پوست‌ها انواع مختلفی دارند: خشک، چرب، معمولی، مختلط و حساس. هرکدام از آنها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. شما به هیچ‌وجه نمی‌توانید نوع پوست‌تان را عوض کنید اما بدون شک می‌توانید با کمی جستجو و مطالعه، به بهترین نحو ممکن از پوست‌تان مراقبت کنید. بحث امروز ما درمورد پوست چرب است. خوب است که بدانید پوست چرب، به‌راحتی برنزه می‌شود و به‌علت چرب بودنش، روند پیری را کُند می‌سازد. مطمئنا داشتن پوست چرب، چندین مزیت دارد اما دارای معایب بسیاری هم هست که اکثر افراد نمی‌توانند آنها را نادیده بگیرند. متخصصان پوست معتقدند که چربی پوست، منافذ را مسدود می‌کند و باعث جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه یا کورک می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پوست‌ شما روغنی به نظر برسد. برای همین در این نوشته می‌خواهیم شما را با طرز تهیه ۹ مدل ماسک صورت برای پوست چرب آشنا کنیم.

 

 

 

اگر پوست چربی دارید، حتما موارد زیر برای‌تان آشنا هستند:

 

  • شما مجبورید تا برای ثابت نگه‌داشتن آرایش‌، دائما به صورت‌تان پودر بزنید.
  • به هیچ‌وجه نمی‌توانید از سایه‌های چشم و رژگونه‌‌های کرمی استفاده کنید.
  • دو ساعت بعد از آنکه صورت‌تان را شستید، طوری به نظر می‌رسد که انگار مدت‌هاست حمام نرفته‌اید.
  • باید روبالشی‌تان را چند بار در هفته بشویید و اگر این کار را نکنید، بشدت چرب و روغنی می‌شود.
  • شما مجبورید چندین عکس سلفی بگیرید تا یکی از آنها خوب از آب دربیاید. چون به‌خاطر پیشانی یا گونه‌های چرب‌تان، همیشه جایی از صورت‌تان برق می‌زند.
  • همیشه باید همراه خودتان، کاغذِ خشک‌کن داشته باشید.
  • داشتن پوست چرب، زحمت شما را زیاد می‌کند و می‌تواند باعث شود که حتی پس از نوجوانی نیز جوش بزنید. خوشبختانه، چند درمان خانگی بسیار مؤثر برای پوست چرب وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا با این مشکل مقابله کنید. شما می‌توانید میزان چرب بودن پوست‌تان را به‌سرعت کاهش دهید، پس ناامید نشوید.

    چه چیزی باعث ایجاد پوست چرب می‌شود؟

    پوست شما هنگامی چرب می‌شود که غده‌ی سباسه در بدن‌تان، بیش‌ازحد فعال باشد. چرا که در این هنگام، سبوم اضافی تولید خواهد شد. عوامل بسیاری باعث بروز این مسئله می‌شوند، برای مثال انتخاب‌های غذایی، ژنتیک، داروها، تغییرات هورمونی، استرس، چرخه‌ی قاعدگی و زیاده‌روی در استفاده از محصولات مراقبت از پوست.

    بیایید نگاه دقیق‌تری به این عوامل بیندازیم.

    ۱. ژنتیک

    اگر اعضای خانواده‌ی شما پوست چربی دارند، احتمالا پوست شما هم چرب است. محققان کشف کرده‌اند که غده‌ی سباسه در بعضی از خانواده‌ها، بسیار فعال است و چربی بیش‌ازحدی تولید می‌کند.

