دست‌ها یکی از اندام‌های بدن هستند که ظاهر آنها، در برخورد اول خیلی اهمیت دارد. به همین دلیل است که باید همیشه نرم، صاف و سالم نگه‌شان داریم. مراقبت از پوست دست ممکن است راحت به‌نظر برسد، اما برای شستن و مرطوب‌ نگه‌داشتن آنها باید حتما از محصولات مناسب استفاده کنید تا پوست دست‌هایتان خشک و ترک‌خورده نشود. همچنین باید از دست‌هایتان درمقابل چیزهایی که می‌توانند آنها را تحریک کنند، مثل خورشید، آب و کارهای خانه محافظت کنید. درادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که شما را درداشتن دست‌هایی نرم و صاف کمک می‌کند.

تمیز نگه‌داشتن دست‌ها

۱. دست‌هایتان را با صابون مرطوب‌کننده بشویید

درست است که باید همیشه دست‌های خود را تمیز نگه دارید، اما استفاده از صابون ضدباکتری باعث خشکی پوست می‌شود. درعوض، دست‌هایتان را با صابون‌های مرطوب‌کننده که حاوی مواد آبرسان، مثل کره‌ی شیا، روغن زیتون یا آلوئه‌ورا هستند، بشوید تا روغن طبیعی پوست را نگه دارید.

  • برای شستن دست‌ها از آب داغ که باعث خشکی پوست می‌شود، استفاده نکنید، بلکه از آب ولرم استفاده کنید.
  • شستن زیاد دست‌ها هیچ اشکالی ندارد؛ درواقع برای از بین‌بردن میکروب‌ها، باید دست‌ها را مرتب بشویید. حداقل قبل و بعد از هر وعده‌ی غذا و بعد از دستشویی باید دست‌هایتان را بشویید. بعد از عوض‌کردن پوشک بچه‌، دست‌زدن به حیوانات و یا هرزمانی‌که دست‌تان به‌نظر کثیف می‌رسد باید آنها را بشویید.

۲. زیر ناخن‌ها را با برس ناخن تمیز کنید

حتی اگر دست‌ها را به‌طور منظم بشویید، باز هم ممکن است چرک و کثیفی زیر ناخن‌هایتان تمیز نشود. وقتی دارید دست‌هایتان را می‌شویید، از یک برس ناخن مناسب استفاده کنید و به‌آرامی پوست زیر ناخن‌ها را هم تمیز کنید.

  • وقتی از برس استفاده می‌کنید، آن را در جهت پایین نگه دارید تا به‌صورت عمودی روی ناخن‌ها قرار بگیرد. آن را زیر تمام ناخن حرکت دهید و بعد به عقب و جلو ببرید تا تمام کثیفی‌ها از بین برود.
  • بعد از این‌کار، دست‌ها را با آب و صابون مثل همیشه بشویید.

۳. ناخن‌های خود را همیشه مرتب نگه دارید

اگر ناخن‌هایتان کوتاه و مرتب باشند، تمیز نگه‌داشتن آنها نیز راحت‌تر می‌شود. با استفاده از ناخن‌گیر، آنها را به هراندازه‌ای که دوست دارید، کوتاه کنید و به کمک سوهان، به ناخن‌ها هر شکلی که می‌خواهید، مربع یا گرد، بدهید.

  • همچنین بد نیست با استفاده از یک «کوتیکول ریموور»، کوتیکول‌های اطراف ناخن را مرتب نگه دارید. به پوست نازک اطراف ناخن کوتیکول می‌گویند. «کوتیکول ریموور» پوست را نرم می‌کند، به‌طوری‌که می‌توانید به‌راحتی با استفاده از یک کوتیکول پوشِر (عقب‌راننده‌ی کوتیکول) پوست اطراف ناخن را از روی ناخن عقب بزنید. هیچ‌وقت کوتیکول را نگیرید، چون ممکن است باعث ایجاد عفونت پوستی شود.

