سبد محصولات

یک راهنمایی واقعی برای لایه برداری پوست

یک راهنمایی واقعی برای لایه برداری پوست

لایه برداری پوست یک عمل زیبایی است که در آن لایه های سطحی پوست برداشته می شوند تا پوست جدید پدیدار شود. سه تکنیک اصلی لایه برداری پوست شامل، لایه برداری به وسیله لیزر، لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن است.

  • 01
  • 02
  • 03
  • لایه برداری به وسیله لیزر

در آن از لیزر دی اکسید کربن (CO2) برای از بین بردن لایه های پوست استفاده می شود. در این تکنیک از تبخیر کردن به جای استفاده از روش های شیمیایی و  وسیله های سنباده زدن استفاده می شود. پزشک برای استفاده ایمن از تجهیزات لیزر آموزش می بیند. او قادر است انرژی ساطع شده از اشعه لیزر به سطح پوست را تنظیم و عمق نفوذ آن را کنترل کند.

  • لایه برداری شیمیایی

یکی از تکنیک های لایه برداری است که در آن یک محلول شیمیایی بر روی پوست به کار می رود تا خارجی ترین لایه های پوست از بین بروند. لایه بردارهای شیمیایی طیف قدرت متفاوتی دارند. از لایه بردار عمیق فنول گرفته تا لایه بردار های سطحی مانند گلیکول اسید. لایه برداری شیمیایی نیز بهپوست جدید فرصت پدیدار شدن می دهد.

  • درم ابریژن

که در آن از یک وسیله کوچک که به سرعت می چرخد استفاده می شود.

چرخی با لبه های زبر که شبیه سمباده دانه ریز است، باعث تخریب پوست شده و لایه های فوقانی پوست را از بین می برد. این فرآیند لایه برداری گاهی برای درمان زخم های پوستی مانند زخم های ناشی از آکنه استفاده می شود و معمولا بر روی گونه ها یا کل صورت انجام می شود.

هر کدام از شرایط زیر ممکن است نشان دهد که شما گزینه خوبی برای انجام لایه برداری پوست هستید:

  • پوست صورت شما چین و چروک دارد یا آفتاب سوخته شده است
  • ایجاد شدن چین های عمودی اطراف دهان، مانند آن هایی که باعث خونریزی در ناحیه لب می شوند
  • ایجاد شدن خطوط “پا کلاغی” اطراف چشم یا سست شدن پوست در ناحیه پلک پایینی چشم
  • ایجاد شدن چین و چروک بر روی پلک بالایی چشم
  • پدیدار شدن لکه های قهوه ای بر روی پوست و یا به طور کلی لکه دار شدن آن
  • رشد قطعی پیش سرطانی پوست
  • وجود جای آکنه یا جوش های آبله مرغان
  • زخم های گسترده ناشی از جراحات گذشته

لایه برداری پوست برای درمان چین و چروک، لکه های پوستی یا لکه های ناشی از کهولت سن، جای زخم های ناشی از آکنه یا موارد دیگر موثر است. این فرآیند می تواند رو کل صورت یا ناحیه ای خاص انجام شود. دیگر ویژگی های خاص پوست شما مانند ضخامت یا نوع بافت آن نیز می تواند در تشخیص اینکه شما گزینه مناسبی برای انجام لایه برداری هستید یا نه موثر باشد.

در مورد لایه برداری پوست چه سوالاتی بپرسیم

علاوه بر سابقه پزشکی جراح و معاینات جسمی، مشاوره پزشک شما فرصتی است برای اینکه سوالات خود را بپرسید همچنین پزشک می تواند شرایط پوست شما را ارزیابی کند و در مورد انتظارات شما از این نوع درمان صحبت کرده و سابقه پزشکی شما را نیز بررسی کند.

ارزیابی پوست

جراح پلاستیک با دقت پوست شما را ارزیابی می کند تا تصمیم بگیرد که کدام تکنیک لایه برداری یا انجام ترکیبی آن ها برای شما بهترین نتیجه را خواهد داشت.نوع پوست شما، میزان آسیب های ناشی از اشعه آفتاب، محدوده توزیع نامتقارن رنگدانه ها و عمق نقص های پوستی نیز ارزیابی خواهد شد. خطوط ظریف، چین و چروک های درشت یا جای آکنه های عمیق ممکن است درمان های دیگری بخواهد.

سوابق پزشکی

شما باید برای مشاوره پزشکی مراجعه کنید تا سوابق پزشکی شما مورد بحث قرار بگیرد. این امر شامل اطلاعاتی در مورد هرگونه وضعیت پزشکی، حساسیت دارویی، خدمات پزشکی که قبلا دریافت کرده اید، جراحی های گذشته و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، می شود. مطمئن شوید که هرگونه اقدامات اشعه X که بر پوست صورت خود انجام داده اید مانند آن هایی که در درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرد یا هرگونه فرآیند لایه برداری شیمیایی که قبلا انجام داده اید را با جراح پلاستیک خود در میان بگذارید. استفاده فعلی یا قبلی شما از آکوتان ها مانند رتین- آ و دیگر داروهای آماده سازی پوست باید به اطلاع جراح برسد. برای حفظ ایمنی و سلامت خود بسیار مهم است که اطلاعات کامل را در اختیار پزشک قرار دهید.