    ۲. تغییرات هورمونی

    سطح هورمون درطول زندگی یک زن (دوران بلوغ، بارداری، حوالی یائسگی و پیش از قاعدگی) تغییر می‌کند. این امر می‌تواند غده‌ی سباسه را بیش‌ازحد فعال کند. به عنوان مثال هورمون‌های آندروژن که مسئول تولید چربی هستند، درطول دوران بلوغ بسیار فعال می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که آندروژن هورمونی مردانه است، بدانید که این‌طور نیست. آندروژن‌ها بر زنان نیز تأثیر می‌گذارند و مقدار آنها در بدن یک زن، بیشتر از مقادیر استروژن‌هاست. این هورمون باعث تحریک رشد می‌شود، اما چربی اضافی نیز تولید می‌کند و منافذ را می‌بندد. به‌طور مشابه، سطوح آندروژن نیز درست قبل از دوره‌‌های قاعدگی، یائسگی و بارداری افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که معمولا خانم‌ها قبل از شروع دوره‌ی قاعدگی‌شان، جوش می‌زنند.

    ۳. آب‌و‌هوا

    رطوبت و گرما درطول تابستان و بهار افزایش می‌یابد و همین امر می‌تواند میزان تولید چربی را افزایش دهد. پوست شما عرق می‌کند و چرب می‌شود. در مقابل، پوست در زمستان خشک‌تر است، بنابراین ممکن است کم‌آ‌ب شود. پوست با این مسئله مقابله خواهد کرد و ممکن است در جبران چیزی که از دست داده است، زیاده‌روی کند و چربی زیادی تولید کند. در این روند، پوست شما بیش از حد چرب خواهد شد.

    مصرف دارو - ماسک صورت برای پوست چرب

    ۴. داروها

    داروها نیز در چرب شدن پوست نقش دارند. داروهای پیشگیری از بارداری و جایگزین هورمونی می‌توانند تولید چربی را افزایش دهند. به عنوان مثال، هنگامی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید، آن قرص، سطح هورمون‌ها را در بدن شما تغییر می‌دهد و به عنوان یکی از اثرات جانبی، چربی اضافی تولید می‌کند. به‌طور مشابه، هر دارویی که باعث کم‌آبی بدن شود نیز می‌تواند باعث شود که پوست‌تان با جبران بیش‌ازحد آن، چربی اضافی تولید کند.

    ۵. استرس

    هنگامی که استرس دارید، بدن‌تان هورمون کورتیزول ترشح می‌کند و این هورمون، غده‌ی سباسه را بسیار فعال می‌کند.

    ۶. استفاده‌ی بیش‌ازحد از محصولات مراقبت از پوست

  • بسیاری از خانم‌ها برای داشتن پوستی پاک‌تر، نرم‌تر و جوان‌تر، در استفاده از این محصولات زیاده‌روی می‌کنند. آنها با این کار پوست‌شان را بیش‌ازحد پاکسازی یا لایه‌برداری می‌کنند. همچنین آرایش غلیظ نیز می‌تواند چربی را به دام بیندازد و باعث بروز جوش شود.

    ۷. ابزارهای غیرضروری برای مراقبت از پوست

    هرگز از کیسه‌ی حمام، لیف دستکشی، برس پاک‌کننده یا اسکرابر استفاده نکنید. هنگامی که پوست‌تان را بیش از حد مالش دهید و فشار زیادی بر آن وارد کنید، این کار می‌تواند پوست‌تان را تحریک و آن را به‌شدت خشک کند. این امر باعث می‌شود تا غده‌ی سباسه برای جبران چربی از دست‌رفته، چربی بیش‌ازحد تولید کند.

    چگونه می‌توانم بفهمم که پوستم چرب است

    راه‌های مختلفی برای تشخیص چربی پوست وجود دارد. حتما از چرب بودن پوست‌تان مطمئن شوید، چون این امر به شما کمک خواهد کرد تا محصولات درستی را برای مراقبت از پوست‌تان انتخاب کنید. همچنین به شما امکان می‌دهد تا بفهمید که پوست چگونه به قرارگیری درمعرض نور خورشید واکنش نشان می‌دهد و عکس‌العمل آن دربرابر آسیب‌پذیری ژنتیکی‌ نسبت به آسیب پوستی، چگونه است.

