یه عنوان مقدمه ذکر این مساله لازم است که چروکهای صورت به دودسته تقسیم میشوند:
۱- چروکهای فعال(Dynamic Wrinkles) که بدلیل وجود عضله در زیر آنها به وجود می‌آید.این خطوط نتیجه سالها خندیدن،اخم کردن و تغییر فرم عضلات صورت هستند.
۲- چروکهای غیر فعال (Static Wrinkles) که بدلیل پروسه پیری و تغییرات محتویات درم پوست ایجاد میشود.
در مورد چروکهای فعال یعنی چین وچروکهایی که ارتباط مستقیم با حرکات عضلات صورت دارند ، ‌به عنوان مثال چین‌های افقی پیشانی ، ‌چین اخم بین ابروها وچین‌های دور چشم استفاده از بوتاکس بسیار موثر است.
ولی برای درمان چین وچروک عمیق وغیر فعال مثل خط خنده باید از تزریق پرکننده‌ها مثل اسید هیالورونیک استفاده کرد وتزریق بوتاکس در این موارد بی‌اثر است. حال به چند پرسش رایج در مورد تزریق بوتاکس میپردازیم:
۱- بوتاکس چیست؟ بوتاکس فرم رقیق و خالص توکسین بوتولینوم است که در شل کردن عضلات بسیار موثر است. این دارو با اسامی تجاری مختلفی در بازار وجود دارد که معتبرترین آنها BOTOX و Dysprot هستند.
۲- چگونه چروک ها توسط بوتاکس برطرف میشود؟
مقدار مشخصی از بوتاکس توسط سوزن ظریف به داخل عضلات زیر چروک تزریق میشود، این تزریق باعث غیر فعال شدن عضله تولید کنّنده چین میشود و در نتیجه چروک فعال محو میشود. به همین دلیل بوتاکس برای برطرف کردن چین اخم (بین دو ابرو)،خطوط پیشانی و خطوط دور چشم بسیار عالی عمل میکند.

۳- بوتاکس برای درمان چه مناطقی به کار میرود؟
کاربرد زیبایی بوتاکس در صورت اغلب برای برطرف کردن چین اخم (بین دو ابرو)، خطوط پیشانی و خطوط دور چشم است.علاوه برا ین موارد از تزریق بوتاکس برای ‌بالا بردن وشکل دادن ابرو ها ، محو خطوط دور لب ، بالا بردن گوشه‌های لب و نوک بینی، کم کردن عمق چاله چانه ، ‌بهبود پوست پرتقالی شدن پوست چانه و برای از بین بردن ‌خطوط عرضی وعمودی گردن میتوان استفاده کرد.به غیر از کاربردهای زیبایی بوتاکس را میتوان برای درمان تعریق بیش از حد کف دست وپا وزیر بغل و حتی درمان سردردهای میگرنی وتنشی به کار برد .
۴- آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد؟
از سال ۱۹۹۰ تاکنون از تزریق بوتاکس استفاده میشود ولی تاکنون هیچ عارضه جدی برای بوتاکس مشاهده نشده است. شایعترین عارضه تزریق بوتاکس افتادن پلک است که در صورت انجام این تزریق توسط متخصص احتمال بروز این عارضه بسیار ناچیز است. تزریق بوتاکس در مطب انجام میشود و بیمار بلافاصله به سر کار برمیگردد.
۵- مزایای تزریق بوتاکس چیست؟
تزریق بوتاکس امروزه یکی از بهترین وموثرترین روشهای درمانی زیبایی پوست است .رفع چروک با این روش بسیارسریع و موثر است به طوری که بین۷-۲ روز پس از تزریق اثر بوتاکس شروع میشود و چروکها برطرف میشود.مزیت دیگر این روش برگشت سریع به سر کار است،حتی موقع خروج بیمار از مطب نیز اثری از تزریق انجام شده در بیمار مشاهده نمیشود.
اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۹-۴ ماه طول میکشد.در صورت تزریق مکرر بوتاکس ، به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر میشود یعنی عملاً با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانیتری حاصل میشود.به طور کلی تزریق بوتاکس، بهترین و مطمئن ترین روش غیر جراحی برای جوانسازی پوست است.
۶- چه کسی کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس است؟
هر کسی که خواهان این است که چهره جوان تر و کم‌چروک‌تری داشته باشد کاندید مناسبی برای تزریق است.مزیت تزریق بوتاکس این است که موقع خنده، اخم و تغییر فرم صورت چروک بیشتری در صورت ظاهر نمیشود.برای مادران باردار و شیرده و همچنین بیماران عصبی تزریق بوتاکس ممنوع است.
آیا ژل‌ها یا پرکننده‌ها پس از تزریق در صورت حرکت میکنند؟
مواد پرکننده (filling agent) که به نام ژل هم شناخته میشوند،موادی هستند که با هدف بازسازی و زیبایی پوست به کار می روند. طی سالهای اخیر مصرف مواد پرکننده برای درمان اسکار جوش صورت،محو خطوط پوستی و برجسته کردن اجزای صورت بسیار شایع شده است.برای پاسخ به پرسش بالا ذکر این مقدمه لازم است که در ابتدای ورود پرکنندهها به ایران مادهای ارزان قیمت با نام ژل پاژ وارد ایران شد. این ژلها از جنس پلیآکریلامید و غیرقابل جذب برای بدن بود. از آنجایی که این ژل جذب نمیشد، بعد از مدتی از محلی که تزریق صورت گرفته بود، حرکت میکرد و پایین میآمد و همچنین موجب واکنشهای التهابی میشد.به همین دلیل تزریق این نوع ژل ممنوع اعلام شد.در حال حاضر اغلب ژلهای موجود در بازار از جنس هیالورونیک اسید هستند. اسیدهیالورونیک یک ماده طبیعى است که در همه موجودات زنده وجود دارد. غلظتهاى زیاد این ماده در بافت پوست وجود دارد که به صورت یک ماده ژلهای فضاى بین کلاژن و فیبرهاى الاستین را پر میکند.در حال حاضر از اسید هیالورونیک برای محو کردن خط اخم بین ابروها، خطوط گوشه دهان و خطوط خنده کنار بینی استفاده میشود.همچنین این ماده برای برجسته کردن لب و گونهها به کار میرود. به دلیل اینکه اسید هیالورونیک ماده طبیعی میباشد هیچ واکنش التهابی پس از تزریق آن مشاهده نمیشود و به دلیل اینکه این ماده با بافت اطراف خود ممزوج میشود به هیچ وجه پس از تزریق حرکت نمیکند. افرادی که قصد تزریق ماده پرکننده دارند، بهتر است قبل از تزریق، نام و جنس پرکننده را از پزشک خود بپرسند.