مزایا و معایب مزوتراپی

مزوتراپی
مزوتراپی

مزوتراپی عبارت است از وارد کردن گروهی از مواد فعال بیولوژیک با سوزن‌هایی بسیار ریز به داخل پوست. این مواد می‌توانند شامل انواع ویتامین، دارو (مانند:ماینوکسیدیل) یا فاکتورهای رشد (مانند فاکتورهای رشد انسولینی) باشند. مزوتراپی نوعی روش درمانی تزریقی است که در تمام دنیا، به‌خصوص فرانسه، کاربرد زیادی در درمان‌های زیبایی دارد.

 

پس چرا این روش درمانی در ایران چندان رایج نیست؟

متاسفانه تعداد مقاله‌های علمی که تاییدکننده کاربرد مزوتراپی در زمینه پوست و مو باشند، کم است و به همین دلیل خیلی از متخصصان پوست این روش درمانی را قبول ندارند، اما وقتی ما به کنگره‌های خارجی می‌رویم، می‌بینیم که در اروپا (به خصوص در فرانسه که به نوعی مهد درمان‌های زیبایی پوست محسوب می‌شود)، این روش بسیار کاربردی و شایع است و هیچ‌کس در مورد موثر بودن یا نبودن آن سوالی نمی‌پرسد، زیرا تقریبا همه از تاثیر مثبت مزوتراپی آگاهی دارند.

 

مزوتراپی روش درمانی دائمی‌ است؟

نه، این روش موقت است و بیمار باید چند بار برای درمان مراجعه کند. معمولا فواصل تزریق در نوبت‌های اول کوتاه‌تر و در نوبت‌های بعد، طولانی‌تر خواهد بود.

در مورد مزوتراپی مو هم زمانی که از محلول‌های مناسب برای تزریق استفاده شود،ریزش مو تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و حتی گاهی شاهد رشد مجدد مو هم خواهیم بود؛ اما در این مورد هم باید تزریق و درمان،‌ دنباله‌دار باشد.

 

این روش عارضه ای هم دارد؟

علاوه بر غیردائمی بودن این روش، به دلیل تزریق با سوزن‌های ریز دستی یا با دستگاه مزوگان، مزوتراپی کمی هم دردناک است. ضمن اینکه تکرار درمان می‌تواند کمی خسته‌کننده باشد. البته این تکرار درمان و تزریق برای حفظ اثر مزوتراپی درنهایت می‌تواند برای بیمار نتیجه مطلوبی داشته باشد.

معمولا پس از تزریق هم کمی تورم در ناحیه تزریق و اطراف آن اتفاق می‌افتد. استفاده از ترکیب‌‌هایی که باعث ذوب شدن چربی‌ها می‌شوند، می‌تواند تورم بیشتری ایجاد کند. به همین دلیل برای مزوتراپی چربی‌ها و سلولیت مقدار زیادی دارو در یک جلسه تزریق نمی‌کنیم، چون در غیر این صورت، بیمار با افزایش بیش از حد چربی خون مواجه می‌شود و حتی ممکن است التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت برای او به وجود آید.

 

علاوه بر اینها امکان دارد بیمار به مواد تزریقی آلرژی داشته باشد و دچار واکنش‌های آلرژیک شود.

از آنجا که مویرگ‌ها و پوست بسیار نازکی در اطراف چشم‌ها وجود دارد، در اثر مزوتراپی برای رفع سیاهی و لک های دور چشم،کبودی دور از انتظار نخواهد بود.

 

پیشگیری از بروز این آلرژی ها ممکن نیست؟

متاسفانه نه زیرا تا زمانی که یک ماده را برای بیمار تزریق نکنیم، نمی‌توانیم متوجه شویم که به آن حساسیت دارد یا نه. البته اگر خود بیمار بگوید بدنش به ماده خاصی مانند ماینوکسیدیل حساسیت دارد، برایش تزریق انجام نخواهیم داد.

 

درمان مزوتراپی برای افرادی با جنس پوست و موی خاصی توصیه می‌شود یا هر فردی می‌تواند تحت درمان‌های زیبایی با این روش قرار بگیرد؟

خوشبختانه این روش برای تمام افراد با هر جنس پوست و مویی مناسب است. البته مزوتراپی برای درمان‌های مختلف، پروتکل‌های متفاوتی دارد، یعنی ترکیب‌ و مقدار مواد مورد استفاده تزریقی برای هر مشکلی متفاوت است.

 

ترکیب مواد تزریقی را خود پزشکان تهیه می‌کنند؟

پزشکان می‌توانند خودشان مواد مختلفی مانند ویتامین‌ها و داروها را با یکدیگر ترکیب کنند، اما تهیه ترکیب‌های آماده، دردسر ترکیب داروها را از بین می‌برد و احتمال آلوده شدن میکروبی ترکیب هم به حداقل می‌رسد. این کار برای پزشک و بیمار از نظر بهداشتی و سلامت، بهتر و ساده‌تر است.

 

بیشترین کاربرد و تاثیر مزوتراپی چیست؟

این روش برای جوانسازی پوست، از بین بردن لک های پوستی، از بین بردن لک های بارداری، لیفتینگ پوست، ذوب کردن سلولیت‌ها و چربی‌های اضافه و درمان ریزش مو مناسب است.

 

انجام مزوتراپی برای نواحی خاصی از پوست، خطرناک‌ یا ممنوع نیست؟

نه. البته میزان پاسخگویی و عوارض مزوتراپی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و قابل‌تشخیص هم نیست. مثلا ممکن‌است درمان لک‌ها با مزوتراپی برای یک بیمار خوب و موثر باشد و برای بیمار دیگری نه.