    • آیا پوست‌تان، بیش‌ازحد براق به نظر می‌رسد؟
    • آیا منافذ باز و بزرگی روی پوست‌تان وجود دارد؟
    • آیا اغلب اوقات، کورک و جوش‌های سرسیاه روی پوست‌تان دارید؟

    همچنین ممکن است پوست‌تان در برخی نواحی چرب و در بقیه‌ی جاها خشک باشد؛ وضعیتی که «پوست مختلط» نامیده می‌شود. نواحی چرب معمولا بینی و پیشانی هستند، درحالی که تمام قسمت‌های دیگر صورت ممکن است خشک باشند. نواحیِ خشک، فلس مانند، زبر و دچار خارش خواهند بود.

    اگر پوست‌تان مختلط است، باید بیشتر مراقب باشید. روال مراقبت از پوست شما باید هر دو نگرانی را هدف بگیرد: چربی بیش‌ازحد و خشکی بیش‌ازحد.

    مراقبت‌ اولیه از پوست‌ چرب

    شستشوی صورت - ماسک صورت برای پوست چرب

    هرگز در استفاده از محصولات مراقبت از پوست زیاده‌روی نکنید. پوست‌تان را به‌طور منظم بشویید اما این کار را هر ساعت انجام ندهید، چون پوست را بیش از حد خشک خواهد کرد. پوست‌تان را ۲ تا ۳ بار در روز بشویید، نه بیشتر از آن. شما می‌توانید شب‌ها از پاک‌کننده استفاده کنید و پس از آن یک مرطوب‌کننده‌ی مخصوص پوست چرب را روی صورت‌تان بمالید. برای شستن آن در صبح از آب گرم استفاده کنید و دقت کنید که مرطوب‌کننده‌‌ی شما کومدون‌زا نباشد. همچنین از یک صابون ملایم استفاده کنید تا مطمئن شوید که پوست‌تان تحریک نمی‌شود. واکنش طبیعی بدن درهنگام تحریک پوست، تولید چربی‌های اضافی است. اگر روی صورت‌تان جوش دارید، هرگز آنها را دست‌کاری نکنید.

    اگر غدد سباسه‌ی شما چربی‌های اضافه تولید می‌کنند، کاری نمی‌توانید انجام دهید. با این حال، این بدان معنا نیست که مجبورید با پوستی چرب زندگی کنید. چندین ماسک صورت خانگی مؤثر برای پوست چرب وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

    بهترین ماسک‌های صورت خانگی برای پوست چرب

    ۱. ماسک موز

    خوردن موز،‌ انرژی ما را در لحظه بالا می‌برد. شما می‌توانید با آنها، میلک‌شیک و سایر دسرهای خوشمزه را درست کنید. موز غنی از آهن، پتاسیم، ویتامین‌های A، B، C و E است. اما آیا می‌دانستید که ماسک صورت موز می‌تواند در مبارزه با پوست چرب به شما کمک کند؟ درواقع اسکراب‌ها و ماسک‌های میوه‌ای بسیار معدودی وجود دارند که برای پوست چرب، مفیدتر از این ماسک باشند.

    مواد لازم:

    • موز رسیده : ۱ عدد؛
    • عسل : ۱ قاشق چای‌خوری؛
    • لیمو یا پرتقال: ۱ عدد.

    روش کار:

    • موز را له کنید؛
    • عسل را اضافه کنید؛
    • ۳ تا ۴ قطره آب‌لیمو یا پرتقال در آن بریزید و به‌خوبی مخلوط کنید. مطمئن شوید که خمیر حاصل، نرم و یکدست است؛
    • حالا این خمیر را روی گردن و صورت‌تان بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند؛
    • سپس با آب گرم بشویید. شما می‌توانید از یک لیف نرم نیز استفاده کنید.

