کوکتل antiaging :چین و چروک چیست؟

بیشتر وقت‌ها می‌توانید با نگاه کردن به صورت یک نفر—مخصوصاً به پوست او– بفهمید که او پیر است یا جوان. وقتی آدمها سنشان بالا رفته و پیرتر می‌شوند، طبیعی است که پوستشان چروک بخورد. و کسانیکه زمان زیادی را زیر نور خورشید هستند یا پوستشان را برنزه می‌کنند یا سیگار می‌کشند، بیشتر دچار چین و چروک می‌شوند.

کوکتل antiaging  :پوست از سه لایه تشکیل شده است:

۱. بیرونی‌ترین لایه که همه می‌توانند آن را ببینند که پوست بیرونی یا اِپیدرم نامیده می‌شود.
۲. لایه وسطی که لایه میانی نامیده می‌شود.
۳۳. داخلی‌ترین لایه که لایه زیرپوستی نامیده می‌شود.

وقتی جوان هستیم پوستمان چین و چروک ندارد چون پوست می‌تواند به خوبی خود را کشیده و رطوبت را به خود جذب کند. در این زمان لایه میانی پوست بخاطر فیبرهایی که اِلاستین نامیده می‌شوند، خاصیت ارتجاعی دارند و باعث می‌شوند که پوست جوان و شاداب به نظر برسد. یک پروتئین در لایه میانی پوست که کُلاژِن نامیده می‌شود هم در نقش مهمی در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد.

اما با گذشت زمان لایه میان یپوست کُلاژِن و اِلاستین خود را از دست می‌دهد به همین دلیل پوست نازک‌تر می‌شود و نمی‌تواند رطوبت کافی به لایه بیرونی پوست برساند. چربی موجود در لایه زیرپوستی که شکل متورم را به پوست می‌دهد هم کم‌کم از بین می‌رود و پوست بیرونی کم‌کم شروع به جمع شدن می‌کند و چروک‌ها ایجاد می‌شوند.

ایجاد چین و چروک سن مشخصی ندارد. اینطور نیست که همه آدمها در یک سن خاص (مثلاً چهل سالگی) یکدفعه پوستشان چروکیده شود. بعضی‌ها در بیست و خورده‌ای سالگی هم به خاطر اینکه زیاد زیر آفتاب می‌مانند چروک‌های ریزی روی پوستشان و مخصوصاً زیر چشم‌هایشان دارند.

خیلی‌ها هم بعد از ۵۰ یا ۶۰ سالگی پوستشان چروک می‌شود. دلیل آن این است که این افراد خیلی خوب از پوستشان مراقبت کرده‌اند و پوستشان روغن طبیعی بیشتری دارد. ممکن است ژنتیک خوبی هم داشته باشند—یعنی اعضای خانواده‌شان هم خیلی چروک ندارند.

اما بالاخره چه دیر چه زود پوست همه چروک می‌شود. این یک قسمت طبیعی از پیر شدن است.

کوکتل antiaging : اینجا چند راه برای جلوگیری از چروک شدن پوست در سن کم به شما پیشنهاد می‌کنیم

• سعی کنید مدت زمان زیادی زیر نور مستقیم آفتاب نباشید مخصوصاً طی ساعت‌هایی که اشعه‌های خورشید در بیشتری مقدار خود هستند (بین ساعت ۱ ظهر تا ۴ بعدازظهر). اشعه‌های فرابنفش باعث چروک شدن پوست می‌شوند. کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند کمکتان کند اما باز هم نمی‌تواند پوستتان را دربرابر همه اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند. بااینحال اگر قرار است مدت زمان زیادی را در بیرون از خانه باشید، حتماً به پوستتان کرم ضدآفتاب بزنید و هر دو تا سه ساعت یکبار آن را تمدید کنید، مخصوصاً بعد از شنا کردن یا انجام ورزش‌هایی که عرقتان را درمی‌آورد.

• از سولاریوم استفاده نکنید. نور فرابنفش این دستگاه‌ها درست به اندازه خود نور خورشید برای پوست مضر است و حتی بعضی وقت‌ها از آفتاب هم خطرناک تر است.

• سیگار نکشید. سیگار کشیدن رطوبت پوست را می‌گیرد و باعث می‌شود پوستتان زودتر چروک شود.

• به مقدار کافی آب بنوشید.

• اگر پوستتان خشک است مدام آن را چرب کنید، مخصوصاً در ماه‌هایی که هوا خشک‌تر است.