۴. هر هفته پوست دست‌ها را پاکسازی کنید

هفته‌ای یکبار با استفاده از یک اسکراب دست، پوست خشک و خشن دست‌ها را پاک کنید و ظاهری نرم و سالم به آنها بدهید. دست‌های خود را با آب ولرم مرطوب کنید و مقدار کمی از اسکراب را برروی هر دو دست خود به‌صورت حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. سپس آنها را با آب گرم بشویید و مرطوب‌کننده بزنید.

  • قبل از پاکسازی، دست‌ها را با صابون مرطوب‌کننده بشویید.
  • اسکراب دست را می‌توانید از داروخانه‌ها و یا فروشگاه‌های لوازم بهداشتی خریداری کنید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید با مخلوط‌کردن موادی که در آشپرخانه دارید اسکراب دستِ طبیعی خودتان را تهیه کنید. شکر و روغن زیتون را به‌اندازه‌های مساوی باهم مخلوط کنید و به‌عنوان اسکراب دست از آنها استفاده کنید.

مرطوب نگه‌داشتن دست‌ها

مراقبت از پوست دست

۱. مرتب از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید

برای اینکه دستان‌تان همیشه نرم و لطیف بمانند، باید چندبار در روز از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. محصولی را انتخاب کنید که حاوی مواد نرم‌کننده مانند گلیسیرین، کره‌ی شیا و روغن‌های طبیعی باشد. بعداز شستن دست‌هایتان، هم صبح و هم شب قبل از رفتن به رختخواب، آنها را با کرم مرطوب‌کننده ماساژ دهید. هرزمان احساس کردید دست‌هایتان خشک شده‌اند، دوباره به آنها کرم بزنید.

  • اگر از اینکه دست‌هایتان بعد از کرم‌زدن چرب بماند، خوش‌تان نمی‌آید، از کرم‌هایی که زود جذب می‌شوند استفاده کنید. این کرم‌ها زود جذب پوست می‌شوند و دیگر دست‌هایتان چرب و لیز نخواهند بود.
  • پوست دست‌های آقایان معمولا ضخیم، چرب و پرموتر است، بنابراین بهتر است کرمی تهیه کنید که مخصوص پوست آقایان باشید. کرم‌های آقایان معمولا بافت غنی‌تری دارند و معطر نیست.
  • ۲. برای مرطوب‌کردن ناخن‌ها، از روغن ویتامین E استفاده کنید

    درست است که باید کرم دست خود را برروی ناخن‌ها هم ماساژ دهید تا آنها را مرطوب نگه دارید، اما از آنجایی‌که بافت ناخن‌ها زخیم‌تر از پوست دست است، بنابراین علاوه‌بر کرم مرطوب‌کننده به چیزهای دیگری هم نیاز دارند. برای حفظ سلامت کوتیکول‌ها، هر شب قبل از خواب، روی پوست اطراف ناخن خود، روغن ویتامین E بزنید. این کار از ترک‌شدن و پوسته‌شدن پوست جلوگیری می‌کند.

    • می‌توانید یک کرم مخصوص کوتیکول‌ استفاده کنید که کوتیکول‌ها را مرطوب و از آنها محافظت می‌کند.
    • هم زنان و هم مردان باید برای مرطوب‌کردن ناخن‌ها و کوتیکول‌های خود وقت بگذارند. محافظت‌نکردن از کوتیکول‌ها باعث می‌شود پوست اطراف ناخن ترک بخورد و پوسته‌پوسته بشود.

    ۳. با استفاده از پماد، ترک‌های روی پوست دست را درمان کنید

    وقتی دست‌هایتان خیلی خشک بشوند، پوست آن ممکن است ترک بخورد و پوسته‌پوسته بشود. برای درمان این نوع خشکی پوست که دردناک نیز هست، به رطوبت بیشتری نسبت به یک کرم معمولی نیاز دارید. به‌جای کرم، از یک پماد مرطوب‌کننده استفاده کنید، که علاوه‌بر محافظت، به بهبودی خشکی پوست نیز کمک می‌کند.

    • اگر پماد مخصوص دردسترس ندارید، ژل پترولیوم (وازلین) نیز مناسب است.

    ۴. هر هفته برروی دست‌هایتان ماسک بگذارید

    حتی اگر هر روز هم دست‌های خود را مرطوب نگه دارید، باز هم پیش می‌آید که رطوبت لازم را نداشته باشند. یکبار در هفته از یک ماسک برای دست‌هایتان استفاده کنید تا با مرطوب‌کنندگی بالا، دستان شما را نرم و سالم نگه دارد. اول دست‌ها را شسته و خشک کنید، ماسک را روی دست‌ها بزنید و اجازه دهید برای مدت زمانی‌که روی بسته‌بندی مشخص‌شده روی دست‌ها بماند. سپس دست‌ها را با آب گرم بشویید و کرم مرطوب‌کننده بزنید.

    • می‌توانید ماسک‌های دست را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های محصولات آرایشی بهداشتی تهیه کنید.
    • حتی می‌توانید خودتان یک ماسک مرطوب‌کننده را درست کنید. نصف آووکادو را با یک سفیده‌ی تخم‌مرغ مخلوط کنید و روی دست‌ها بمالید. اجازه دهید به‌مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس دست‌ها را بشویید.

    محافظت از دست‌ها

    ۱. از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید

    پوست دست‌ها هم درست مثل بقیه پوست بدن، نسبت به نور خورشید آسیب‌پذیر است. نور خورشید باعث ایجاد لکه‌های تیره برروی پوست و چروک‌شدن دست‌ها می‌شود. برای محافظت از دستان خود از نور خورشید، هر روز از کرم ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

    • در طول روز، به‌ویژه پس از اینکه دست‌های خود را شستید، مجددا کرم ضد‌آفتاب بزنید.
    • اگر می‌خواهید کارهای روتینی که برای مراقبت از پوست‌تان انجام می‌دهید، ساده باشد و از محصولات کمتری استفاده کنید، می‌توانید به‌دنبال کرم مرطوب‌کننده‌ای باشید که SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.

    ۲. هنگام انجام‌دادن کارهای خانه، دستکش بپوشید

    بسیاری از کارهایی که باید در خانه انجام دهید، می‌تواند به دست‌های شما آسیب برساند. هرکاری که می‌کنید، ابتدا دستکش بپوشید. این کار باعث می‌شود که دستان شما خشک نشود و ترک نخورد.

    • برای کارهایی که با آب سروکار دارد، دستکش‌های پلاستیکی بهترین گزینه هستند.
    • برای گل‌کاری و کار در باغچه، از دستکش‌های پارچه مخصوص این‌کار استفاده کنید.
    • برای کارهای سنگین، موقع کار با ابزارها، دستکش‌های جیر یا چرم معمولا بهترین محافظ هستند.
    • در آب‌وهوای سرد نیز باید حتما دستکش بپوشید، چون هوای سرد باعث می‌شود دست‌هایتان زود خشک شوند. دستکش‌های بافتنی و چرم هر دو خوب هستند، اما حتما دستکشی را انتخاب کنید که داخلش یک لایه‌ی گرم هم داشته باشد.

    ۳. روی لکه‌های تیره‌ی پوست، رتینول بزنید

    اگر روی دست‌هایتان نقاط و لکه‌های تیره به‌وجود آمده، بهتر است از کرم رتینول استفاده کنید. رتینول باعث تحریک تولید سلول‌های پوستی جدید می‌شود، بنابراین به ازبین‌بردن لکه‌های تیره کمک می‌کند. قبل از خواب برروی دست‌هایتان کرمی با پایه‌ی رتینول بزنید تا روشن و نرم شوند.

    • محصولات رتینول‌دار باعث می‌شوند پوست‌تان در مقابل نور آفتاب آسیب‌پذیرتر شوند، بنابراین اگر از کرم رتینول استفاده می‌کنید، آن را فقط شب‌ها روی پوست بزنید و حتما حتما از کرم ضدآفتاب هم استفاده کنید.