آماده شدن برای لایه برداری پوست

پزشک ممکن است برای شما یک برنامه پیش از لایه برداری آماده کند که کرم های مخصوص، لوسیون یا ژل ها را برای چند هفته یا بیشتر روی پوست شما به کار ببرد. همچنین ممکن است به شما داروهای خوراکی نیز بدهند تا قبل از عمل مصرف کنید،جراح شما دستورالعمل ها را نیز به شما آموزش می دهد.

لایه برداری پوست ممکن است در مطب پزشک یا مرکز مراقبت های سرپایی و یا بیمارستان انجام شود شما باید هماهنگ کنید تا یک نفر بعد از عمل شما را به خانه ببرد و شاید برای یک یا دو روز در انجام کارها به شما کمک کند.

در حین عمل لایه برداری پوست

قبل از اجرای فرآیند از داروها برای آرامش بخشیدن به شما استفاده می شود به طور مرتب بی حسی موضعی به تنهایی یا به همراه آرام بخش های وریدی برای بیمار تحت عمل استفاده می شود. در بعضی از موارد نیز ممکن است بیمار تحت بی هوشی قرار بگیرد.

بعد از لایه برداری پوست

زمانی که عمل به طور کامل انجام شد، پوست شما که لایه فوقانی آن برداشته شده است ممکن است با وازلین یا دیگر پماد های محافظت کننده پوشانده شود. در بعضی از موارد از پانسمان، چسب و بانداژ نیز استفاده می شود.

دوره بهبودی لایه برداری پوست

دانستن این نکته که زمان مورد نیاز برای بهبود پوست در افراد مختلف بسیار متفاوت است، ضروریست.

چند روز اول

لایه برداری پوست می تواند باعث ایجاد قرمزی و تورم با درجات مختلف شود. بسته به مراقبت های بعد از عملی که جراح برای شما تعیین می کند ممکن است جای زخم بر روی ناحیه تحت عمل بماند یا از بین برود. به شما توصیه می شود که پوست خود را تمیز کنید و همچنین اگر از پماد استفاده می کنید،لارم به ذکر است در هر بار استفاده نیاز به تمیز کردن پوست هست. آقایانی که لایه برداری پوست انجام داده اند، باید اصلاح کردن را  برای مدتی به تعویق بیندازند. بسیار لازم و ضروری است که دستور های جراح پلاستیک خود را انجام دهید و از هر کاری که ممکن است در روند بهبود پوست اختلال ایجاد کند، دوری کنید.

بین ۷ تا ۱۰ روز بعد

پوست جدید شروع به شکل گیری می کند. بعد از عارضه قرمزی اولیه، پوست شما ممکن است برای چند هفته تا چند ماه صورتی رنگ شود. معمولا در این چند هفته می توانید از آرایش پوششی استفاده کنید که جراح شما در این باره به شما توصیه های لازم را خواهد کرد.

بسته به نوع و عمق لایه برداری پوست، در دوره اولیه بعد از عمل باید از هرگونه تنش، خم شدن و بلند کردن اجسام خودداری کنید. در مواردی که لایه برداری خیلی عمیق باشد، شما بعد از یک یا دو هفته قادر خواهید بود به سر کار خود بازگردید.

از لایه برداری پوست چه انتظاری داشته باشیم

به دلیل پایداری رنگ صورتی پوست بعد از عمل های لایه برداری، چندین ماه طول می کشد تا بتوانید از ظاهر جدید خود ابراز رضایت داشته باشید بیشتر بیماران می گویند که نتیجه لایه برداری واقعا ارزش آن را داشته که برای آن صبر کنند و در مواردی که لایه برداری عمیق بوده، نتیجه آن به طور نسبی مدت زمان بیشتری دوام داشته است. برای حفظ نتیجه مثبت لایه برداری ممکن است نیاز باشد تا به صورت دوره ای لایه برداری سطحی را تکرار کنید.

البته که روند پیری پوست شما متوقف نمی شود. همچنین چین و چروک هایی که بر اثر تغییرات ماهیچه های صورت ایجاد می شوند به تدریج نمایان می گردد. برخی از چین و چروک ها نیز بسته به مکانشان و هچنین نوع و محدوده ای که لایه برداری بر روی آن انجام شده، ممکن است زودتر از بقیه دوباره ظاهر شوند. البته با وجود این ها، لایه برداری می تواند موجب بهبود کیفیت و بافت پوست گردد.

