درمان افتادگی(شل شدن) پوست صورت و گردن بدون جراحی

لیفتینگ
لیفتینگ

افتادگی پوست می تواند در تمامی نواحی بدن ایجاد شود. با شل شدن پوست صورت، افتادگی در غبغب به وجود می آید، پلک ها سنگین می شوند و گردن فرم طبیعی خود را از دست می دهد و به نظر می رسد چانه ی دوم به وجود آمده است.

پوست بدن زمانی شل می شود که وزن زیادی را از دست داده باشید به ویژه کم کردن وزن ناگهانی که نمونه شایع آن پس از بارداری است که پوست کشیده شده است . همچنین از موارد دیگر به افتادگی پوست زیر بازوها به دلیل افزایش سن میتوان اشاره کرد. هرچند افتادگی و شل شدن پوست در ناحیه ی صورت قابل توجه است اما در تمام نواحی بدن می تواند رخ دهد. چنانچه درمان های زمان بر در مورد افرادی که روی بازوها، کفل ها، ساق پاها، شکم و گردن پوست اضافه دارند،موثر واقع نشود متخصصان کلینیک عمل جراحی را به شما پیشنهاد میکنند . در برخی موارد پوست بیش از حد کشیده شده و به طور طبیعی قابل بازگشت به شکل اولیه نیست. در چنین مواردی، تنها راه درمان افتادگی پوست، عمل جراحی است

علت ها و دلایل

کلاژن و الاستین، دو پروتئینی هستند که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند.این پروتئین ها باعث به هم پیوستگی پوست شده ، حالت ارتجاعی به آن می دهند و پوست صاف به وجود می آورند. با افزایش سن، تولید این دو پروتئین کاهش یافته، پوست نازک تر می شود و قابلیت ارتجاعی کمتری خواهد داشت. این بدان معناست که پوست قابلیت بازگشت پذیری به حالت اولیه خود را از دست می دهد و در نتیجه تاثیر نیروی جاذبه زمین به دلیل عدم مقاومت پوست مانند گذشته، روی آن بیشتر به چشم می آید. آسیب بیش از حد ناشی از نور خورشید، به دلیل تخریب لایه ی پیوندی که پوست را جوان نگه می دارد، عامل موثر دیگری در شل شدن پوست است.

انواع راه ها و روش های درمان

لیفت با نخ

در این روش غیر جراحی، نخ هایی مورد استفاده قرار می گیرند که از جنس نخ های بخیه در جراحی هستند و مانند آن ها به مرور زمان حل می شوند. این روش تاثیر روش جراحی را دارد اما هیچ عمل جراحی صورت نمی گیرد. نخ ها ممکن است در طول ۸ ماه جذب بدن شوند اما تاثیر این روش تا یک یا دو سال باقی می ماند و همین عدم نیاز به انجام مداوم این درمان، این روش را به متداولترین و محبوبترین روش درمانی تبدیل کرده است. علایم بهبودی بدون بازگشت در درمان ، بلافاصله پس از درمان مشاهده می شوند.

 لیزر

در این روش از نور مادون قرمز( لیزر) استفاده می شود. این اشعه پروتئین کلاژن زیر پوست را گرم کرده و باعث سفت شدن آن می گردد. سفت شدن پوست صورت بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است. به دلیل عدم وجود هرگونه برگشتی، این شیوه ی درمان به یکی از متداولترین درمان ها تبدیل شده است. چنانچه نیاز به درمان افتادگی پوست با لیزر باشد، پس از چند ماه از اولین عمل لیزر صورت می گیرد. اما مطلوبترین نتیجه زمانی بدست می آید که دو یا سه بار درمان، هرکدام با فاصله ی یک ماه صورت گیرد.این روش جهت کاهش خطوط باریک، چروک ها و شل شدگی، مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است. هرچند نتایج حاصل از این روش مانند روش لیفت صورت چشمگیر و سریع نیست اما بیماران ترجیح می دهند نتایج را به آرامی اما بدون بازگشت مشاهده کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از روش شل شدن پوست با لیزر، بی خطر بودن آن و تاثیر آن در بازگرداندن ظاهری جوان و پوستی سفت است.

 بوتاکس

تزریق بوتاکس در ماهیچه های اطراف پیشانی باعث بالا رفتن دم ابرو می شود.تزریق بوتاکس در نواحی دارای چروک باعث از بین رفتن چروک ها شده و به داشتن ظاهری جوانتر کمک می کند. چنانچه به عضلات پیشانی، بیش از حد بوتاکس تزریق شده باشد یا در قسمت بسیار پائینی تزریق شده باشد، افتادگی یا شل شدن پوست مشاهده می شود که موقت خواهد بود.

 تزریق ژل

تزریق ژل یکی از رایجترین روش های درمانی در افتادگی و شل شدگی پوست است. تزریق ژل باعث سفت شدن پوست و درمان افتادگی و شل شدن پوست می شود از جمله ژل های مورد استفاده در این روش می توان به سلول های چربی، اسید هیالونوریک و کلاژن اشاره کرد. بر اساس نوع ژل مورد استفاده، ممکن است هرچند ماه یا سال نیاز به تزریق مجدد وجود داشته باشد.

هزینه و قیمت

هزینه ی لیفت با نخ: به دلیل منحصر به فرد بودن مورد هر شخص، تعداد نخ های مورد استفاده و همچنین ناحیه ی مورد نظر هزینه هر فرد متفاوت خواهد بود.

هزینه لیزر :سفت کردن پوست با لیزر بدون پرداخت هزینه های گزاف جراحی مانند لیفت صورت یا جمع کردن شکم و پهلو، به بیماران پوستی جوانتر و صاف تر می بخشد و تاثیر آن تا چند ماه باقی خواهد ماند. هزینه ی درمان افتادگی پوست با لیزر بر اساس نیاز هر فرد، اندازه، محل مورد نظر و نوع لیزر مورد استفاده متفاوت خواهد بود.اما هزینه ی سفت کردن پوست صورت بسیار ارزان تر از جراحی های باز بوده و حمایت های مالی شامل این روش می شود.

 هزینه بوتاکس و تزریق ژل : هزینه بوتاکس و تزریق ژل به تعداد واحدهای تزریق شده مورد نیاز توسط پزشک  برای درمان افتادگی (شل شدن) پوست بستگی دارد.