    ۲. ماسک آووکادو و بلغور جودوسر

    آووکادو و جو دوسر - ماسک صورت برای پوست چرب

    این تصور غلطی است که آووکادو تنها برای پوست‌های خشک کاربرد دارد. ماسک‌های صورت آووکادو برای افرادی با پوست‌های چرب و مستعد آکنه نیز مفیدند. آووکادو، غنی از مواد معدنی و ویتامین E است که تأثیر به‌سزایی روی پوست می‌گذارد. این میوه، حاوی چربی‌های غیراشباع نیز هست و تعجبی ندارد که در بسیاری از محصولات زیبایی به کار می‌رود. آووکادو، روند پیری پوست را نیز کُند می‌سازد. بلغور جودوسر در این ماسک صورت، سلول‌های مرده را از بین می‌برد و با التهاب مبارزه می‌کند. جو دوسر حاوی پلی‌ساکاریدهاست که یک پوشش محافظ روی پوست‌تان ایجاد می‌کنند.

    مواد لازم:

    • آووکادوی رسیده – نصف میوه
    • بلغور جو دوسر – نصف فنجان

    روش کار:

    • بلغور جو دوسر را بپزید.
    • با یک چنگال، آووکادو را له کنید.
    • حالا این دو را با هم مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی پوست‌تان بمالید.
    • بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.
    • سپس با آب گرم بشویید و صورت‌تان را با حرکات ضربه‌ای حوله، خشک کنید.

    ۳. ماسک صورت آووکادو و تخم‌مرغ

    این ماسک صورت، از چربی پوست‌تان می‌کاهد و احتمال بروز آکنه و جوش را کاهش می‌دهد. شما می‌دانید که چرا استفاده از آووکادو مفید است. اگر نمی‌دانید دستور ماسک قبلی را مرور کنید. تخم‌مرغ در دستور این ماسک صورت به سفت کردن پوست‌ و کوچک کردن منافذ آن کمک می‌کند.

    مواد لازم:

    • آووکادوی رسیده: نصف میوه؛
    • سفیده‌ی تخم‌مرغ: ۱ عدد؛
    • آب‌لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری.

    روش کار:

    • با استفاده از چنگال، آووکادو را له کنید؛
    • سفیده‌ی تخم‌مرغ را جدا کنید و به آووکادو اضافه کنید؛
    • حالا آب‌لیمو را در آن بریزید و به‌خوبی مخلوط کنید؛
    • این ماسک را به آرامی روی صورت‌تان بمالید. مراقب باشید وارد چشم‌هایتان نشود؛
    • اجازه دهید که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند، سپس با آب گرم بشویید و با حرکات ضربه‌ای حوله خشک کنید.

    ماسک‌های خانگی حاوی آووکادو برای پوست چرب را می‌توانید هفته‌ای یک‌ بار استفاده کنید. همین مقدار باید کافی باشد. در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید، چون ممکن است پوست‌تان بسیار خشک شود. در این‌ صورت، غده‌ی سباسه‌ی شما به‌شدت فعال خواهد شد و چربی بیشتری تولید خواهد کرد، درنتیجه پوست‌تان دوباره چرب می‌شود.

    ۴. ماست

    حراج ویژه بهترین عطرهای مردانه تا ۱۰۰ هزار تومان

    حراج ویژه بهترین عطرهای مردانه تا ۱۰۰ هزار تومان

    کشف مبتکر ایرانی در مورد رفع سفیدی مو

    کشف مبتکر ایرانی در مورد رفع سفیدی مو

    ماست - ماسک صورت برای پوست چرب

    ماست ساده نیز یک پاک‌کننده‌ی طبیعی استثنایی است. ماست حاوی اسید لاکتیک، چربی و پروتئین است که پوست را سم‌زدایی و پاکسازی می‌کنند. شما می‌توانید ماست ساده را روی صورت‌تان بمالید. اگر تحمل بوی ماست برای‌تان سخت است، چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید. با این کار، بوی خوشایندتری پیدا خواهد کرد.

    مواد لازم:

    • آب‌لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری؛
    • ماست: ۱ قاشق چای‌خوری.

