مانند ” خطوط لبخند “۴ یا ” پرانتزها”۵ ( چین هایی که از کناره های تحتانی بینی در دوطرف شروع شده و تا گوشه های دهان ادامه پیدا می کنند )  از بین می رود. ضمنا” با برخی از انواع آن می توان گود افتادگی های زیرچشم یا فرورفتگی های برخی قسمتهای پوست را کاهش داد.

ژوویدرم از” هیالورونیک اسید – آ  “۶ ساخته شده که به طور طبیعی در پوست یافت می شود ولی باافزایش سن، میزان آن در پوست کاهش می یابد . در بیش از ۹۰% آزمایشاتی که برروی افراد داوطلب انجام شده ، نتیجه کاربا ژوویدرم بهتر از سایر ژل ها بوده است. تزریق ژل فقط حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد و نتایج آن فورا” قابل مشاهده است. ضمنا” به استراحت هم نیاز ندارد یعنی شما می توانید بلافاصله بعد از تزریق به سرکار و زندگی روزانه خود بازگردید.

تزریق با سوزنی بسیار ظریف انجام می شود و بیشترین تاثیر را در چین و چروک های ثلث تحتانی صورت مانند ” خط خنده “۷ ، ” خطوط لبخند ” ، ” پرانتزها ” یا خطوط گوشه لب ها۸ دارد. مهارت پزشک در این میان اهمیت فراوان پیدا می کند زیرا ژل های مختلف باید بسته به نوع چین و چروک ، در عمق های خاصی از درم یا زیرآن تزریق شوند.

عوارض جانبی این نوع ژل از قبیل قرمزی، کبودی ، درد ، سفتی ، و تورم موضع تزریق نسبت به سایر ژل ها بسیار کمتر بوده و اگر هم رخ دهد معمولا” طی یک تا هفت روز مرتفع می شود.

نحوه کار چگونه است ؟

بهتر است هفت روز قبل ازتزریق از مصرف فرآورده هایی که  انعقاد خون را به تاخیر می اندازند ( یا به اصطلاح خون را رقیق می کنند ) مانند آسپیرین خودداری نمایید تا از احتمال خون مردگی یا خونریزی محل تزریق کاسته شود.

پزشک در ابتدا از شما درباره سوابق پزشکی تان از قبیل آلرژی های احتمالی یا داروهایی که استفاده می کنید ، سوال می کند.

سپس برای ثبت در پرونده از شما و بخشی از پوست که قرار است درمان شود عکس می گیرد. در ویزیت بعد از درمان هم که معمولا” دوهفته بعد انجام می شود این عکس تکرار می شود تا تغییرات حاصل از تزریق مشخص و ثبت گردد. این عکس ها مانند سایر اسرار بیمار نزد پزشک محفوظ می ماند.

برای تزریق ژل نیاز به بیهوشی نیست ولی بهتر است پزشک برای بیحس کردن موضع مورد نظر و از بین بردن درد احتمالی ، یک ماده بیحس کننده تزریق کند و یا پماد بیحسی را چند دقیقه قبل از شروع کار روی پوست بمالد. گاهی از کیسه یخ هم برای این کار استفاده می شود. اخیرا” انواع جدیدی از ” ژوویدرم ” به بازار عرضه شده که خود حاوی ماده بیحس کننده نیز هست.

بعد از تزریق ممکن است لازم باشد که محل مربوطه به آرامی توسط پزشک ماساژ داده شود.

کار تزریق ساده و سریع صورت می گیرد و خانمها بلافاصله می توانند آرایش کنند.

طی ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق بایستی از ورزش های شدید ، قرارگرفتن بیش از حد در معرض آفتاب یا گرمای شدید ، و مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید تا به این وسیله احتمال قرمزی موقت ، تورم ، و خارش محل تزریق کاهش یابد. تا سه روز هم از لمس و دستکاری محل تزریق خودداری کنید.  بعد از تزریق ممکن است برخی واکنشهای موقتی مانند قرمزی ، درد ، یا تورم در محل دیده شودکه معمولا” در عرض یک هفته اول بعد از تزریق ، از بین می روند. برای تسریع در رفع تورم احتمالی می توانید از کیسه یخ به مدت کوتاه استفاده نمایید. بعد از دوهفته پزشک باید مجددا” شما را ویزیت کرده وضمن ارزیابی وضعیت ، اگرلازم بداند کارهای تکمیلی را روی پوست انجام دهد.

با توجه به بازار آشفته این نوع محصولات در ایران و به منظور جلوگیری از مصرف ژل های بی کیفیت که به طور غیرقانونی وارد می شود ، باید از نوع ژلی که برای شما مصرف می شود ( مثلا” ژوویدرم ) مطمئن شوید.

علت گلوله شدن و حرکت کردن ژلها چیست ؟

یکی از مواردی که مکررا” توسط افراد سوال می شود اینست که چرا در بعضی موارد ژل تزریق شده گلوله شده و یا از جای خود حرکت می کند و منظره بدی را به وجود می آورد؟ دراین زمینه به چند عامل می توان اشاره کرد : ۱ – مصرف ژل های بی کیفیت که  قیمت آنها بسیار کمتر از ژل های معتبر مانند ژوویدرم است و متاسفانه به منظور کسب سود بیشتر توسط برخی ازافراد استفاده می شود . بسیاری از این ژل ها بعلت موادی که در ترکیب خود دارند باعث واکنش سیستم ایمنی فرد شده و درنهایت توده هایی ( گرانولوما ) به وجود می آورند. ۲ – عدم مهارت پزشک تزریق کننده.  پس تا به مهارت پزشک و کیفیت موادی که مصرف می کند مطمئن نشده اید ازانجام این کار خودداری کنید. بهترین راه اطمینان از مهارت پزشک ، دیدن نتیجه کاردر افرادی است که قبلا” به وی مراجعه کرده اند.

منبع: