Slideb1

بوتاکس چیست؟ بوتاکس چه عوارضی دارد؟

در آمارسال 2007 در آمریكا تعداد تزریق بوتاكس 2 برابر تمامی اعمال جراحی پلاستیك شامل: رینوپلاستی، پروتز سینه، كوچك كردن سینه، ابدو مینو پلاستی و لیپوساكشن بوده است. در عین حال اظهار نظرهای ضد و نقیضی در مورد بوتاكس و عوارض آن (فواید بوتاکسو مضرات بوتاکس) به طور مرتب مطرح میشود. مقاله زیر میكوشد به بسیاری از این سوالات پاسخ دهد، بدانیم كه بوتاكس مانند هرداروی دیگری بی ضرر نیست، اما با توجه به تنوع استفاده از آن جزو كم عارضه ترین داروهای موجود است و مطمئنا انتخاب دارو و تكنیك مناسب، از بسیاری از عوارض جلوگیری میكند.

 

بوتاكس چیست؟

بوتاكس شكل تغییر یافته سم باكتری كلستریدیوم بوتولینوم است. این باكتری به طور معمول، باعث مسمومیت غذایی میشود، اما با تغییر ساختمان این سم، دارویی به نام بوتاكس به دست آمده است كه فواید دارویی متعدد و روزافزونی دارد. بوتاكس در واقع اسم تجاری این دارو است كه توسط شركت آلرگان آمریكا ساخته میشود .

كاربرد بوتاكس در پوست و زیبایی چیست؟

به طور كلی كاربردهای بوتاكس را میتوان به 2دسته زیبایی و درمانی تقسیم كرد.
کاربردهای درمانی در بوتاکس
كاربردهای زیبایی در بوتاکس

 

کاربرد های زیبایی در بوتاکس

  • رفع چین و چرو كهای حركتی ،متوقف كردن پیشرفت چروك های ثابت مثلا در پیشانی، دور چشم، خط اخم، چینهای دورلب و چین های چانه و گردن .
  • بالا بردن ابروها
  • بالا بردن گوشه لب ها
  • كاهش نمایش لثه هنگام خندیدن
  • بالا بردن نوك بینی

 

طول مدت اثر بوتاكس چقدر است؟

این مدت در افراد مختلف متفاوت است و بین چند هفته تا ده ماه متغیر است كه متوسط آن 3 ماه است. البته باید تذكر داد كه از زمان تزریق بوتاكس، تجزیه دارو شروع می شود وبنابراین به تدریج اثر آن كاهش پیدا میكند.به این ترتیب منظور از مدت اثر بوتاكس فاصله بین زمان تزریق تا زمان ختم اثردارو است نه كاهش اثر دارو؛ یعنی در انتهای یك ماه اثر دارواز زمان شروع آن كمتر بوده و پس از 2 ماه كمتراز اثر یك ماه پس از تزریق است.

 

بوتاكس هر چند وقت یكبار باید تكرار شود؟

بسته به طول مدت اثر آن دارد؛ به این ترتیب كه اگر در كسی اثر آن كوتاه تر باقی ماند، قاعدتا تزریقات در فواصل كوتا هتر و در مواردی كه اثر دارو طولانیتر می ماند، فاصله تزریق ها طولانی تر می ماند باید توجه داشت كه چون عضله فلج شده به تدریج لاغر ترمی شود بنابراین پس از مدتی به خصوص در عضلات ظریف پیشانی تاثیر دارو طولانی است.

 

تزریق بوتاكس در چه مواردی ممنوع است؟

اگر بیماری سابقه حساسیت مشخص به بوتاكس یا سابقه ی بیماری های عصبی عضلانی مثل میاستنی داشته باشد ،همچنین در خانم های باردار، در دوران شیردهی، در حضور عفونت فعال در محل تزریق مثل وجود جوش چرکی مصرف بوتاكس تو صیه نمی شود.

 

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

به هیچ وجه و تنها دردی مختصر و گذرا حس می کنید.

 

آیا تزریق بوتاکس منجر به کبودی قابل توجه می شود؟

خیر. کبودی به دنبال تزریق بوتاکس ناشایع و معمولا بسیار خفیف است.

 

آیا در صورتی كه مصرف بوتاكس قطع شود، عضلات صورت دچار افتادگی بیش از پیش نمی شوند؟

به هیچ وجه . این اعتقاد از این جهت شایع است كه این فرد مدتی تحت تاثیر بوتاكس حركت عمده ای در محل تزریق ندارد و احساس سنگینی و كشیدگی میكند و با تمام شدن اثر دارو، این احساس را از دست میدهد و میتواند دوباره ناحیه مورد نظر را چین دهد.عكس هایی كه قبل از تزریق گرفته می شود به طور مشخص برای اثبات همین مسئله است.

 

تزریق بوتاكس را از چه سنی می توان شروع كرد؟

بسته به علت كاربرد بوتاكس دارد. سازمان دارویی آمریكا FDA كاربرد زیبایی بوتاكس را بین سنین 18 تا 65 سال مجاز شمرده است.بوتاكس در كودكان در درمان انقباضات عضلات نو احی مختلف از جمله کجی گردن به كار میرود که در این مورد تایید FDA راداراست.

 

آیا بوتاكس عوارض عمده ای به همراه دارد؟

باید توجه داشت كه بوتاکس حتما عوارض هیچ دارویی از جمله بوتوكس صفر نیست،اما این دارو مورد تایید سازمان دارویی آمریكا FDA می باشد. در عین حال تا كنون در كاربرد زیبایی بوتاكس در افراد بالغ عوارضی مثل انتشار سم به نواحی دور دست گزارش نشده است، به هر حال مطمئن ترین راه برای سلامت تزریق انجام آن نزد پزشك مجرب و مورد اطمینان است تا دارو و تكنیك استاندارد استفاده شود.