    روش کار:

    • ماست را در کاسه‌‌ای کوچک بریزید؛
    • ۱ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو به آن اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید؛
    • همچنین می‌توانید چند قطره اسانس نیز به آن اضافه کنید (اختیاری). این کار باعث می‌شود تا ماسک صورت خانگی شما، بوی دلنشین‌تری داشته باشد؛
    • نوک انگشتان‌تان را به این مخلوط آغشته کنید و روی صورت‌تان بمالید؛
    • صورت‌تان را به آرامی ماساژ دهید؛
    • بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس با آب گرم بشویید.

    ۵. ماسک صورت دارچین و عسل

    دارچین و عسل - ماسک صورت برای پوست چرب

    دارچین، تند است و عسل چسبناک. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا آنها را از پوست‌شان دور نگه دارند، اما هر دوی آنها می‌توانند برای شما مفید باشند، به‌خصوص هنگامی که آنها را با هم مخلوط کنید. دارچین به‌علت خواص ضدمیکروبی، رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند، بنابراین به شما کمک خواهد کرد تا از شر اِسکارهای آکنه که توسط پوست چرب ایجاد می‌شوند، خلاص شوید. عسل نیز یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است.

    مواد لازم:

    • عسل: ۲ قاشق چای‌خوری؛
    • دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری.

    روش کار:

    • اول، پوست‌تان را با آب گرم بشویید و با حرکات ضربه‌ای خشک کنید؛
    • ۱ قاشق چای‌خوری دارچین و ۲ قاشق چای‌خوری عسل را با هم مخلوط کنید. آنها را کاملا با هم ترکیب کنید تا خمیری یکدست به دست آید؛
    • حالا آماده‌اید تا ماسک را به صورت‌تان بمالید. اگر در حال حاضر، جوش‌هایی روی صورت‌تان دارید، می‌توانید فقط روی نواحی جوش‌دار از این ماسک استفاده کنید؛
    • بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند، سپس صورت‌تان را بشویید و با حرکات ضربه‌ای خشک کنید. بهتر است چند دستمال توالت با خودتان داشته باشید. این مخلوط، چسبناک است، بنابراین باید به‌خوبی آن را بشویید.

    ۶. ماسک صورت چای سبز و آب‌لیمو

    چای سبز، یک آنتی‌اکسیدان و محافظ طبیعی دربرابر اشعه‌ی فرابنفش است. چای سبز، غنی از مواد معدنی است، پوست‌تان را تغذیه می‌کند و همچنین در مقابله با علائم پیری به شما کمک می‌کند. پتاسیم موجود در آب‌لیمو، به آبرسانی به پوست‌تان کمک خواهد کرد و اسید سیتریک آن، منافذ پوست شما را سفت می‌کند. به‌خاطر خواص ضدالتهابی پودر زردچوبه، شما می‌توانید با اگزما و سایر بیماری‌های پوستی مبارزه کنید. زردچوبه، لکه‌ها و نقاط تیره را نیز از بین می‌برد.

    مواد لازم:

    • چای سبز دم‌کرده: ۲ قاشق چای‌خوری؛
    • آب‌لیمو: نصف قاشق چای‌خوری؛
    • پودر زردچوبه: به‌ مقدار کم.

    روش کار:

    • چای سبز سرد را در یک کاسه بریزید؛
    • پودر زردچوبه و آب‌لیمو را به آن اضافه کنید؛
    • به‌خوبی با هم مخلوط کنید؛
    • یک پنبه‌ی توپی را به این مخلوط آغشته کنید و با حرکات ضربه‌ای به صورت‌تان بزنید. همیشه قبل از استفاده از ماسک، صورت‌تان را بشویید؛
    • ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خشک شود؛
    • سپس با آب سرد بشویید و با حرکات ضربه‌ای خشک کنید.