عوارض جانبی بالقوه

موضوع ریسک ها و پیچیدگی های احتمالی جراحی بهتر است به صورت شخصی بین شما و جراحتان و یا کارکنان مطب پزشک جراح مورد بحث قرار گیرد. فرآیند لایه برداری پوست به طور کلی زمانی که توسط جراح با تجربه ای انجام بگیرد که دارای بورد تخصصی باشد فرآیندی ایمن خواهد بود.

ریسک های بالقوه شامل موارد زیر می شوند:

  • بهبودی غیر طبیعی
  • واکنش های آلرژیک
  • در صورت مستعد تبخال بودن امکان جوش زدن و تبخال وجود دارد
  • افزایش یا ضخیم شدن جای زخم ها
  • تغییر رنگ غیرقابل پیش بینی در پوست یا ایجاد لکه پوستی

بعد از انجام هرگونه فرآیند لایه برداری بسیار مهم است که از قرار گرفتن در برابر اشعه آفتاب به طور مستقیم و یا غیر مستقیم خودداری کنید تا زمانی که قرمزی پوست یا رنگ صورتی آن کاملا برطرف شود. حتی بعد از آن  توصیه می شود که با استفاده مداوم از ضد آفتاب ها از پوست خود محافظت کنید و در صورت امکان از کلاه لبه پهن نیز استفاده نمایید. اگر اطراف چشم شما نیز تحت درمان قرار گرفته است زمانی که بیرون از خانه هستید نیز باید از عینک آفتابی مرغوب استفاده کنید. همچنین بعد از برخی انواع لایه برداری شما باید مراقب برخورد آب کلر دار با پوست خود باشید.

شما بعد از عمل با اجرای دقیق دستورات جراح پلاستیک می توانید احتمال وقوع ریسک ها را کاهش داده و به حفظ نتیجه لایه برداری پوست کمک کنید.

واژگانی که باید بدانید:

  • فنول بافر

فنول بافر گزینه دیگری برای درمان آسیب های شدید پوستی  ناشی از اشعه آفتاب ارائه می دهد. یکی از این فرمول ها  در بین ترکیبات مختلف از روغن زیتون استفاده می کند تا قدرت محلول فنول را کاهش دهد و در یکی دیگر از فرمول های ملایم از گلیسیرین استفاده می گرددلایه برداری با فنول بافر ممکن است برای بیمار راحت تر باشد و پوست سریع تر از زمانی که از فنول استاندارد استفاده می شود بهبود یابد.

  • لایه برداری شیمیایی

محلول لایه بردار شیمیایی بر روی کل صورت یا ناحیه ای خاص به کار می رود تا لایه فوقانی پوست را از بین ببرد. لایه بردارهای ملایم تا لایه بردارهایی با عمق متوسط معمولا نتایج مشابهی با لایه بردار های عمیق تر دارند اما ریسک کمتر و دوره بهبودی کوتاه تری خواهند داشت. محلول های لایه بردار معمولا بسته به عمق لایه برداری مورد نیاز و دیگر فاکتورهای بیمار، حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها، تری کلرواستیک (TCA) یا  فنول به عنوان عامل لایه برداری هستند.

  • آرام بخش وریدی 

آرام بخشی که با تزریق به داخل رگ وارد بدن می شود و کمک می کند تا شما آرام شوید.

  • لیزر

از لیزر به طور موثری برای از بین بردن رگ های خونی استفاده می شود که بر اثر تابش خورشید بر صورت، قرمز و بزرگ شده اند. مشکلی که بیشتر اوقات در افراد با پوست معمولی دیده می شود که نمی توانند برنزه کنند یا برنزه کردن برایشان دشوار است. استفاده از لیزر به عنوان لایه بردار برای کاهش آسیب های ناشی از اشعه خورشید بسیار موثر است و به عنوان جایگزین لایه برداری شیمیایی برای برخی از بیماران استفاده می شود.

  • بی حسی موضعی

دارویی که  حین عمل مستقیما به ناحیه ی برش داده شده تزریق می شود تا درد را کاهش دهد.

  • فنول

فنول ماده ای است شیمیایی که برای لایه برداری کل صورت در مواردی که آسیب های ناشی از نور خوشید شدید یا چین و چروک ها زیاد باشند، استفاده می شود. همچنین فنول می تواند در نواحی محدود صورت مانند خطوط عمیق اطراف دهان استفاده شود اما ممکن است باعث سفید شدن دائمی آن قسمت از پوست و یا به جا ماندن خطی بین ناحیه لایه برداری شده و دیگر قسمت ها گردد که باید با آرایش آن  را پوشاند.

  • TCA

تریکلرواستیک اسید برای لایه برداری صورت، گردن، دست ها و دیگر قسمت های بدن استفاده می شود. این ماده اثر سفید کنندگی کمتری نسبت به فنول دارد و برای لایه برداری “نقطه ای” قسمتی از پوست بسیار عالی است. از TCA می توان برای لایه برداری عمیق، متوسط و یا سطحی بسته به میزان غلظت و شیوه استفاده از آن بهره برد.