    ۷. ماسک چای سبز، آرد برنج و آب‌لیمو

    این ماسک که ازماسک‌های آسیایی الهام گرفته شده است، چربی اضافی پوست را به‌سرعت جذب می‌کند. چای سبز به کاهش تولید سبوم کمک می‌کند و آب‌لیمو، پوست چرب شما را مرطوب و تقویت می‌کند و درنتیجه، آن را سالم و درخشان نگه می‌دارد. آرد برنج می‌تواند چربی اضافه را جذب کند و به‌دلیل داشتن خواص لایه‌برداری، سلول‌های مرده‌ی پوست را نیز از بین ببرد. با استفاده از ماسک ساخته‌شده از آرد برنج، پوست‌تان درخشندگی طبیعی پیدا خواهد کرد و سالم‌تر نیز خواهد شد. اگر به‌دنبال بهترین ماسک صورت برای پوست چرب هستید، این ماسک را امتحان کنید.

    مواد لازم:

    • چای سبز دم‌کرده: ۳ قاشق چای‌خوری؛
    • آرد برنج: ۳ تا ۴ قاشق چای‌خوری؛
    • آب‌لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری.

    روش کار:

    • چای را دم کنید و اجازه بدهید تا خنک شود؛
    • چای سرد را در یک کاسه بریزید و آرد برنج را با آن مخلوط کنید؛
    • آب‌لیمو را به آن اضافه کنید و به‌خوبی مخلوط کنید تا خمیری نرم و یکدست درست شود. خمیر نباید آبکی باشد، پس سعی کنید تا غلظت مناسبی ایجاد کنید؛
    • اگر خمیر بیش‌ازحد غلیظ شد، چای بیشتری به آن اضافه کنید؛
    • صورت‌تان را به‌طور کامل بشویید و با حرکات ضربه‌ای حوله خشک کنید؛
    • این خمیر را روی صورت‌تان بمالید و بگذارید تا ۲۰ دقیقه بماند؛
    • سپس با آب سرد بشویید؛
    • درهنگام شستن، خمیر را روی صورت‌تان مالش دهید تا پوست‌تان را لایه‌برداری کند؛
    • در پایان، از یک مرطوب‌کننده‌ی مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

    ۸. ماسک صورت رُس بنتونیت

    ماسک رُس - ماسک صورت برای پوست چرب

    بنتونیت یا خاک رُس سبز، یک ماسک بسیار خوب برای پوست‌های چرب و روغنی است. این نوع از رُس، تسکین‌دهنده‌‌ای طبیعی است و دراصل، در ایالت وایومینگِ ایالات متحده یافت می‌شود. این رُس که از خاکستر آتشفشانی تشکیل می‌شود، غنی از منیزیم، آهن، کلسیم، سدیم و پتاسیم است. این خاک، بافت‌های پوستی را التیام می‌دهد، سموم را بیرون می‌کِشد، منافذ را کوچک و تمیز می‌کند، از جوش‌ها جلوگیری می‌کند، اِسکارها را کاهش می‌دهد، چربی اضافه را از بین می‌برد و پوست‌تان را درخشان می‌کند. این ماسک را می‌توانید علاوه‌بر صورت، به کل بدن‌تان نیز بمالید.

    مواد لازم:

    • رُس سبز: ۱ قاشق چای‌خوری؛
    • عصاره‌ی علف لیمو (پالماروسا): ۳ قطره؛
    • روغن هسته ی زردآلو: ۱ قاشق چای‌خوری.

    روش کار:

    • همه‌ی مواد را در کاسه‌ای کوچک بریزید و به‌خوبی مخلوط کنید؛
    • چند قطره آب اضافه کنید. حتما از آب ولرم استفاده کنید؛
    • شما می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید تا خمیر به‌اندازه‌ی کافی نرم شود؛
    • ماسک را به آرامی روی پوست‌تان بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند؛
    • سپس آن را با آب گرم یا لیف بشویید.

    ۹. ماسک توت‌فرنگی، لیمو و خاک رُس

    شما می‌توانید با توت‌فرنگی‌ها به جنگ پوست چرب بروید، چرا که آنها به‌طور طبیعی اسیدی هستند و مقدار زیادی ویتامین C دارند. توت‌فرنگی‌ها می‌توانند سبوم اضافی را از بین ببرند. علاوه‌بر این، آنها پوست شما را لایه‌برداری و پاکسازی می‌کنند و برای درمان آکنه و سفت کردن منافذ مفید هستند.

    مواد لازم:

    • توت‌فرنگی: ۸ عدد؛
    • آب‌لیمو: ۲ تا ۳ قطره؛
    • رُس: ۱ قاشق چای‌خوری (شما می‌توانید از رُس سبز یا بنتونیت استفاده کنید).

    روش کار:

    • همه‌ی مواد را به‌خوبی در یک کاسه با هم مخلوط کنید تا خمیر نرمی درست شود؛
    • کمی آب به آن اضافه کنید تا پخش کردن خمیر روی صورت‌تان، برای شما آسان‌تر شود. اما مراقب باشید که بیش از حد آبکی نشود؛
    • خمیر را بادقت روی گردن و صورت‌تان بمالید. مراقب باشید که وارد چشم‌هایتان نشود؛
    • اجازه دهید تا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس با آب سرد بشویید.

    شما می‌توانید یک یا دو بار در هفته از این ماسک صورت استفاده کنید.

    مواد تشکیل‌دهنده‌ای که در ماسک‌های صورت موجود در بازار برای پوست چرب پیدا خواهید کرد

    انتخاب ماسک صورت - ماسک صورت برای پوست چرب

    همان‌طور که می‌بینید، ماسک‌های خانگی بسیاری برای پوست‌های چرب موجودند. محصولات تجاری متنوعی نیز از مارک‌های معتبر دنیا وجود دارند که می‌توانند به کاهش چربی پوست کمک کنند. درحالی که ممکن است این محصولات، کاملا طبیعی نباشند اما حاوی برخی مواد تشکیل‌دهنده‌ی طبیعی هستند که برای پوست چرب مفید است. سعی کنید هر محصولی را که انتخاب می‌کنید، حداقل برخی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی زیر را داشته باشد:

    • عسل؛
    • زردچوبه؛
    • نیم (چریش)؛
    • آب‌لیمو؛
    • سرکه‌ سیب؛
    • آلوئه‌ ورا؛
    • چای سبز؛
    • رُس سبز.

    از آنجایی که پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن ماست، باید به‌خوبی از آن مراقبت کنیم. اگر پوست چرب باشد، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اشعه‌های فرابنفش مضر خورشید، آلودگی، مواد شیمیایی و استفاده‌ی بیش‌ازحد از لوازم آرایشی، همگی می‌توانند به پوست‌تان آسیب برسانند. رژیم غذایی نامناسب و استرس بیش‌از‌حد نیز در این آسیب، نقش دارند. چربی زیاد می‌تواند منافذ را مسدود کند و به بروز جوش‌هایی منجر شود که ممکن است در بدترین مواقع ظاهر شوند. اگر قرار باشد که در یک مصاحبه‌ی کاری شرکت کنید یا به مراسم مهمی بروید، چه کار می‌کنید؟ آیا با پوستی که از چربی زیاد، برق می‌زند یا جوش‌های سرسیاه روی صورت‌تان به آنجا می‌روید؟

    حالا که با ماسک‌های طبیعی بالا برای پوست‌های چرب آشنا شدید، لازم نیست نگران چیزی باشید. این ماسک‌های صورت خانگی، کاملا بی‌خطر هستند و هیچ‌گونه عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند، چرا که مواد تشکیل‌دهنده‌ی آنها کاملا طبیعی‌ هستند. اجزای تشکیل‌دهنده‌ی این ماسک‌ها به‌راحتی در دسترس هستند بنابراین لازم نیست تا برای پیدا کردن آنها، زیاد جستجو کنید. فقط کافی است تا از بین ماسک‌های بالا، ماسکی را آماده کنید که برای پوست چرب‌تان مناسب‌تر است.